En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 20 december 2010

Mardrömmar

En stor del av dagen har tillbringats vid spisen och det är kanske lika bra när det är 17 grader kall med blåst och snö ute. Man behöver i alla fall inte frysa. Martins nötkakor, kolakakor och kola är resultatet av dagens bestyr. Kolakakorna blev jag tvungen att söka igen på nätet, jag hade slarvat bort receptet på dom och dom hör till jultraditionerna  här.

Dagarna är så otroligt korta just nu och när det är mulet blir det aldrig ljust överhuvudtaget, så det gäller att inte vänta för länge med hundpromenaden om man vill gå där man kan släppa dom. De är inte många vägar att välja på nu när snön har vräkt ner men Mullbergsvägen var plogad. Cilla tar sig fram på de flesta ställen men till och med hon höll på att försvinna i snön när hon såg ett spännande löv som låg på den vita lägdan. Vad hon inte såg var att det var ett djupt dike under snön och hon fick jobba ett bra tag för att komma sig upp på vägen igen.

Maken har haft en mardröm som satte djupa spår i hans sinne. Han drömde att det brann i vårt hus och när jag skulle ta mig ut genom fönstret så var jag för tjock och fastnade! (En liten överdrift vill jag påpeka.) Resultatet av den drömmen blev att han vid första bästa stadsresa köpte brandsläckare och brandfilt. Tre stycken av varje! En till bottenvåningen, en till övervåningen, eller vindan som vi säger och en ner till Holgers. I garaget fanns det en sen förut. Jag vill bara påpeka att det är 12-13 år sen vi flyttade in i denna lilla stuga och fram till nu har K kännt sig nöjd med brandsläckaren i garaget. Det måste ha varit en riktig mardröm, det där.

Hoppas att vi aldrig behöver använda dom!



22 kommentarer:

  1. En hemsk dröm men en ordentlig karl. Yngsta dottern har fått en julkalender av räddningstjänsten och varje dag upplyser hon oss om viktiga saker att tänka på. Bl.a.just släckare och brandfilt.

    SvaraRadera
  2. Jisses, den drömmen gjorde intryck! Men resulterade i något bra! Jo, man bör nog ha en brandsläckare hemma.

    Jag har skickat epost till dig ang din fråga.
    Hulda

    SvaraRadera
  3. Tant Grön, det är det jag säger, att du har ovanligt förståndiga barn, du ska lyssna på dom.

    SvaraRadera
  4. Hulda, vissa drömmar kan vara verkligt realistiska och obehagliga och det här var tydligen en sån.

    Jag har svarat på ditt mail.

    SvaraRadera
  5. Men vissa drömmar släpper inte taget, dom var för verkliga, antagligen var det just en sådan dröm, stackarn!
    Visst är det svårt med hundarnas promenader nu, här plogar dom pinsamt sällan och då väldigt dåligt, går knappt att gå någonstans. Men fint är det och vi har inte -17 som tur är men likväl -14.

    Kram

    SvaraRadera
  6. En nyttig dröm!
    Vi har utrustad vårat Pörte med brandsläckare på flera platser, men hoppas att de aldrig ska behöva nyttjas. brandvarnarna sitter också utspridda här och där...
    Brandfiltar saknas dock....

    SvaraRadera
  7. mats i träsket21 december 2010 10:31

    K var förutseende att köpa snöslunga också medan de fanns, hör på tv de är bristvara nu!!!

    SvaraRadera
  8. Elden är vacker under kontrollerade former i brasa och så. Men hemska tanke om den skulle komma loss ! Brandvarnare och brandsläckare i varje hem borde det vara lag på.

    SvaraRadera
  9. Bakning och mardrömmar! Fast det var du som bakade och mannen som drömde. En bra dröm faktiskt. Jag bor ju i lägenhet men är på väg att skaffa en brandfilt. Jag vågar ine lämna ett ljus tänt då jag lämnar rummet. Jag är nästan klar med allt och har klippt mig oidag och fikat med en väninna. Vips så har halva den dagen gått. Nu ska jag lägga in citronsill, men jag väntar till i morgon.
    En riktigt skön julhelg!
    kram

    SvaraRadera
  10. Va bra, egentligen alltså, att maken hade den där maran! Nu kan ni verkligen känna er trygga! Det där med dig och fönstret måtte då vara årets överdrift, även om det bara var i en mardröm!

    OBS:TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN!!!! Ville ju absolut inte ha den kvar på min blogg!! (du vet vad jag menar) Varför gör nå'n så?

    KRAM PÅ DIG MIN RÄDDANDE ÄNGEL!

    SvaraRadera
  11. Kan inte låta bli och skratta först... rolig dröm på något sätt ändå fast hemsk om man tänker... Gillar drömtydning... Huset i drömmen kan föreställa drömmaren själv har jag hört. De flesta saker betyder egentligen någonting annat. Vatten är känslor t ex. Undrar vad eld betyder...
    Det är bra med brandsläckare men som du säger: hoppas ni aldrig behöver den!

    SvaraRadera
  12. Malin, vissa drömmar biter sig fast ordentligt och ibland kan det vara av godo.

    Om ett tag, när skotertrafiken har kommit igång, blir det desto härligare "vägar" att gå på, eller skida, kors och tvärs i skogen och över träsken (sjöarna).

    SvaraRadera
  13. Inger, brandvarnare är nog betydligt vanligare att man har i sina hem och det är väl bra, men är olyckan väl framme kanske man kan begränsa den om man har en brandsläckare till hands. Filten är bra om en människa kommer ivägen för elden.

    SvaraRadera
  14. Mats, jag har hört det också, men faktiskt läste vi det i Norran innan vi beställde vår nya slunga och trots det var det inga problem att få tag i en. Det var en liten firma i Piteå som hade beställt hem massor av dom. Antagligen en förutseende man det också.

    SvaraRadera
  15. Strandskatan, eld och vatten är element som är vackra men som man bör ha stor respekt för. Det är inte länge sen ett hus brann ner i vår by. Personerna som bodde där hann inte ta med sig just något ut, trots att det var på dagtid och dom var vakna. Det kan gå ohyggligt fort.

    SvaraRadera
  16. Kajsastina, jag är också väldigt försiktig med ljus. rätt vad det är såhänder det något som gör att man totalt glömmer ljuset som står i ett annat rum och brinner.Fort är det gjort.

    Jag har köpt lax i dag och ska grava den, men det var färsk och måste frysas först, så det får också vänta till i morgon.

    SvaraRadera
  17. Gökboet, du ska veta att maken har retat meg flera gånger för det där!

    Så bra att du fick ordning på det där. Du är nog inte den enda som drabbats men jag har klarat mig så här långt.

    SvaraRadera
  18. Heidi, men om huset är maken så måste ju eld stå för kärlek, visst?

    SvaraRadera
  19. Det verkar logiskt! Och om fönstrena är ögonen så är det du som har fastnat där:) ingen annan kvinna!!!!

    SvaraRadera
  20. Heidi, absolut är det så :)

    SvaraRadera
  21. Aldrig använda stekpannan utan att ha ett lock framme fick jag lära mig på en brandskyddsutbildning. Brandvarnare, släckare och brandfilt självklart för utbildaren.
    Han tyckte att många av oss var lite för slarviga. Men vi har rätt stora fönster.

    SvaraRadera
  22. epsilon, så rätt han har den där utbildaren. Kanske lite väl optimistiskt att tro att kocken alltid har ett lock tillgängligt, i så fall borde det alltid följa med ett locktill stekpannan då man köper den.

    För ett par jular sen köpte vi brandsläckare och brandfilt till de två av våra barn som köpt sig hus. Det var nog en bra julklapp.

    SvaraRadera