En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 19 december 2010

Tack nu räcker det!

Vi önskade få oss lite mer snö. Det har vi fått - med råge. Det har snöat i ett sträck sen i torsdags och äntligen ser det ut att hålla upp. I alla fall för tillfället. Fördelen under dessa dagar var att temperaturen steg, däremot blåste det ganska ordentligt. Det var inte särskilt behagligt ute och den planerade bilresan till Byske för att handla blev inställd. Nu har vi ju inte behövt suga på ramarna direkt för tack och lov fins det älgkött att plocka upp ur frysen och potatis finns i Holgerskällaren.

Premiärkörning blev det på lördagen med den nya snöslungan, till K:s förtjusning, och vid sådana här tillfällen kommer en slunga väl till pass. I fredags handskottade jag i nästan tre timmar för K var på tjänsteresa (till Dorotea av alla platser), och jag var inte kaxig nog att på egen hand försöka mig på en dust med monstret. Slungan alltså. Snöskottning kan vara ganska roligt för snön här är ofta kall och lätt men när det kommer i sådana massor som det gjort de här dagarna kan det bli väl mycket.

Lite bakning har det blivit under veckan och Farmors lunchpapparkakor var något nytt jag provade på. Degen fick ligga till sig tre dagar i kylen och sen var det vara att rulla ganska stora bollar som plattades till något. Dom har nästan samma storlek som mandelkubbar. Dessa bakverk minns jag från det jag var barn och dom var goda redan då. Jag tror att dom finns att köpa i affärerna under namnet Skånepepparkakor. Dom blev bra i alla fall. Det blir kanske lite struvor i dag och Martins nötkakor. Om energin räcker till, för en städning är av nöden och sen kanske det är dags att plocka fram lite julpynt.



16 kommentarer:

  1. Det räcker här också! Det har säkert kommit 3-4 dm snö på ett par dagar. Den skulle vi ha haft innan den eländiga kylan kom. Tjälen lär vara djup vid det här laget. Jag är orolig för mina perenner! Kallt är det nu igen. 22 grader minus! Inget man njuter av länge i alla fall. Har varit ute och sopat av fågelbordet och fyllt på med frön. Räcker med utevistelse för idag.

    Visst är det härligt att ha frysarna fulla med älgkött och annat trevligt som svamp, fisk, bär... Inga problem att få mat på bordet även om Kung Bore ställer till det eller om lusten att trängas i affärerna inte infinner sig.

    Blev inspirerad av ditt kakbak! Jag ska nog ta och baka en kaksort jag inte gjort på många år: Nötmaränger. Fick några äggvitor över efter gårdagens middag och de får ju inte förfaras...

    Ha det gott denna fjärde adventssöndag!!

    SvaraRadera
  2. Snöslunnga låter ju toppen! Den tycker jag absolut att du ska försöka dig på. Var rädd om din kropp vettja!
    Å sen bak, å sen städ... du är flitig du!

    Här har det varit mycket sportigt i helgen. Jaa, framför TV:n alltså ;) Hanboll, simmning, hockey och skidor mm.

    Tare lugnt nu ett tag vännen!

    SvaraRadera
  3. Tryckfelsnisse har varit framme. Rättelse...handboll & simning ;)

    SvaraRadera
  4. Pepparkakorna ser väldigt goda ut. Och visst har det kommit mycket snö här i söder också. Det snöar fortfarande här hos oss. Så vi har ingen lust att åka någonstans. Och på vår väg är det ofta som långtradare hamnar i diket, de har inte förstått att man inte kan braka på hur som helst på dessa vägar. SELMA

    SvaraRadera
  5. Kan tänka mig att snöslunga är otroligt bra uppe hos er men förstår att du inte vågade dig på den om det var premiär, det hade inte jag heller vågat.
    Tjocka pepparkakor är otroligt gott, fast inte dom som går att köpa i affären, dom smakar ingenting tycker jag... Dina ser kanonfina ut! Så bra blev INTE mina när jag provade på att baka dom för några år sen...

    SvaraRadera
  6. Älgkött är gott:) och fina kakor blev det!

    SvaraRadera
  7. Beppan, maränger, det är smarrigt och så där lagom lättgjort.
    Vi har bara -17 men då blåser det ovanpå det. Jag tror inte ens hundarna längtar ut i dag. Det får bli kortvarianten på kisspromenaderna.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, eventuellt jobb varvas med tv-sport, sudoku och inte minst bloggläsning så inte förtar jag mig.
    Hanboll, hm, det låter lite spännande. Kunde vara en damsport som lämpar sig för tv. Jag låtsas att jag inte lagt märke till tryckfelsnisse.

    SvaraRadera
  9. Selma, det verkar vara besvärligt på många ställen i Europa just nu. Känner med flygresenärerna som blir fast på flygplatserna när dom är på väg till julfirande.

    Det borde vara lag på att långtradarna som kommer utifrån ska ha dubbdäck på vintern när dom kör in i Sverige. Det är ofta dom som ställer till de stora besvären.

    SvaraRadera
  10. Malin, maken har haft fram slungan i dag också och eftersom plogbilen passerat några gåner sen vi skottade i går så kom slungan väl till pass. Plogkanter är aldrig roliga att skotta.

    Det är inte alltid man lyckas med nya bakrecept men jag tror att det var viktigt för degen att ligga till sig i kylen de där tre dygnen som det stod i receptet.

    SvaraRadera
  11. Heidi, mycket av älgköttet blir köttfärs men i går hittade jag en bit filé som jag skar i bitar och gjorde en gryta av. Det kan vara lite vanskligt med skivstekt älg. En halvtinad stek blir utmärkt älgskav, mycket gott och garanterat icke seg.

    SvaraRadera
  12. Inte riktigt som jag trott om den globala uppvärmningen men vi får tydligen vänja oss vid allt mer extremt väder. Här i södra Närke har vi fått rätt mycket snö senaste dygnen, tack och lov lätt och fin. Bra skidföre men tydligen skitföre på vägen för lokalradion larmar hela tiden om trafikolyckor. Härligt med välfylld frys och goda kakor. Pepparkakorna såg läckra ut.

    SvaraRadera
  13. epsilon, och ni ska få kallt framöver såg jag på väderrapporten, så då får ni nog behålla snön ett tag i alla fall. Bättre det än slaskföre.

    Att baka är inte riktigt min favoritsysselsättning, men så här till jul känns det rätt bra att ha lite fikabröd på lager. Har just friterat struvor och fick ut 40 stycken på en smet som skulle ge 20. Det var en bra utdelning tycker jag, i vanliga fall brukar det vara åt andra hållet.

    SvaraRadera
  14. Jag fick en påse tjocka pepparkakor av mamma häromdagen och de är underbart goda både som dom är, eller med smör och ost på. Får nog se till att få receptet.
    Här är också alldeles för mycket snö, jag handskottar ju också som du vet och det frestar på nacken...

    SvaraRadera
  15. Marianne, vi får nog snart se till att få en kurs i snöskottning med slunga, både du och jag. Jag tror inte att det egentligen är svårare än att köra gräsklippare och när vi bodde i stan körde jag slunga men en lättare variant.

    Så duktig, din mamma! Be om receptet du för jag tror att det här är något som barnbarnen kommer att gilla - året runt.

    SvaraRadera
  16. Ja det räcker med snö för ett helt år ! Tur att snön är lätt. Men eftersom det blåser så lägger den sig i drivor över vägen upp till mitt torp och det skapar problem. Jag vet inte från den ena dagen till den andra om jag kan ta mig ut med bilen. En snöslunga hade varit modellen !
    I bästa fall kommer grannen med plogen och räddar mig.
    Annars trivs jag så himla gott hemma så det får väl gå om jag är insnöad några dagar.
    Ha det gott där uppe i norr !
    ps. älgkött och dina pepparkakor låter riktigt gott ! ds

    SvaraRadera