En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 18 januari 2011

Det här med statistik


Det här med statistik kan vara rena natta eller väldigt spännande.

På Bloggers sista flik står det "Statistik" och där kan man se en översikt i form av en grafisk kurva över antal läsare, inlägg mm. På nästa sida finns inlägg med mest antal sidvyer. Tredje sidan visar trafikkällor och den sista sidan visar läsare.

Mina läsare per land för hela tiden ser ut som följer:

Sverige 19 136
USA 215
Finland 81
Norge 58
Åland 54
Kanada 52
Sydkorea 41
Ryssland 30
Frankrike 22
Danmark 20

Men jämför jag den listan med listorna för "I dag", "Vecka", och "Månad" så finns inte länder som Storbrittanien, Italien, Schweiz, Cypern, Tyskland och Slovenien med. Dessutom vet jag att jag tidigare har sett sydamerikanska, afrikanska och arabiska länder. Vad jag förstår är det bara de tio mest besökta länderna som finns med på listan över "Hela tiden", vilket kan vara tråkigt för då försvinner ju lite udda besökare.

Men det jag är lite undrande över och tänkte att jag skulle få hjälp med är ordet sidvyer:
Sidvyer, idag
70
Sidvyer, igår
81
Sidvyer, senaste månaden
2 149
Sidvyer, all historik
19 910


Vad står ordet sidvyer för? På min bogg har jag en besöksräknare och den visar 4156. Vad innebär den siffran? Det är ju stor skillnad på 19 910 och 4 156 .

  

För övrigt har dagen inneburit renkapplöpning (på vägen till vattengympan), en ny käck ledare för vattengympan och trevlig fikastund, innan nästa renkapplöpning tog vid.

  
För de som följt min blogg sen urminnes tider kanske det finns någon som kom ihåg mitt inlägg den 15 april i fjol då jag skrev att vi borde skaffa oss ett SOLRUM här i byn. Nu har K och jag bokat in oss för ett besök på Brogårdens SOLRUM nästa onsdag. Det kostar inget när du är pensionär och man får sitta där i två timmar. Det ska bli mycket intressant.
 

Den översta bilden är min egen, övriga lånade från google-bilder.



22 kommentarer:

  1. Statistiken ja, den orkar jag inte ägna mig åt. Fattar nada av det där utan skaffade den för inte så länge sedan bara för att... jag trodde väl jag skulle fatta bättre :D Så, tyvärr ingen hjälp från mig :(

    Ett solrum, som på bilden alltså? Kors va mysigt det ser ut!

    SvaraRadera
  2. De olika siffrorna beror på hur de räknats ut, vilket du säkert redan vet. Vissa räknare registrerar bara besök per ip per dag medan andra räknar varje gång som sidan laddas om. Går man tex in på flera inlägg så räknas det som nya besök enligt den senare varianten. Sedan finns det många olika sätt att räkna mellan dessa ytterligheter... jo, också kan man räkna sina egna besök eller inte...

    Kul med besök är det i alla fall :-D

    Kramar från mig <3<3

    SvaraRadera
  3. Ja, det där med bloggstatistik är en hel vetenskap. "Sidvy" tror jag betyder hur många av dina inlägg som blivit påtittade; EN besökare kan m.a.o. bidra med MÅNGA sidvyer vid ETT besök.

    Sedan är det olika från räknare till räknare. En del räknar enbart helt unika besök, andra räknar vartenda - även de som bloggägaren själv gör, kanske många gånger per dag. Och när det gäller räknandet av unika besök är det också olika. Somliga räknar unika FÖR DAGEN, andra unika FÖR VECKAN/MÅNADEN/ÅRET/HELA TIDEN.

    Summa summarum: statistik är rätt ointressant så länge beräkningsgrunderna inte är desamma överallt.

    Det om det. "Solrum" låter mycket trevligare än ljusterapi, och jag antar att effekten man eftersträvar är ungefär densamma. Vi borde ha ett solrum lite till mans den här årstiden - och massor med extra D3-vitamin.

    SvaraRadera
  4. Hej Cici, det du skriver om idag är jag också ganska frågande till.
    Jag har ingen aning om vad sidvyer är.

    Jag skulle gärna besöka ett sådant sol-ljusrum.
    Vi behöver ljuset så väl nu.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Och alla bloggverktyg har sitt eget sätt att räkna. Plus bloggportalen och bloggtoppen med mera.

    SvaraRadera
  6. Sidvyer? låter som grekiska. Och när man loggar in kommer det ju något om profilvyer, vad är det? Nej, mycket är det som jag inte förstår, men det är ju kul att lära sig förstås.
    Och jag vill ha ett stort solrum, ute! hihi, vår alltså!
    hulda

    SvaraRadera
  7. Gökboet, det kostar ju inget extra, men nog vore det bra att förstå det när man liks har det.
    Jag hoppas mycket på det där besöket nästa onsdag. Oj så pigg jag ska bli!

    SvaraRadera
  8. Pennelina, besök vill vi alla ha, det är väl det som är vitsen med att ha en blogg. Det verkar vara lika många varianter på räknare som det är dammsugarpåsar och mobilladdare.

    SvaraRadera
  9. Nina, antagligen skulle sjukskrivningarna och sjukantalet minska om alla som ville hade möjlighet att besöka ett solrum kunde göra det. Enligt vad jag har hört var Kiruna först ut, då gruvarbeterna erbjöds ljusterapi mot sina depressioner. Solbränna är inget man ska räkna med i detta sammanhang.

    SvaraRadera
  10. Monkan, kolla med vården om det inte finns i närheten där ni bor. Det blir vanligare och vanligare och finns över hela landet.

    SvaraRadera
  11. frktjatlund, alltså ganska meningslöst att grubbla över.

    SvaraRadera
  12. Hulda, man får lära sig en bit i taget. I alla fall när man som jag var totalt obildad i detta med datorer för ett år sen.
    Det stora solrummet är på gång, men det vore skönt med lite mera värme, eller i alla fall lite mindre kyla. 5-6 minusgrader är ganska lagom.

    SvaraRadera
  13. Japp, så är det utan tvekan. Att överhuvudtaget vara bosatt på de här breddgraderna är egentligen urbota idiotiskt. Ja, ur hälsoperspektiv alltså, och då menar jag både den fysiska och den mentala hälsan. Men vi ryms ju inte allesammans där söderöver heller, så det är bara att kämpa på.

    SvaraRadera
  14. Nina, jag tycker dom verkar ha mycket att kämpa emot dom som bor på sydligare breddgrader. Det är nog lugnare och tryggare på många sätt och vis att ha sin boplats nära nordpolen.

    SvaraRadera
  15. Sidvyer är ett fullständigt obegripligt ord. Har inte en aning om vad det betyder.

    SvaraRadera
  16. epsilon, det är ju skönt att man inte är ensam analfabet när det gäller bloggspråk.

    SvaraRadera
  17. Jätte vacker bild den som du har tagit.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Solrum - det har jag varje gång min sonson hälsar på :D

    SvaraRadera
  19. Gubben, jag antar att det är du som skiner upp då han träder in i ditt rum. Eller det kanske till och med blir två solar, eller flera, i stugan din.

    SvaraRadera
  20. Kikar in på din sida (genom sökning på ordet sidvyer) och grubblar själv vad sidvyer innebär.
    Har statistikmätare på Susnet.se och det tycker jag funkar bra men har ingen aning vad det innebär på blogspot där det står sidvyer. Ha en jättebra sommar Cici :)

    SvaraRadera
  21. Det är när man ser sådana siffror som man undrar ifall folk läser eller kommer in dit av misstag =).

    SvaraRadera