En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 6 januari 2011

Nyttan med en våg



Redan 3500 år f Kr använde sig egyptierna av vågar. Som exempel kan nämnas att juvelerarna hade stor nytta av den. Den symboliserade också rättvisan.

Genom århundranden har vågen sedan vidareutvecklats. Romarnas pundare och besman är några exempel. Som barn kommer jag ihåg personvågen hos skolsköterskan och kanske den mest mystiska, den spännande stationsvågen som spottade ut en liten biljett med viktuppgift på ena sidan och en svartvit bild, ett foto, på den andra, sedan man stoppat i en liten slant.

Min första egna våg var en hushållsvåg, en skjutviktsvåg, och den har fått tjänstgöra fram till i höstas. Dess allra första uppgift var att redogöra för hur mycket mat den försfödde sonen lyckats få i sig. Man fick då ersätta den fyrkantiga skålen med en för ändamålet utformad barnskål, eller vad man ska kalla den. Sen gällde det att få det sprattlande barnet av vara still någon sekund så att man kunde se när vågen var i balans.

Under årens gång har denna våg fått tjänsgöra vid vägninga av två barn till förutom den ordinarie kökstjänsten, och en omgång valpar.
När vi i höstas väntade valpar tog jag det drastiska beslutet att investera i en digital hushållsvåg, och tänk vad ett sånt beslut kan underlätta vardagen. Skålen var som gjort för att lägga ner en liten valp i, och snabbt kunde man avläsa resultatet på displayen. Det var dom allra sista veckorna som valparna visade en viss samarbetsovilja genom att försöka hoppa ur skålen, annars fungerade det utmärkt.  

När jag bakade Farmors lunchpepparkakor la jag ner varje liten degboll i vågskålen som hastigast och kunde på det sättet få lika stora kakor. Dom blev så lika att flera har undrat om dom inte var industribakade.

Skålen är också mycket praktiskt utformad med sin generösa volym för att hälla sånt som socker och mjöl i. Alltså används den ganska flitigt.

Men inte nog med valpar och matvaror, garn är en annan sak som vågen används till. När det i dag började klia i stickfingrarna och jag letade upp några restgarner som eventuellt kan användas till barnsockor, gällde det att dela upp garnet i två lika stora nystan och genast kom vågen till användning.

Men tro nu inte att jag slängt bort den gamla vågen på sophögen. Nej, den står i förrådet, om utifall att. Det kan ju till exempel ta slut på batterierna i digitalvågen och då kan den gamla vågen komma till heders igen, tills nya batterier införskaffats.



 

23 kommentarer:

  1. Våg är ett av de redskap jag inte kan vara utan, bortsett från personvågen som jag sällan använder :-D

    Flott berättat!

    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Jajamensan, en våg gör livet lättare på alla vis! Även om jag inte ägnat mig åt valpfabrikation har jag haft - och har - stor glädje av en fungerande hushållsvåg. I många år körde jag med en digital, som jag köpt begagnad på en loppis (gudarna vet varför den var till salu, för den fungerade utmärkt), men i höstas tvärdog den. Nu har jag för första gången en alldeles ny, även den av digital modell.

    I likhet med dig använder jag den när jag behöver väga garn, vilket händer både titt som tätt.

    Det är vågat att framleva sina dagar utan våg, skulle jag vilja påstå! Fast den där som finns i badrummet kunde man kanske skrota? *hehe!*

    SvaraRadera
  3. Jag har också en digital köksvåg med en tillhörande skål. Skulle inte kunna vara utan den. Många resept innehåller viktmått istället för dl, msk, tsk och så vidare.
    Mina barn vägdes på BVC i sådana våg som du beskriver. Så inte helt antika är de;) Tio-tretton år sedan!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Min första digital-våg fick jag av svärmor för ett gäng år sen och vilken skillnad att väga valparna i den, rena lyxen. Fast det är nästan det enda jag använder den till, plus att mäta upp smör och sånt ibland. Men som sagt, till valparna är den guld värd!

    SvaraRadera
  5. Personvågen försöker jag hålla på avstånd! :-)

    SvaraRadera
  6. Digitalvåg, klart man ska ha det. Varför har jag ingen? Måste införskaffas snarast.
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Hej Cici, jag skulle inte klara mig utan en våg i hushållet. Hade en likadan som den övre, men är inne på min andre digitalvåg nu.
    Vi har dessutom en gammal historia undanstoppad som varit i min mans mormors ägo, lite kul.
    Hälsningar ifrån ett snöigt Malmö

    SvaraRadera
  8. Min digitalvåg används väldigt flitigt.
    Är perfekt att väga fiskelinorna säger de fiskeintresserade i familjen....????

    SvaraRadera
  9. Våg? Till vad? Nähä, det var läääängesedan jag använde! Men jag önskar att jag vore lite duktigare i köket!

    SvaraRadera
  10. En son i drängs,jag bor där ibland.
    Jag bor i Frostkåge på gränsen till kläppen.
    Tycker om att läsa din blogg.
    Nu senast om vågarna.det får en att tänka på förr å nu.Pappa hade ett bässman å en annan gammal våg som man satt stenvikter på för att väga säckar.Själv har jag liknande dina,en exakt som din med garnen i.Bra att väga lätta saker som garn.
    Sämsta vågen är nog den man själv ska stå på den väger ju alltid för mycket.Det är inte lätt att vara tung.Jag läser en del bloggar men är inte följare,jag får nog be nån av barnen lära mig.

    SvaraRadera
  11. Appropå din kommentar hos mig så står antalet Inlägg du gjort på din blogg, inne på Instrumentpanelen. Lätt som en plätt att se!
    (jag började som sagt Blogga den 18/3-2010)

    SvaraRadera
  12. Pennelina, nej den där personliga saken hamnar nog ofta i skamvrån.

    SvaraRadera
  13. Nina, din första digitalvåg kanske var från ett dödsbo. Men det kan vara bra att spara dom gamla som reserv, för hur det nu är så går dom inte sönder i första taget.

    SvaraRadera
  14. Heidi, det är ofta så att så länge man inte har provat på nymodigheterna så klarar man sig med det gamla. Får man testa det nya är det kört!

    SvaraRadera
  15. Malin, fast jag tror inte det var det tillverkarna tänkte på i första hand!

    SvaraRadera
  16. Imse, du är i gott sällskap har jag förstått då jag läst kommentarerna.

    SvaraRadera
  17. Hulda, Gustav fixar en sån åt dig bara du andas om saken.

    SvaraRadera
  18. Monkan, hoppas att ni trivs bra i snövädret!
    Att du har en digitalvåg är inte att förundras över, som du bakar och står i.

    SvaraRadera
  19. Inger, varför i hela friden väger man fiskelinor?

    SvaraRadera
  20. Gökboet, jag har nog sett det men inte lagt det på minnet. Såg nu att det var 325 inlägg sen starten i slutet på december 2009 plus 75 på Cilla-bloggen. Tänk så mycket tid man har tillbringat här framför datorn! Det kanske är tur att det inte står hur många kommentarer man gjort också.
    Jag tror säkert att du är duktig nog i köket. Alla kan inte vara bäst på allting. Jag är själv ingen stjärna vid spisen.

    SvaraRadera
  21. StickMamman, jamen då är vi ju nästan grannar. Min man har tillbringart en hel del ungdomstid i Frostkåge, då han hade sin syster och svåger där. Nu är dom båda borta sen länge, men en systerdotterdotter bor där vad jag vet.

    Om man vill följa en blogg klickar man bara på märket Följ och sen på Följa denna blogg och sen Logga ut.

    SvaraRadera
  22. Rolig sammanfattning av vågens historia. Våga, vågor och våg,kommer det från samma ord? Jag vågar inte väga mig på min våg. Den visar alltid fel.Vikten går upp och ned som vågor.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  23. Kerstin, kanske en fråga att skicka in till spraket.se? Annars har jag känslan av att hela livet går som i vågor. Det har sina toppar och sina dalar.

    SvaraRadera