En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 15 januari 2011

Håll tummarna!

En vanlig uppmaning på bloggarna är: "Håll tummarna!"

Och då svarar alla som kommenterar: "Jag ska hålla tummarna"
Jag började fundera lite på det där i går med anledning av en blogg jag var inne på och där jag just kommenterat att jag skulle hålla tummarna, och började googla på uttrycket. Det här är vad jag hittade:
 

Varför skall man egentligen hålla tummarna när man vill att nåt skall gå bra?
Tumhållandet går rent fysiskt till så att man stoppar in tummen i sin egen hand och kramar om den. Detta kan dubbleras vid behov, beroende på hur mycket lycka man vill frambringa. Tumhållandet är alltså till för att bringa tur, oftast till någon annan än en själv. Tumhållandet brukar vara fort övergående och uttalandet "jag skall hålla tummarna för dig ikväll?" är ett löfte som sällan rent fysiskt infrias.


I klarspråk vill man egentligen säga "jag hoppas att det går bra för dig och jag skall tänka på dig".
Själva uttrycket baseras på gammalt skrock och folktro, som så mycket annat.


Det är alltså egentligen otursdemonen man fångat i sin hand när man stoppar in tummen i handflatan och knyter näven runt den. Ju hårdare man kramar desto svårare är det för demonen att komma loss och göra skada.


Så nästa gång du lovat att hålla tummarna för någon...gör det!

Källa: "Bevingat" av Birgitta Hellsing, Magdalena Hellquist och Anders Hallengren







  

18 kommentarer:

  1. Har aldrig tänkt på varför... så det var verkligen kul att få veta!

    Ha en fortsatt go lödagkväll!

    SvaraRadera
  2. Ah! Detta var intressant, för mig ny kunskap. Man lär sig sannerligen någonting nytt varje dag, så är det bara :o)

    Såg på nyheterna ikväll att ni har mer snö att se fram mot; 25 cm talades det visst om. Måste säga att jag lider med er, som redan fått så det räcker.

    SvaraRadera
  3. Tack, nu vet jag mer än förr! Roligt med gamla "traditioner"!
    ;)

    SvaraRadera
  4. Gökboet, vad gjorde vi innan google fanns?
    Jag antar att du har krupit ner under täcket nu, så jag får önska dig en bra söndag!

    SvaraRadera
  5. Nina, ska gå till sängs nu efter att ha sett den underbart vackra, roliga och hemska, ryska filmen "Brända av solen". När vi vaknar i morgon får vi kanske ut med snöskyffel och slunga, men det blir då det. I dag har vi haft mellan 20 och 30 grader kallt. Hundarna fryser om tassarna och kan inte gå så långt då.

    SvaraRadera
  6. Tigris P, vissa saker biter sig fast och till slut vet ingen vad det egentligen betyder.

    SvaraRadera
  7. Så den var sevärd? Attans ändå! Jag hade tänkt bli uppe och titta, men började klippa med ögonen redan en timme före. Vad jag däremot lyckades se under den gångna veckan var "Maria Larssons eviga ögonblick"; en stark film, väl värd att prisas och ses.

    Det kan jag dock inte säga om Susanna Alakoskis bok "Svinalängorna". Jag erkänner villigt att jag inte orkade lyssna färdigt ända till slutet, och kan inte för mitt liv förstå varför den tilldelats Augustpriset.

    Här blir det skotta av idag! Jag vaknade till ymnigt snöfall och det som kommer ner är blött och tungt :o/ Hm ... tänk om man skulle gå i ide istället? ;o}

    SvaraRadera
  8. Nina, jag har sett den filmen en gång förut då den gick på tv, men det hindrade inte att jag satt fängslad framför rutan även denna gång.

    När dottern och jag gjorde vår andra uppsalaresa hyrde vi "Maria Larssons..." som vi enades om att det var en mycket bra film, trots att jag hade vissa problem med Persbrant, särskilt i början. Så kan det bli när en skådespelare förknippas alltför mycket med en seriefigur.

    Nu är det ett tag sen jag läste "Svinalängorna", men jag blev nog också lite besviken då jag läste den. Det är ingen dålig bok, men heller en som brände sig fast. Jag kommer inte ihåg vilka de övriga nominerade böckerna var, och det beror ju lite på konkurrensen hur bra årets augustvinnare är.

    SvaraRadera
  9. tack Cici för informationen. Jag använder mig ofta av uttrycket.

    SvaraRadera
  10. Inger, varsågod. Slit den med hälsan, som ett annat gammalt slitet ordspråk säger.

    SvaraRadera
  11. Intressant om tummhållningen.Men hur länge ska man hålla i tummen? Det kan ju bli länge ibland å då går det ju inte.Usch för dagens väder.

    SvaraRadera
  12. StickMamman, eftersom det är symboliskt tror jag inte det har så stor betydelse hur länge man håller tummarna.

    SvaraRadera
  13. Det var mycket om tumhållningen, intressant,
    Kan instämma om filmen( Maria Larsson), det är extra roligt eftersom den utspelas här i Malmö och Limhamn där jag bor. Även Troell filmaren har bott där.
    Jag var helt tagen av de fina tagningarna och den vackra färgskalan filmen höll.
    Tiden den utspelades i var grym, många människor hade det förfärligt då.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Monkan, filmen gjorde sig säkert ännu bättre i en biograf än det slitna ex från filmuthyraren vi såg. Och nog var det bistra tiderdå, helt klart, tider som många i dag vill romantisera.

    Har just kommit in från den sena hundrastningen och såg att det på kort tid hunnit snöa en hel del. Det kan bli spännande att vakna upp i morgon bitti. Kanske inte så roligt för dom som börjar jobba på båtfabriken klockan halm sju.

    SvaraRadera
  15. Kul det där när man tror man vet vad nånting betyder och så har man fel. Internet är otroligt bra för allt man vill veta, det är väl det bästa med det egentligen. Man kan i princip ta reda på allt där.
    Kan du skicka lite kyla ner hit, snälla????

    SvaraRadera
  16. Intressant! Det är för övrigt ett kraftfullare uttryck "jag ska fånga den onda demonen i min hand" än "jag håller tummarna".
    Av dig blir man som vanligt en aning klokare.

    SvaraRadera
  17. Malin, visst kan jag skicka ner några minusgrader. Vill du ha det i flaska eller burk?

    SvaraRadera
  18. Tant Grön, jag är oklok värre emellanåt, men med lite googlande kan man få nya kunskaper. Någon garanti för att dom stannar i huvudet på en gammal farmor är en annan sak. Men om jag förmedlar så kan ni ungdomar ta vara på dom.

    SvaraRadera