En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 25 januari 2011

Dagens aktiviteter


Dagens aktiviteter: Vattengympa, fika och takskottning.

Ni kan tyvärr, eller kanske som tur är för er, inte få några bilder från damernas duschrum eller från själva vattengympan, däremot en snabbtitt i caféet. Jag hoppar över närbilder över alla goda kakor och mackor som finns där, ni blir bara sugna och går ut i köket och smygäter.

Morgondagens aktiviteter: Solrumsbesök och takskottning.

Lite variationer är det ändå från den ena dagen till den andra.

Jag börjar förresten undra om det var dumt av mig att vänja Helen vid fällarna:



 

18 kommentarer:

  1. Så bra att du inte visade några bilder på alla godsaker! Jag kikade in hos Monkan igår, rätt sent på kvällen. Inte bra! Inte bra alls. Hon hade foton på en härlig efterrättspaj, som fick snålvattnet att blöta ner vaxduken mellan mig och laptoppen ... Så idag blir det pajbakning, det kan du slå dig i backen på! Och vintervolangerna växer och frodas :o/

    SvaraRadera
  2. Har ni vattengympa i byn eller får du åka iväg?
    Oj, vad hon har demolerat fårskinnet, dummis som inte uppskattar det varma goa som matte gett henne!

    SvaraRadera
  3. Hur många tak har ni????
    Skämt åsido, det gäller att hålla koll på både tak och skinn!
    Väntar med spänning på rapport från solbesöket!

    SvaraRadera
  4. "Sol och bad" låter som en dröm i kylan.
    Det kan du behöva som uppvärmning efter allt snöskottande från taken.
    Värmande skinn på golvet när du har en liten "marodör" i huset är kanske inte helt på "skinnsidan" om man säger så. Helen visar ju i alla fall att hon gillar får... ha,ha !

    SvaraRadera
  5. Bilder från duschrum och vatten gympa har jag fått nog av från media, så det var riktigt gott att slippa :)
    Solrumsbeskrivningen ska det där emot bli intressant att LÄSA om och caféet ser ju jättefint ut. Snällt att inte fresta oss med diverse godsaker som ni väl mumsade i er.....
    Men varför var det dumt att vänja Helen vid renfällarna.... Smakar dom gott eller?!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  6. Vilket trevligt cafe. Måtte vara skönt att gå dit efter allt ert skottande. Solrum ska visst finnas här på orten också. Kanske skulle man prova. Idag är det strålande solsken ute och det är inte så dumt det heller. Fast det är rätt kallt - yllebyxor på.

    SvaraRadera
  7. Hmmm, vovsingen tycks tro att fällen är en illbatting som behöver sättas på plats. Lillen kan också vara på mjuka saker och vill slita eller sutta på dem, men vanligtvis, pepparpepppar, räcker det att säga till några gånger, så lämnar han det ifred. Tyvärr gäller detta inte operationssåret.
    Hulda

    SvaraRadera
  8. Vattengympa är såå skönt! Jag har anmält mig igår o hoppas jag får plats. Det är efterfrågat.
    Idag har jag prövat på akvarellmålning - är fortfarande varm efter det, men det var kul!
    kram

    SvaraRadera
  9. Bilder var inte nödvändiga. Du behövde bara skriva "kakor" för att jag skulle gå till kakburken. Tugga tugga.

    SvaraRadera
  10. Nina, Det är livsfarligt att gå in på Monkans blogg, hon har så mycket godsaker där. Hon borde ha en varningstriangel före bilderna så att man kan blunda och skrolla förbi dom.

    SvaraRadera
  11. Malin, vi har närmaste badhus tre mil härifrån och vi turas om att köra. Det tar bara en halvtimme att komma sig dit, bara det inte är för mycket renar på vägen.

    Det är nog inte så farligt med det rivna lammet. Helen jobbade som sjutton för att vända åtminstone halva skinnet på avigan och det var lite trasigt där redan innan. Jag hade lite svårt att avgöra hur hårt jag skulle skrapa skinnsidan när jag tvättat det ochpå vissa ställen blev det för tunt, ja rent av hål. Och det var det Helen upptäckte och ville jobba vidare på. Nu när jag slängt ut renskinnen älskar hon att gosa ner sig i lammet som ligger här under datorbordet.

    SvaraRadera
  12. Inger, jag började räkna efter och kom till att vi har nio tak av varierande storlekar. Om jag fick bestämma hade vi bara tre.

    Solrummet kommer alldeles straxt.

    SvaraRadera
  13. strandskatan, denna lilla dam, hon är mindre än en katt, har en förvånansvärd jaktinstinkt. Bara hon kommer över den första förskräckelsen, man kanske ska säga överlevnadsinstinkten.
    Sol och bad blev det denna vecka, fast på två olika dagar och på två olika platser. Inte dumt alls.

    SvaraRadera
  14. Gökboet, allt gofika är hembakat och mycket frestande, men vi fyra, ibland fem, som har vattengympat är av en karaktärsfast sort och väljer alltid en smörgås, helst med sill och ägg på.

    Nej nog är det bra att Helen har vant sig vid skinnen så att hon kan sitta med mig på dom när dagarna har blivit lite längre och solen kommit lite högre upp.
    Det var bara det att hon blev så stursk att hon började riva raggen av skinnen. Men lite svinn får man räkna med, eller hur.

    SvaraRadera
  15. epsilon, caféet nyttjar vi damer i badgänget efter vår vattengympa på tisdagarna. Efter snöskottningen får vi sätta på kaffepannan själva. Men det går bra det också.

    SvaraRadera
  16. Hulda, Cilla är inte ett dugg intresserad av att tugga på skinnen eller slita ragg, det är lilla Helen som är marodören i sammanhanget och det går att säga ifrån, men jag ville ju lära henne att skinnen inte är farliga och därför får hon lov att slita lite i dom.

    Det är nog så att Lilla Vargens operationssår kliar och har sig nu när det håller på att läkas, men det är ju inte lätt för honom att förstå.

    SvaraRadera
  17. KajsaStina, vi är fyra pensionärer, ibland fem, som samåker en gång i veckan. Gympan börjar klockan elva och det är så skönt att kunna åka på dagtid. Sammanlagt brukar vi vara mellan 25-20 personer under detta pass och praktiskt taget alla är pensionärer. Den äldsta är nog i 90-årsåldern och jag tillhör väl "småflickorna". De flesta känner eller känner igen varandra, så det kan bli ett himla surrande i bassängen ibland. Men trevligt.

    Akvarellmålning låter skoj, men jag har inga som helst konstnärliga talanger, som jag förstår att du har.

    SvaraRadera
  18. Marianne, jag vet. Det enda som hjälper är att kakburken är tom.

    SvaraRadera