En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 10 januari 2011

11 + 3

Leo, fyra år i mars, tyckte att det var dags för mat eftersom klockan var elva. Att kunna klockan, i alla fall heltimmar, vid den åldern imponerade så på farfar att han genast tog fram pennan och skrev ner ett mattetal. 11 + 3 vad blir det, och så skrev farfar siffrorna i tidningsmarginalen och visade samtidigt med fingrarna. Mysstund för farfar, om jag så säger.

Leo och hans pappa har varit hos oss sen i lördags, medans mamma kirurgen jobbar. Det var meningen att dom skulle ha farit hem i dag på förmiddagen men eftersom väglaget var så dåligt beslöt dom att stanna en dag till. Det är inget nöje att ligga och köra i två timmar på vägar där man inte vet var man har vägkanterna, om man ligger i rätt körfält eller har har hamnat på mötande sidan.
Nu får vi hoppas att det är bättre i morgon, både för deras skull och för badgängets. Vattengympan startar upp i morgon och det ska nog mycket till för att vi ska utebli.

 
Nu är det inte bara siffror som intresserar den unge herr´n utan även bokstäver. Under en tecknad figur skrev han KROKOBIL med tydliga bokstäver, räckte över det till faster med orden: " Jag skrev fel, det står B i stället för D"!

Att bilden ovan är suddig beror på att jag smygfotade. "Jag vill sitta i fred" sa han i bestämd ton när jag dök upp i dörröppningen med kameran i högsta hugg.

Kanske var han i behov av lite längre sittning efter lunchen, då farmor mutade sonsonen med nektarinklyftor, en sked mat blev en klyfta nektarin. Vi konstaterade att det var en något udda kombination och då påstod Leo att det blev som ett bibliotek i magen. Hmm?

Sen har grabben även andra förmågor. Man kan till exempel plocka av alla orkidéblommorna och sedan bestämt påstå att man är absolut säker på att det var hundarna som gjorde det, fast dom inte har några händer. Dom är duktiga dom!

För övrigt tycker de allra flesta att det räcker med snö nu för ett tag. Visst är det bra med lite extra motion, i alla fall för en del, men någon måtta får det vara.

Vissa blir helt insnöade!



13 kommentarer:

  1. Vilken gullig liten pojke, så härligt med den där vetgirigheten.
    Slut har visst högtrycket på Nordatlanten flyttat till Sibirien så det blir mildare. Då blir det slask hos oss, ni kanske får behålla skidföret - lyckostar.

    SvaraRadera
  2. Härlig och finurlig gosse minsann!
    Men, är du en så'n där Papparazzi du? Då är det bäst att hålla utkik och inte sitta och läsa på toa!

    SvaraRadera
  3. Duktig kille på flera sätt,dom är ju det i den åldern.
    Klart att man inte vill bli fotad när man sitter på toa.Hihi

    SvaraRadera
  4. Oj, vad duktig Leo är! En framåt, klok pojke låter det som.
    Visst, att bli insnöad är väl ingen hit men plusgrader, isgata och snö som smälter bort redan nu är inte heller någon hit för vintern är ju inte över än, det vet man ju...

    SvaraRadera
  5. Guuu va ungarna är duktiga nu för tiden!
    Förstår att han vill vara i fred på prevete!

    SvaraRadera
  6. epsilon, ja dom är roliga dom små barnen, och jobbiga. Ibland undrar man hur man orkade med sina egna små, på heltid och ofta ensam. Men det gick det med.
    Inte verkar det vara någon bli´a på gång här inte och snödjupet ökar. Men inte i dag. Dagen har varit helt snöfri och ganska mild, men ska man åka skidor får man räkna med att göra spår som är 30 cm djupa, om inte mer.

    SvaraRadera
  7. Gökboet, nog törs du ta litteratur med dig in på toan, men glöm för all del inte att låsa dörren!

    SvaraRadera
  8. Stickmamman, nej jag lovar att jag inte ska göra om det. Tror jag.

    SvaraRadera
  9. Malin, en duktig liten kille är han, och farmor och farfar är mycket stolta över honom förstås.

    Inte är det något roligt med ishalka och slabb, det förstår jag. Särskilt med tanke på hundarna. Ren snö är ju inga större problem, bara att karda av och sopa upp. Men slask med inslag av sand är ingen höjdare.

    SvaraRadera
  10. Inger, ja vad månde bliva? Först skulle han bli pirat, men kom på att han inte ville sitta i fängelse och nu tror jag att chaufför ligger högt på listan.

    SvaraRadera
  11. Ack ja, nog minns jag hur det var för tio år sedan, när min lilla A var lika gammal. Frågvis och vetgirig som få. Så till den grad att jag ibland blev lite trött, och det började redan innan hon kunde prata.

    "Ädä?" frågade hon, och pekade på saken hon vill ha information om. Mina väninnor ruskade oförstående på huvudet åt mig när jag t.ex. kunde svara: "Det är ett rostfritt litersmått." Men det har jag igen nu! Rätt ord från första början betyder att unga fröken har ett brett ordförråd och en föredömlig känsla för sitt modersmål.

    Och du, orkidéblomman är faktiskt riktigt söt som snittblomma också ;o)

    Ha en bra dag i kylan! Här är det ymnig snöfall som gäller.

    SvaraRadera
  12. Sv. Konstigt nog är det aldrig någon som frågar om hon är en R.R, däremot typ pitbull hur dom nu kan tro det! Hältan är, peppar peppar, bra nu och hon fullkomligt älskar valparna! Vill pussa, tvätta, och styra med dom och Muffin, som nu hunnit bli nästan 4 månader är hennes absolut bästa kompis!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Nina, som farmor är det en ny upptäcksresa man gör med sina barnbarn. Sedan har ju förhållandena ändrats ganska mycket sen mina egna barn var små, rent allmänt sett. Ja ja, vi gamlingar står med gapande munnar många gånger och förundras över hur fort de små barnbarnen utvecklas.
    Blommorna kommer igen en annan gång.

    SvaraRadera