En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 13 december 2010

"I museets dolda vrår"

Högen med nya böcker tog plötsligt slut och då bestämde jag mig för att läsa om en gammal favorit, nämligen:


"I museets dolda vrår" av Kate Atkinsson

Det är sällan jag läser om böcker. Livet är kort och de olästa böckerna är många, men jag var lite nyfiken på om denna bok var så bra som jag mindes den. Den är köpt och läst -98 och det börjar ju vara ett tag sen.

Boken har underrubriken "En familjesaga" och det är var det handlar om och den är skriven i jagform. Det är huvudpersonen Ruby som redan som foster börjar sina iakttagelser och sen får vi följa henne upp till vuxen ålder. Men inte nog med det, vi får också följa hennes mamma Buntys livsöde, hennes mormor Nells och även hennes mormors mor Alices. Alice som dog i barnsäng då Nell föddes, eller hur var det nu med det? Handlingen utspelar sig i England.

Det gemensamma med alla kvinnorna är att dom alla vill bort. Bort från det trista liv dom hamnat i, bort till något större och vackrare.

Boken är väldigt rolig och samtídigt väldigt sorglig, men ändå osentimental. Vi får följa kvinnorna genom två världskrig fram till nutid.

Jag måste säga att efter omläsningen får den fortfarande gälla som en av mina favoriter. För denna bok fick Kate Atkinsson, född -51,  Whitbreadpriset för Årets Bok i Storbritannien 1995 och sitt stora genombrott. Fler böcker hon har skrivit  och som finns på svenska är "De känslomässigt udda", "Mänsklig krocket", "De vilseförda" och "En god gärning".

Min upplaga av boken är utgiven på Forum -97.


12 kommentarer:

  1. Hej

    Den här boken måste man ju låna på biblioteket....den verkar bra.

    SvaraRadera
  2. Tack för boktips. Passar bra nu när det snart är julledigt och jag ska läsa massor.

    SvaraRadera
  3. Skånegrabben, då hoppas jag att du hittar den. Gamla böcker, och dom blir fort gamla nu för tiden, sorteras nog bort ganska fort. Om du hitar den skulle det vara roligt att höra din åsikt om den.

    SvaraRadera
  4. Tant Grön, ta med dig boken till fotbadet och njut!

    SvaraRadera
  5. Salvador Dali skrev en biografi som på svenska heter "Minnen från livmodern". En märklig historia på många sätt och, som det verkar, helt annat perspektiv än den du tar upp :D

    SvaraRadera
  6. Den boken har jag läst och den fick mig också att fortsätta med hennes andra verk. Mycket läsvärd tycker jag!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Jag lägger till den till listan över böcker jag vill läsa.Den fina omslagsbilden gör mej också lite nyfiken.

    SvaraRadera
  8. Den där har jag läst! men kommer inte ihåg ett dugg! Jag läser om och om igen, för jag hör till de som glömmer! Och även när jag inte har glömt, läser jag iaf om en himla bra bok. Fast numera har jag ju svårt att läsa böcker och det är lite trist. Men jag försöker och det tar numera ca ett halvår att läsa en normaltjock bok.
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Gubben, det vore mera underligt om Salvador Dali skrev en bok som inte var underlig. Därmed inte sagt att den inte är läsvärd.

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar, jag tycker mig känna igen omslaget med den irländska varghunden på, men är osäker om jag har läst den. Jag ska i alla fall söka efter hennes andra romaner och läsa dom jag får tag på. Hon har tydligen börjat skriva en deckarserie också men den finns nog bara på engelska än så länge.

    SvaraRadera
  11. Marianne, kanske något att ta itu med efter "Bara en pärla"?

    SvaraRadera
  12. Hulda, jag vet inte varför du har svårt att läsa böcker, men kanske talböcker är ett alternativ. Om man nu är intresserad av litteratur.

    SvaraRadera