En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 22 december 2010

Midvintersolståndet N65 grader

När man bor på den nordliga 65:e breddgraden ska man inte räkna med att dagen är särskilt lång den 22 december. Vid 12.30-tiden kämpade solen för att komma sig över trädtopparna och det var tur att jag råkade titta ut just då och att det var en liten svacka just där annars hade jag missat hela föreställningen. Kanske solen resonerade som så att kan jag inte lysa på bredden får det bli på längden i stället.

Elva minuter senare var den redan på väg ner igen.




12 kommentarer:

  1. Väldigt vackert! Det är faktiskt ganska svårt att tänka sig sååå korta dagar... men å andra sidan har ni ljust nästan hela natten på sommaren istället, eller hur?!

    SvaraRadera
  2. Det gäller att vara snabb om man vill se solen men det andra halvåret får ni ju desto mer sol. Vackert är det i alla fall.
    God Jul!

    SvaraRadera
  3. Tänk att det redan vänder,så nu blir det bara ljusare igen. Fast kanske inte varmare efter vad det verkar. Vackra bilder!

    SvaraRadera
  4. Tigris P, underbart är kort! Ibland.

    SvaraRadera
  5. Gökboet, vid midsommar är solen nedanför horisonten lika länge som den är ovanför just nu. På vintern gäller det att hålla sig vaken fastän det är mörkt mest hela tiden, på sommaren gäller det att kunna sova fastän solen skiner för fullt.

    SvaraRadera
  6. Tant Björn, som tur är lyser fullmånen på den vita solen så natten är blå i stället för svart. Och snart är det vår och då kommer den bästa tiden, sol, snö och inga insekter eller trädgårdsarbete.

    SvaraRadera
  7. epsilon, hösten har gått fort, kanske för att valparna upptog min tid större delen av den och nu går vi mot ljusare tiden även om det går långsamt i början. När jag gick kvällsrundan med hundarna var det -22 men vindstilla och fullmåne. Inte så dumt alls.

    SvaraRadera
  8. Heidi, det kan bli egendomliga fenomen när solen ligger så där lågt och det är iskristaller i luften.

    SvaraRadera
  9. Kan tänka mig att mörkret är påtagligt men då är det ju tur att solen är så vacker den korta stund den visar sig!
    God Jul! Hoppas ni får en härlig dag imorgon!

    SvaraRadera
  10. Ja, tack i himlen säger jag bara, att ljuset är på väg tillbaka nu! Och tur i oturen att vi har en riktigt vit vinter här på Åland i år; det underlättar faktiskt.

    Ville egentligen bara slinka in och tillönska min trognaste Solveigläsare en riktigt god jul! Hoppas att tomten är snäll och kommer med många go'a bokpaket till dig ;o)

    SvaraRadera