En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 21 januari 2011

Äntligen stan

Äntligen tog jag mig i kragen och gjorde den där stadsresan som jag har tagit sats för i flera veckor. Jag hade en hel del på min inköpslista, grejer till hundarna, presenter till den blivande treåringen, och så lite till mig själv förstås.

Och det kunde man ju ge sig på att straxt innan jag anlände till stan så plingade det till i bilen och varningssignaler tändes på displayen! Skit också! Bilar som strular ger mig både huvudvärk och magont. Jag hade emellertid affärerna jag tänkt besöka mellan mig och bilverkstan så jag stannade först till vid Granngården och hittade tikskydd till Cilla och spensalva till hundarnas trampdynor och mattes händer.



Nästa anhalt blev själva city och på Handelsgården hittade jag dessa fina skinnvantar klädda med äkta päls innuti och en längre variant som mudd. De var inte billiga och inga hundar kommer att få slita dom från mina händer och använda dom som kampleksaker, det är då säkert. Jag hoppas att dom ska hålla kylan borta från mina fingrar resten av denna kalla vinter.

Guldsmedsaffären stod därefter på tur och där köptes tre Västerbottensskedar till barnbarnen. Dom får en sked varje gång dom fyller år, förutom den dom fick på sina namnkalas. Av någon outgrundlig anledning glömde vi ge Elsa en då hon fyllde straxt efter jul, så hon får sin då lillasyster fyller år i början av februari. 

Det blev en snabbfika hemma hos yngresonen och barnbarnen innan jag fortsatte till SAAB-verkstan på andra sidan stan. När jag lagt fram mitt problem och överlämnat bilnyckeln tog dom genast hand om bilen och det dröjde inte länge innan den var klar.

Det hade varit lite låg nivå på oljan så dom hade fyllt på både det och bromsoljan. När jag undrade vad det kostade sa servicemannen att det inte kostade någonting! Visst är det så man kan trilla baklänges i rena förvåningen! Vi har anlitat denna verkstad i många år och dom är alltid duktiga och serviceminded där, ändå blev jag så glatt överraskad. En stor bukett med knastriga vårtulpaner borde jag ge dom nästa gång jag passerar.
Det blev ytterligare några inköp innan jag äntligen kom hem igen, totalt slutkörd. Jag förstår inte att det alltid är så jobbigt att besöka stan och springa i affärerna där.

Nu ska jag sätta mig framför tv:n och se "På spåret". Minsann om jag inte ska ta ett glas rött också!

16 kommentarer:

  1. Stadsresor och litet handlande är alltid roligt, men tröttheten kommer efteråt. Vilken service bilverkstán bjöd på.
    Jag har också kikat på spåret, men här fanns inget glas rött.
    Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det otäckt när det börjar lysa okända lampor i bilen!Det brukar skrika "pengar" från dem också så du hade verkligen tur som inte behövde betala något.Vi såg också "På spåret" men bestämde oss för att spara det röda till i kväll.
    Trevlig lördag till dig!
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. På spåret såg jag men det blev juice igår.
    Fina handskar, var rädd om dom så håller de länge.

    SvaraRadera
  4. Vilken överraskning på bilverkstan! Och det är ett elände när lampor börjar lysa i bilen, pepparpeppar sker det inte så ofta.
    Jag laddar också inför stadsbesök, är inte så himla road av affärsspring.
    Och vantar na var riktigt tjusiga. Hoppas de värmer. Himmelens dyra förstår jag, för jag kikade på nya skinnvantar till vintern, för de gamla som jag haft i tjugofem år hade gett upp. Men jisses, priserna!! Det blev ett par i fuskskinn.
    Gubben har köpt sandtunnorna i en affär som heter ÖoB. Du vet, den där med "Till höger, före den är köpt på ÖoB" i tevereklamen. De är i plast och locket kan snäppas fast med de grå handtagen som syns på bilden. Överraskande snygga, finns i flera färger.
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Härligt att komma hem efter att ha uträttat ärenden. Framförallt när man har lyckats få tag på det man har tänkt sig.
    Salva till hundtassar och värmande vantar till händer kan verkligen behövas i vinterkylan.
    Riktigt skinn på både in-och utsidan kostar men värmer säkert gott. Snygga som bara den !
    En serviceminded verkstad ... grattis ! De är sällsynta och värda en bukett ljuvliga tulpaner !
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  6. KajsaStina, hur klarar dom sig som bor mitt i gröten och springer i affärer varje dag, jag bara undrar.
    Jag försökte ge en "Dagens applåd" i lokala tidningen till personalen på Hammarängens bil AB men man får inte ge det till företag, tyvärr.
    Jag tyckte det var en svår omgång av spåret och det hjälpte inte med att inta lite rött. Jag tror att det enda jag kunde svara på var brugd.

    SvaraRadera
  7. Ölandsvindar, hittar man en sån där verkstad gäller det att hålla fast vid den.
    Det var svåra spår i går kväll, i alla fall för mig och K.
    Trevlig helg till er också!

    SvaraRadera
  8. Inger, dottern föreslog att jag skulle sätta i såna där band som man brukar ha på småbarnens vantar, för risken är nog större att man tappar bort dom än att man sliter ut dom.

    SvaraRadera
  9. Hulda, ÖoB finns i närmsta köpcenter, fem mil bort, så då ska jag komma ihåg att titta in där nästa gång jag är till stan.
    Ja vantarna var dyra och jag hittade bara det jag sökte i butiken som har hantverk från skellefteområdet. Men håller jag bara reda på dom så kanske dom räcker min livslängd ut.

    SvaraRadera
  10. strandskatan, jag fick tag i allt utom presenten till barnbarnet, förutom silverskeden då. Hon är inne i en period då hon gillar att göra halsband, så jag får nog ta mig in till hantverksbutiken och se om dom har lämpligt material där. Kan bli lämpligt på onsdag då vi varit till solrummet.

    SvaraRadera
  11. Vilken lyckad stadstripp! Handskar, presenter och andra förnödenheter. Så lite grädde på moset med positivt bemötande. Förstår att du kunde njuta kvällen "På spåret". Vi tittade också men med lite överbliven julmust i glaset. Januari och februari är vita i detta huset. Det är ändå så trist med kylan mörkret så det är lika bra att späka sig ordentligt!!!!

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, Jag å min sida försöker att avhålla mig årets alla månader från vita drycker, dvs de som innehåller socker och/eller lactos. Dagtid är det vatten som gäller.
    Trots gårdagens lyckade stadsresa känns det lika motigt att tänka att jag måste in dit snart igen.

    SvaraRadera
  13. Jag, som bor 5 minuters väg från stans city, tycker sällan att stadsbesök är jobbiga. Värre är det när vi måste åka till köpcentra en halv mil utanför stan. Många affärer har övergivit centrum och etablerat sig i köpcentra. Där är det fri parkering och så gott som allt finns att köpa - så inte i stan t.ex en burk målarfärg.
    Fina handskar du köpt. Hoppas du får ha dem ifred för hundarna - kom ihåg att lägg dem högt.
    Det är midnatt och jag skulle egentligen gå och lägga mig, men jag känner mig pigg efter att
    ha haft vinterkräk sjukan. Jag har sovit på dagen och maten har jag fått behålla ikväll så
    det känns riktigt skapligt.
    Det där kortet med månsken var vackert och stämningsfullt - ett riktigt julkort.
    Ha en trevlig söndag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. I likhet med Viola har jag bara fem minuters väg till centrum, men behöver sällan ta mig ditåt. Jag har nämligen lite drygt lika lång väg till de två förnödenhetscentra som ligger utanför stadskärnan.

    Men trenden att allt flyttar ut från stan är tråkig och oroväckande. Dels dör innerstan lite mer för varje år som går, och dels går mina tankar till alla äldre, som kanske inte ens äger en bil. Busstrafiken i Mariehamn är nämligen inte förlagd så att det utan problem går att bussa sig ut för att handla.

    SvaraRadera
  15. Viola, usch stackars dig som varit magsjuk. Hitentills har vi klarat oss i det här huset men än är inte faran över. Vet inte om jag någonsin varit med om att vinterkräksjukan härjat så hårt som den gjort i vinter.

    Hoppas att krafterna återvänder snart så att du kan ut på stan igen, jag har ju sett att du har en hel del fina promenadstråk där.

    SvaraRadera
  16. Nina, visst kan det vara bekvämt att ha bilen alldeles utanför den stora matvaruaffären när man veckohandlar, men när alla andra affärerna följer efter blir det tyst och tomt i centrum av stan. Det går inte heller att ta för givet att alla, vare sig dom är gamla eller unga, är bilburna. Men jag är pessimist när det gäller att stoppa utvecklingen. Det ska i så fall vara den dagen bensinen är så dyr att folk drar sig för att använda bilen, då kanske stadsplanerarna får tänka om.

    SvaraRadera