En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 19 november 2010

Vägar

Det finns många sorters vägar här i världen. Här är en starkt trafikerad gata som korsar vägen till Hundtjärn. Både sorkar och harar verkar ha haft bråttom när dom passerat här. Bara det inte var pesten som orsakade brådskan
En före detta ledningsgata. Det vill säga gatan är kvar men inte ledningen, den flyttades för några år sen.

Hundtjärnbäcken är vattenleden mellan Hundtjärn och Sörträsket. Från Sörträsket fortsätter vattnet via Älven till Nördträsket och fortsätter så småningom i Tvärån som i sin tur rinner ut i Byskeälven. Och Byskeälven mynnar ut i Bottenviken som ni alla vet.

Sen finns det förstås leder för folk och fä. Denna är inte så hårt trafikerad denna tid på året, men under skotersäsongen blir det livligare och under badsäsongen färdas barn och ungdomar här till badplatsen vid Hundtjärn.

Vägen genom byn är inte så bred men där färdas både små och stora fordon, en del långväga ifrån. Det beror på att nere i byn ligger båtfabriken, motorn för denna by. Utan den skulle byn knappast finnas kvar i dag.

I dag har det traskat gulkädda gubbar fram och tillbaka på vägen, och då blir man ju nyfiken och undrar vad det är fråga om. Dom har haft någon typ av mätinstrument med sig och jag antar att dom letar efter en ledning som ligger i backen. En bil från Skellefte Kraft står parkerad hos grannen och då kan man börja gissa på att det handlar om bredbandsdragningen som eventuellt är aktuellt i byn framöver.


Kanske får jag svar på mina frågor när K kommer hem från den månatliga herrbastukvällen sent i kväll, eller natt kanske jag ska säga, för där avhandlas både det ena och det andra.

 

22 kommentarer:

  1. och så säger dom att karlar aldrig skvallrar :-)
    Visst är det roligt med vägar, hur dom ser ut och vart dom tar vägen och så ....
    Trevlig helg, själv ska jag ägna mig åt att äta o dricka :-)

    SvaraRadera
  2. Det är inte så dumt med snö i alla fall förstår jag nu.Hade jag haft snö här så hade kunde jag spåra upp var grävlingen,den som knallade omkring här för några dagar sedan, har gått och lagt sig. Eller var mössen smyger sig in för att ta sig upp på vinden...

    SvaraRadera
  3. Visst blir det lite spännande när det ligger snö, då kan man ju se vad det finns för djur runt omkring stugan & i skogen!
    Jag längtar...

    SvaraRadera
  4. Utanför vårt hus är vattenverket och gräver upp en grop som är 3 meter djup. Det gjorde de förra året också, sedan grävde de igen den. Jag har inte en aning vad de sysslar med. Det måste vara något som dyker upp årligen, haha.

    SvaraRadera
  5. Idylliska är de dina vägar.

    SvaraRadera
  6. Hur ofta säger jag det inte, men oj, vad vackert det är uppe hos er.
    Vet du vad jag har tänkt på? Att det verkar nästan som att man umgås mera uppe hos er, som att det händer mer, än ner hos oss i "storstäderna" och är inte det konstigt. Det är som att vi har alla möjligheter och därför utnyttjar vi dom inte medan ni får använda er fantasi och istället får en rik vardag med grannar som är ens vänner, herrbastukvällar och en massa annat roligt...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. I min värld, ta det i små portioner så att helgen blir trevlig för dig och de dina.

    SvaraRadera
  8. Strandskatan, snön är en riktig skvallerspegel, på gott och ont.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, man kan läsa av vad som hänt i naturen där man går. Räven som smyger på harar och sork, älg med kalv som promenerat vid bäcken, eller grannen som rastat sin hund och ännu inte gått samma väg tillbaka.

    SvaraRadera
  10. Selma, kanske det ligger en gammal vattenledning där som börjar läcka när kylan kryper ner i backen. Du får gå dit och bjuda in dom på en kopp Gevalia så att du kan intervjuva dom.

    SvaraRadera
  11. epsilon, trots att jag går dom ofta finns det alltid något nytt att upptäcka. Sen har man tid att stanna upp och se sig om när man är pensionär och inte behöver trängas med en massa folk.

    SvaraRadera
  12. Malin, inte tycker jag att det händer så mycket, men det gör det väl inte i storstäderna heller. Men nog kan det vara så att man kanske tar tillvara det lilla utbud som finns när man bor så här.

    SvaraRadera
  13. Tack och lov för det enkla livet på landet....

    SvaraRadera
  14. Inger, när blev vi så här? Är det åldern?

    SvaraRadera
  15. Sv. Jag har sagt åt maken att länken måste ligga så att folk hittar den men än så länge har han inte tillgodosett mitt önskemål ;-)
    Länken ligger om du klickar på rubriken Om mig...
    Ska påminna honom igen!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Malin, jag ska försöka komma ihåg att det är där länken ligger.

    SvaraRadera
  17. Hahaha, du väntar på besked från gubben, du. Om jag ser gubbar som gör nåt så kastar jag mig över de och frågar! Jag är alldeles för nyfiken!! Och de flesta svarar snällt, en endaste gång har jag träffat på en konstig typ, men jag lyckades klämma ur han vad han höll på med, haha... Och så mycket snö ni har allaredan, inget avundsjuk är jag, för jag har bestämt att jag inte vill ha någon snö alls denna vinter, ja, möjligtvis lite på julafton...
    Hulda

    SvaraRadera
  18. Hulda, jag är lika vis i dag för gubben glömde fråga i fredags kväll! Undrar just vad dom diskuterar för något, så länge som dom bastar.

    SvaraRadera
  19. Ett paradis för hundälskare. Men det gäller att ha bra på fötterna när underlaget är isigt och glatt :) Jodå nog finns andra modeller se här:
    http://www.icebug.se/ProductList.aspx?m=6

    SvaraRadera
  20. Gubben, tack för tipset. Det är en sko att fundera seriöst på och jag ser att dom har återförsäljare här i Staan.

    SvaraRadera
  21. Vi saknar verkligen en bastu här i byn, tror att gemenskapen blir stor när man sitter och filosoferar sej lite. Över en pilsner kanske rent utav?
    Sen kan man ju se på spåren hur vägen hem har varit.

    SvaraRadera
  22. Marianne, vi har ingen byabastu tyvärr, utan de som har bastu hemma turas om att hålla bastukväll. Hitentills är det bara gubbarna som bildat ett sånt gäng. Vi är ju några damer som åker på vattengympa och påföljande fika varje tisdag under skolterminerna. Det är inte dumt det heller.

    SvaraRadera