En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 5 december 2010

Solstrålar och lustar

I går kom det en solstråle hit fram och åter tillsammans med sin farmor. Det var Ingersord och hennes söta barnbarn som lämnade över en tidning med en artikel om whiplash i. Dom hade gjort sig en sparktur i kylan bara för att lämna tidningen till oss, så snälla är dom.

Jag är lite av en humörmänniska och ibland kan det kännas oöverstigligt med vissa projekt om jag inte känner att lusten infinner sig. I dag kom den lusten jag gått och väntat på, nämligen den att sätta igång med skåpstädningen.

Jag brukar ta ut allt ur köksskåpen och torka skåpen på alla sidor som finns. Om det står saker i skåpet som sällan används ska det diskas. Finporslinet och finglasen till exempel.

Lusten var dock inte så stor att det räckte till alla skåp, men jag är en god bit på väg. Det finns ju annat som ska hinnas med under en dag, som hundpromenader och kafferaster. Och nu är redan kvällen här och då är det hög tid att tända det andra ljuset i adventsstaken som jag köpte under den första vistelsen i Uppsala. Glas, tung och helt brandsäker.

19 kommentarer:

  1. Tack Cici för snälla ord!
    Att städa i köket är inte skojigt, det tar aldrig slut och märks inte särskilt länge....ja det gäller i och för sig all städning. Syns bara när det är ogjort.....

    SvaraRadera
  2. Inger, det där lät nästan som en gåta: "Vad är det som bara syns när det är ogjort?"

    SvaraRadera
  3. Ja och det är det! För mig är det sannerligen en gåta var allt damm kommer från!!!!

    SvaraRadera
  4. Tänk vad skönt det är när den där lusten infinner sig... tänk om den kunde komma hit oxå lite.

    SvaraRadera
  5. Skåpen i köket har jag blundat för ett tag nu och jag tänker fortsätta blunda ett tag till tror jag, möjligen fast då bara möjligen ska jag städa ur kryddskåpet till jul, jag får väl se vart lusten far iväg :-)

    SvaraRadera
  6. Oj - den där skåpstädarlusten har jag väntat länge på! Inte bara köksskåpen som behöver en uppryckning här - garderoberna väntar också på uppdatering. Och frysarna. Undrar hur länge man ska vänta...?

    Igår var det kallt här och jag tänkte tanken att det vore bra att frosta av frysarna. Hann inte med det projektet. Idag ligger kvicksilvret runt nollan så det är bara att vänta på nästa köldknäpp. Eller inspiration...

    SvaraRadera
  7. Jag städade åtminstone skafferiet häromdagen, kanske skulle ta tvättstugan? Tar en kôpp kaffe och funderar på saken.

    SvaraRadera
  8. Absolut att man måste hinna med andra viktiga saker såsom fika och vovvarna! Hihi, det formulerade du bra! Skåpen får vänta till våren...
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Blev lite inspirerad när jag såg din städbild. När det är nåt man vill lyssna på radion är det ju bra att göra når som inte väsnas.Och hos mig brukar det synas eftersom det brukar vara långt mellan varven. Snygg ljusstake - ja man törs ju inte ha nåt eldfängt längre.

    SvaraRadera
  10. Malin, den kommer nog ska du se, bara du får tid att känna efter.

    SvaraRadera
  11. I min värld, bättre ett skåp än inget!

    SvaraRadera
  12. Beppan, jag misstänker att du redan har fått det kallare, men bli inte stressad för det. Nog finns det roligare saker att göra, även i kyla.

    SvaraRadera
  13. Marianne, det är inte alla som har en tvättstuga. Inte jag i alla fall, duschen i nedre toan har offrats för att ge plats för tvättmaskin och torktumlare. Den sistnämnda används inte särskilt ofta utan sommartid blir det torkställningen ute och vintertid en mindre, uppfällbar variant i övre hallen. Men om jag använder tumlaren är jag noga med att ta bort ludd i filtret sen jag hörde om en bekant där tumlaren orsakade att hela huset brann ner.

    SvaraRadera
  14. Hulda, problemet är väl att det fikas minst lika mycket när det blir vår.

    SvaraRadera
  15. epsilon, skåprengöring är som gjord för att passa till ett bra radioreportage.

    SvaraRadera
  16. Skåpen är ett projekt för mig också och jag hinner inte allt på en dag heller! Fika är viktigt och meningen är ju att man ska må bra under tiden. Jag lyssnade lpå radion idag då jag bakade. Jag gjorde dubbel sats och gjorde också en butterkaka. Jag smörade och sockrade som till kanelbullar och sedan ställde jag dem i en form, strödde på hackad mandel och pärlsocker. Saffranet hade jag köpt på apoteket häromdagen för 39 kr per pkt. 1 g = 78 kr!
    Men Anne-Lies recept var toppen (för nybörjare kan det vara farligt att laga exakt det står näml 1/2 dl strösocker!)
    Må så gott
    Vi hörs
    kram

    SvaraRadera
  17. kajsastina, det ska nog bli bullar av den gula sorten här också vad det lider, men inte är dom av det billiga sorten precis, med det kilopriset på saffran som råder just nu.
    Jag vet inte vad jag ska räkna mig som för på ett sätt är jag ju gammal i gamet, men bakningsfantast har jag aldrig varit och sen barnen flyttade är det långt mellan gångerna.

    SvaraRadera
  18. Det där med att städa tycker säkert många att man ska, men de behöver faktiskt inte glo i mina skåp.Jag är ju lite egensinnig och gör saker i min egen takt. jag har INTE städat i skåpen. Men jag sopar golven ibland.När det behövs.

    SvaraRadera
  19. Selma, precis och jag känner att det passar mig att städa skåpen just före jul. Varför vet jag inte. Kanske för att det blir så stökigt under helgen och då är det skönt att ha ordnat till det dessförinnan.

    SvaraRadera