En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 26 december 2010

Blå nätter


Jag hörde ett program på P1 där bland andra P O Enquist medverkade och där han beskrev hur nätterna i Västerbotten aldrig var riktigt svarta under vintern, dom var blå, och att man nästan kunde läsa en bok utomhus när det var fullmåne. Den som inte vistats i Västerbotten vintertid kanske tycker att det låter som en skröna, eller i alla fall väldigt överdrivet. Kortet här ovan tog jag före soluppgången dagen före julafton, alltså under den allra mörkaste tiden på året. VSB.



14 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Mycket vacker bild av natthimlen.
    God fortsättning!
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vackert! Tänk vad det finns att se bara i vårat land och ändå ska alla åka utomlands hela tiden...

    SvaraRadera
  3. Mystik är vad det är! Och helt fantastiskt vackert :)

    SvaraRadera
  4. Härlig bild! Samma magiska ljusfenomen som tex i Spanien där man har "blå stund" innan det blir mörkt. Vit snö istället för kritvita hus.

    SvaraRadera
  5. Men du, jag tror dig, för vi haft flera blå nätter här nu! Det är verkligen vackert och skillnad mot svart! Det hänger väl ihop med månen kanske. Och snart får vi mer ljusa dagar!
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Nisse, tack. Ha det så bra, du också!

    SvaraRadera
  7. Malin, nog finns det mycket vackert här omkring oss själva, men det kan kanske vara bra att se sig om i världen också.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, is- och snökristaller tillsammans med ljus kan ge osannolika effekter.

    SvaraRadera
  9. Heidi, jag har aldrig varit i Spanien, men jag kan tänka mig att det är något liknande.

    SvaraRadera
  10. Hulda, månen ger mer ljus än man tror och är marken vit återspeglar det månljuset och lyser upp omgivningarna.

    SvaraRadera
  11. Vilken trolsk bild. Det måste vara fantastiskt att få uppleva live.
    Jag har rest lite varstans i världen men aldrig upplevt detta, har inte varit norr om Åre. Något att tänka på.
    2010 är snart slut och jag vill önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Viola, fotot har jag tagit från ett av våra fönster på övervåningen. Tror du att jag har planer på att flytta?! Du är så välkommen att besöka oss här lite norröver. Alltid finns det plats för en besökare.

    Gott nytt år, Viola!

    SvaraRadera
  13. Vackert och igenkännande! Jag har ju bott i Umeå i 18 år. Det var något speciellt med naturen och allt annat där.
    Nu har jag äntligen lyckats logga in som följare till din blogg. Men det fattas en bild. Det gick inte att göra det med google så jag tog yahoo.
    Jag tycker det är så roligt o intressant att utbyta kommentarer med någon som man har något gemensamt med vad gäller värderingar o annat. Det speglar sig i din blogg vilken fin personlighet du är.
    Ha en skön mellandagsvecka!
    kram

    SvaraRadera
  14. kajsastina, trevligt att du lyckades gå in som följare till slut. Nog vill man känna att man är någorlunda på samma våglängd med den bloggaren man vill utbyta kommentarer med, men ibland kan det också vara bra att få helt nya perspektiv på livet. Då kanske man läser en blogg men låter bli att kommentera.
    Med den kyla som råder just nu passar en bok eller film bra, alltså inneaktiviteter. Och en het kopp Earl Gray för att värma upp innifrån.

    SvaraRadera