En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 28 december 2010

Kylslaget

När det är så här kallt förundras man över våra bevingade vänner som tillbringar både dagar och nätter ute i kylan. Jag har hört berättas att småfåglarna kan tränga ihop sig i fågelholkarna och på det sättet hjälpas åt att hålla värmen, men i alla fall. I dag har det aldrig varit mindre än 22 minusgrader och småfåglarna flockas runt fågelbordet och på fläsksvålarna.

Fågelbordet har vi på baksidan så att hundarna inte kommer åt det, men i gammelrönnen på framsidan har jag hängt upp skinksvålen men det mesta av fettet kvar och där brukar vi få besök av gråspetten. Så och i dag, av två stycken, men dom förbrukar en massa onödig energi på att jaga bort varandra från matstället fast det finns två svålbitar att äta från. Det verkar inte så smart tycker jag.

Större delen av dagen har tillbringats inomhus. Det blev en halvtimmes promenad mitt på dagen och en kvarts vid åttatiden på kvällen. På morgonen släppte jag ut hundarna genom dörren med kommandot "kissa". Det brukar fungera. Först kissar Helen och sen ska Cilla kissa ovanpå det, det är mycket noga, särskilt nu när dom ska till att löpa när som helst. På eftermiddagen har dom också bara fått gå ut på tomten. Fram och åter som vi brukar säga här. Vilket i och för sig inte säger så mycket för det kan innebära allt från någon minut till flera dagar. Men det låter som om man försöker vara snabb i alla fall.

Jag tror det får bli en snabbis på tomten för hundarna innan vi går och lägger oss!

20 kommentarer:

  1. -28,5??!! Fy tusan då att va hund nu och behöva ut och göra sina behov. Förstår att det är bråttom in i stugvärmen igen.

    PS. Såg förresten att du hjälpt ytterligare en bloggvän att bli av med en sån där, minst sagt, otrevlig 'Följare' DS.

    SvaraRadera
  2. Gökboet, matte har mer bråttom än hundarna och då har ju jag ändå byltat på mig enmassa kläder men hundarna går som dom är. Har inte ens täcke på sig. Blir det kallt skakar dom på sig och så är det bra med det. Jag har provat att ha täcke på Helen, som är mindre än en katt, men hon är hellre utan.

    Ja, man kan undra om det är samma dåre som är i farten. Vi får väl hjälpas åt att sprida ut hur enkelt det är att blockera ovälkomna följare.

    SvaraRadera
  3. Tigris P, men inne är det varmt och skönt, särskilt i köket där kaminen står.

    SvaraRadera
  4. Man lider verkligen med alla djur som ska försöka klara livhanken. Det går åt mycket solrosfrön just nu, på dagarna har vi fullt av fåglar och på natten ser man att rådjuren har varit framme och ätit av det som ramlat till marken. Äpplen tigger vi av affären och lägger ut som stöd.

    SvaraRadera
  5. Jag är lite avundsjuk på dina gråspettar. De finns inte här men jag har lyckats se några efter lite letande uppe i Dalarna. Min lilla vovve föredrar att kissa på de skottade gångarna nu. Fullt förståeligt men inte så trevligt kanske. Får nog skotta en liten rastplats!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. Ja ännu en jobbig vinter för djuren, både fåglar och andra djur. Mycket snö och såå kallt. Tur att vi människor kan hjälpa till med mat åt djuren i skogen.

    SvaraRadera
  7. Man är tacksam att man har det varmt och gött inomhus....

    SvaraRadera
  8. Bistert, man är inte så sugen på promenader eller skidturer i kylan. Här är det förstås bara - 10 så jag ska ju inte gnälla.

    SvaraRadera
  9. Huuuua vad kallt ni har det:O

    Hoppas det blir varmare snart!

    SvaraRadera
  10. Marianne, fåglarna tror jag är ganska välmatade i vår by, rådjuren däremot ser vi sällan till. Jag vet att dom finns men dom är inte alls så många som söderut och jag tror att dom som överlever här uppe är lite större.

    SvaraRadera
  11. Kerstin, vi har haft gråspettar här ganska många vintrar nu. En annan lite sällsyntare besökare är nötkråkan, men den syns till lite tidigare, slutet på hösten och början på vintern.
    Inte gör det något om hundarna kissar här på tomten, det snöar straxt över.

    SvaraRadera
  12. Tant Björn, det är tur att det finns snälla människor, även om det bara är en droppe i havet. Altid räddar det någon stackare.

    SvaraRadera
  13. Inger, visst ska man vara glad för det, och tacksam. Även om det kommer surt på elräkningen senare.

    SvaraRadera
  14. epsilon, skidturerna får vänta, men jag har sett skidspår så någon eller några hurtbullar har varit i farten trots kylan. Sparken har fått tjänstgöra hos mig, men det var ganska kärvt före.

    SvaraRadera
  15. Heidi, nog räcker det med 6-7 minusgrader. Hoppas att ni inte får så kallt i skidbackarna.

    SvaraRadera
  16. Här är -18 och det är ju ganska kallt.... Vi bor mitt i ett radhusområde, mycket bebyggelse runtomkring, bilar m m. I morse såg vi rådjursspår ända uppe på altanen. Under trädgårdsoffan ligger nämligen en kasse äpplen från i höstas. Ja, nu djupfrysta förstås, men de har försökt krafsa fram dem. Det har jag aldrig sett förut, rådjur på vår tomt. Det är inte lätt för djuren med en sån här vinter!

    SvaraRadera
  17. Cina, dom är duktiga på att hitta den lilla föda som ändå finns, rådjuren. Och -18 hos er är väl ovanligt kallt, så jag hoppas att ni har fått varmare i huset nu.

    SvaraRadera
  18. Förstår att promenaderna inte blir många och långa när temperaturen drar sig ner mot -30.... Man tycker nästan synd om hundarna som ju liksom måste ut för att göra ifrån sig.
    Tycker synd om alla vilda djuren, många djur som dukar under av kylan och all snö. Vi ger småfåglarna mat, så mycket mer kan man ju inte göra när man bor så här mitt i ett samhälle.
    Hoppas ni får ett Gott Nytt År imorgon!

    SvaraRadera
  19. Malin, i dag är det bara -10, så det är fritt fram att promenera igen.

    Såg att ni skulle äta riktigt gott till nyår.
    Ha det bra under nyårshelgen!

    SvaraRadera