En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 2 december 2010

Uppsalaresa, andra försöket

Det känns alltid lite trögt att sätta igång med bloggandet när man gjort ett uppehåll. Jag har i alla fall skummat igenom andras bloggar så att jag känner mig lite uppdaterad.

Den här gången blev resultatet av resan betydligt bättre än vid det förra försöket, så nu är det bara till att vänta på vad kirurgerna säger och det kanske tar ett tag. Jag känner att det skulle vara bra att få vänta ett tag med en ny resa söderut, men det är ju själviskt av mig för dottern önskar nog att hon blir godkänd för operation så fort som möjligt.
 Min tågresa ner till Uppsala blev sinkad med tre timmar pga ett lokfel som tydligen uppstått i Ånge och som gjorde att vi inte kunde färdas fortare än 80 km i timmen. I Gävle blev vi stående nästan en timme för att få ett nytt lok.
Vädret i Gävle var grått och lite snöigt, men inte alltför kallt. Under tiden vi stod och väntade fick jag syn på stationsuren som var lite annorlunda, knallgröna och med sekundvisare i form av punkter runt urtavlan, punkter som tändes varefter sekunderna gick. Riktigt roligt. Om man förstorar bilden så syns sekunderna. 

För min del var det nästan bara bra att jag var försenad eftersom jag ändå skulle möta dottern vid Uppsala station. Hon kom med flyget från Skellefteå och nu blev det bara en timmes väntan för mig, en timme över ett par koppar kaffe och en stor macka. Men det var många på tåget som fick det stressigt med missade anslutningar och annat trassel. Just nu ligger inte tåget på topp10-listan precis, om man frågar folk.

När vi checkat in på hotell Uppsala och ställt upp våra väskor på rummet, gick vi ut på stan och fick oss lite julkänsla till livs. Snö, kyla och julskyltat överallt. Mycket ljus och glitter som kan vara roligt att titta på. Dessutom var det julmarknad på diverse ställen.

Jag hade läst att det skulle vara marknad på slottet och promenerade åt det hållet. Själva marknaden var en besvikelse, det var mer vad jag skulle kalla en loppis. Vi tittade men köpte inget, tog en kopp glögg uppe vid tavelmuseet, tittade på tavlorna där och sen kom den dagens höjdpunkt.

Det var när vi klev ut genom porten och upptäckte att ett ljusspel hade börjat på slottsgården, en ljusspel som visades på fasaden till museet. Det var ljudsatt och gav en häftig upplevelse där vi stod bland en massa andra människor i snön och kylan. Jag försökte fånga lite på bild och det blev inte helt misslyckat så här kommer några exempel:
 Pepparkakshus

 Fasad med synliga stenparier
 Vatten som forsade vilt.
Eld
 
   Tyg

 Stenfasad runt porten till museet.
 Fantasistenar som hela tiden blir fler och till slut rasar hela fasaden med att dån.

 Datorspelet Pacman
 En svindlande resa ut i rymden.



 Det hände hela tiden saker på väggen. Det kunde börja lite försynt i en hörn och sen flytta sig lite hit och dit för att till slut explodera över hela fasaden. Eller börja längst ner och växa upp till takkanten.

Vi promenerade ner på stan igen och hamnade så småningom på bio där vi såg "Cornelis", en tragisk berättelsen med mycket musik och han som spelade Cornelis var verkligen porträttlik. Middag intog vi på puben vid hotellet och kvällen avslutades framför tv:n med lite vin och nötter.

Efter en natt i hästensängarna, sovmorgon och en stadig hotellfrukost var vi redo för ytterligare en dag på stan. Mycket fönstershopping, underhållning av körsång på gatorna och trängsel med folk kändes i fötter och ben och vi flydde in i värmen på Landings konditori, där trängseln var nog så stor, men vi fick oss ett bord där vi kunde inta våra mackor och vårt kaffe. Det är om inte annat roligt att sitta och studera folk vid sådana tillfällen, annars kan jag nästan gripas av panik vid större folksamlingar.
 Marsipanfigurerna var det första man mötte då man kom in på Landings konditori, så fina, så dyra. Tur att det är gratis att titta.
 
Det blev lite mera vandrande på stan och i affärer innan vi av en händelse blev inlockade på Linnémuseet. Vi var egentligen för trötta och golvet i museet gick i vågor, inte bara i våra huvuden utan hela huset luta hit och dit och trappan till övervåningen var nästan som oöverstiglig. Det kändes som om den lutade åt fel håll, mycket egendomlig känsla.



En hyrfilm på hotellrummet "Maria Larssons eviga ögonblick", mycket bra, gav oss lite vila innan vi intog middagen på en restaurang i närheten av hotellet. Jag tror den hette Basilica och den låg snett mitt emot Linnémuseet på Svartbäcksgatan. Rödochvitrutiga dukar, kockar som brast ut i sång till den italienska musiken som spelades i högtalarna. Kockar som pratade italienska med varandra. Det är klart att vi beställde pizza där, ska det vara italienskt så ska det.
Sen blev det tidigt sänggående så att vi hade krafter inför morgondagens prövningar.

Vi var på Akademiska från 10.30 och var klara kvart över fyra. Då hade apparaterna i alla fall fungerat som dom skulle och dottern genomgått två röntgenundersökningar på en timme vardera, varav en med provokationer. Hon var lättad när det var klart för hon hade varit beredd på det värsta och det hade inte varit fullt så farligt som befarat.

Vi åt på sjukhusrestaurangen innan vi traskade ner till stationen och tog tåget till Stockholm. Min syster ställde upp som vanligt så att vi kunde övernatta där och dottern flög hem dagen därpå efter sitt läkarbesök på förmiddagen och jag tog tåget hem på kvällen, efter en dag på stan med min syster. Tack syrran!


  

27 kommentarer:

  1. Oj ni har haft ett par händelserika dagar. Ljusspelet på museet var häftigt och jag vet att Uppsala satsar på ljussättning på olika hus i hela stan, Kan tänka mig att det är rätt häftigt att gå omkring o titta på det.
    Skönt att det gick bra med undersökningarna för dottern och att hon får svar snart.
    Hälsar hon utan överdragsbyxor :-)

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt det där med huset.Här har det varit "skitkallt" varför säger man så, skit är väl varmt.Jag spånade bara lite. Nu är det bara-10.

    SvaraRadera
  3. Tänk att en tågförsening kan passa liiiite bra ibland?! Det skulle nog glädja SJ att få veta :D
    Tuffa dagar har ni haft men nu är det gjort förr den här gången.
    Bildspelet på väggen måste ha varit nå't alldeles i hästeväg att se på! Bilderna var ju jättebra, WOW!

    Kram och sov gott!

    SvaraRadera
  4. Som vanligt är det underbart att uppleva din blogg!!!
    Nu hoppas jag att undersökningarna ger bra resultat.
    Har du läst Land nummer 48?

    SvaraRadera
  5. Att åka med SJ är visst ett äventyr denna vinter också. Tålamodsprov för många. Men så skönt för er att det lyckades denna gång. Läkarbesök innebär ju alltid en anspänning och den långa resan... Fina bilder

    SvaraRadera
  6. Ni vet verkligen att ta vara på det som bjuds i staden. Fina upplevelser på många sätt förstår jag. Ljusspelet måste ha varit fantastiskt och den där pizzan ... vilken bamsing .. och marsipanfigurerna ... mums !
    Hoppas på goda resultat för din dotter.
    Trevlig helg !

    SvaraRadera
  7. Känns som om SJ ofta krånglar och inte är det specillt billigt heller...
    Håller tummarna att dottern får besked snart och att det blir det hon hoppas på!

    Häftigt ljusspel!

    SvaraRadera
  8. I min värld, det krävdes överdragsbyxor eller liknande för att klara av att njuta av det Uppsala hade att bjuda på. Det har till och med dottern insett. Förövrigt verkar Uppsala vara en trevlig, lagom stor stad.

    SvaraRadera
  9. Selma, jag har känslan av att "skit-" är ett förstärkningsord som håller på att ersättas av andra ord nu, men man ska nog inte grunna för mycket över dom där uttrycken som kommer och går. Annars kan man ju fundera på hur en "jätteliten" sak ser ut.

    SvaraRadera
  10. Gökboet, jag har skickat in en anmälan om restidsgaranti för både ner- och uppresan fast det inte drabbade mig annat än att resan tog längre tid. Jag vill egentligen bara tala om för SJ att det var många på tåget som drabbades av förseningarna. Tre timmar ner och två och en halv på uppresan.
    Bildspelat var verkligen WOW.

    SvaraRadera
  11. Inger, tack och vi hoppas också på ett positivt svar inom inte alltför lång tid. Jag har inte Land så jag har inte läst vad det nu kan vara.

    SvaraRadera
  12. epsilon, det var bra att det fanns så mycket att fördriva tiden med i Uppsala så att framför allt dottern fick annat att göra än att grubbla över måndagens undersökningar.
    Ska man förflytta sig med tåg i dessa dagar gäller det att marginaler och då pratar vi inte om två-tre timmar utan mycket mer.

    SvaraRadera
  13. strandskatan, Uppsala har varit en positiv bekantskap måste jag erkänna, det fanns mycket att se och göra utan att behöva lägga ut alltför många slantar.

    SvaraRadera
  14. Malin, när man är flygrädd finns det inte så mycket annat att välja på. Det är i så fall landsvägsbuss ner till Sundsvall och tåget därifrån och det är både krångligar, obekvämare och dyrare.
    Tack för att du skänker dottern en tanke, det behövs nog.

    SvaraRadera
  15. Hektiska dagar verkar det som. Hunnit med mycket och du har alltid så fantastiskt fina bilder. Tråkigt att vara tågresenär när det strular, bara.

    SvaraRadera
  16. Marianne, det kan bli fina kontakter med andra tågresenärer när resan hakar upp sig. Det ger anledning till diskussioner och när man väl börjat prata med varandra fortsätter man gärna. Det finns ofta en positiv sida även om det strular.

    SvaraRadera
  17. Det är ett reportage om en operation på whiplash.
    Du får gärna ta min tidning och läsa om du vill.

    SvaraRadera
  18. Så fina bilder du bjuder på från din tur söderöver! Ljusspelet på husväggen är ju bara så häftigt - vilken upplevelse! Och så konditoriets frestelser...
    Hoppas det ordnar sig väl nu för dottern!
    Ha en bra helg!
    :-)

    SvaraRadera
  19. Inger, tack för tidningleveransen. Jag skulle nästan kunna tänka mig att behålla den lilla tidningsutbäraren också. Vilken solstråle denna gråa dag!

    SvaraRadera
  20. Beppan, det är inte så ofta jag är på resande fot så det gäller att passa på att föreviga dom resor som ändå sker. Nu ska jag ut med hundarna och sen ska jag skyffla undan det lilla snötäcket osm kommit i dag. Ha det bra du med!

    SvaraRadera
  21. Hejsan!
    Vilken fin och innehållsrik blogg du har!
    Jag har förgäves försökt klicka på din länk och bli följare, men googlekontot fungerar inte. Jag ska läsa din blogg ändå. Det kanske lgår bättre senare.
    Vackra bilder med bildspel!
    Ha en skön 2:a Advent!

    SvaraRadera
  22. Varsågod Cici, men Kerstin får du inte, hon är verkligen en gåva! Kallas faktiskt för solstrålen på sitt dagis!

    SvaraRadera
  23. Så gott att få ha sin mamma som sällskap när läkare ska besökas och besked ska fås. Du är fin du!

    SvaraRadera
  24. kajsastina, välkommen till min blogg. Det kanske går bättre nästa gång du försöker att gå in som följare och det skulle glädja mig om du blev det. Har just upptäckt att du har en blogg till där du skriver om din uppväxt. Hoppas att det kommer flera berättelser där framöver. Sen har du ju alltid så roliga teckningar till dina inlägg.

    SvaraRadera
  25. Tant Grön, jag vet att du skulle göra samma sak för dina barn om det skulle behövas, men tack för komplimangen.

    SvaraRadera
  26. Men du, så häftigt ljusspelet var! Och bra att det gick bättre med besöket denna gång. Och till slut, en gång SJ, aldrig SJ, eller så...
    Hulda

    SvaraRadera
  27. Hulda, om man inte ska flyga får man ta det som bjuds. Om staten sköt till pengar så att Banverket kan sköta det dom ska, så skulle det nog gå bättre för tågbolagen också.

    SvaraRadera