En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 20 januari 2011

Överraskande leveranser


Ännu en kall och klar dag med diamanter i snötäcket och träden. Det är sådana här dagar som man förstår hur dom tänkte när dom började tillverka glitter att hänga i julgranen.

En stor del av dagen gick åt till att skotta taket på baksidan och även denna dag gick det bra. Många ton snö blir det om man tänker att takytan kanske är 100 kvadratmeter och snön i snitt 70 cm djup. Tur att K fortfarande är något av en kraftkarl och tur att det är andra gången på 30 år som vi behövt skotta taket på stugan.

En granne som passerade berättade att han skottat lagårdstaket och trillat ner åtta gånger! Som tur är, är inte de gamla ladugårdarna här ikring särskilt höga, och man landar mjukt om man faller. Däremot fick hans sambo hålla vakt ifall han skulle ramla med huvudet före, för då kunde det blir problem att komma sig upp ur djupsnön.


Mitt i all snöskottning kom postbilen, och eftersom jag väntade på att få en avi om trimbordet jag köpt på nätet, gick jag och tömde brevlådan när jag ändå skulle in och fixa lunchen. Gissa om jag blev rejält överraskad! Där låg ett stort kuvert med vackra frimärken och en avsändare med postadress Mariehamn.

Tack snälla, söta Nina för den fina grytlappen men färger som passar precis i vårt kök! Men jag hoppas att du förstår att jag har upplevt läsandet som ett stort nöje och alls inte jobbigt. Det är roligt och spännande att få följa hur en roman blir till och vi är många som håller tummarna för att du får den utgiven så småningom.

Nästa överraskning kom straxt efter middagen då en stor lastbil stannade på vägen utanför vår infart. Det var trimbordet som levererades ända fram till dörren, så behändigt. Jag var beredd att åka de tre milen till Kåge för att hämta ut det på Ica, nu slapp jag det. Absolut värt de 86 kronor jag betalade i fraktkostnad.

Cilla, som var i stort behov av frisering, fick genast ställa sig på bordet och bli befriad från överflödig päls. Tänk att efter alla dessa år med trim- och klipphundar har jag äntligen kostat på mig denna bekvämlighet. Jag känner mig mycket nöjd.
Gissa vem som har hittat en ny favoritplats att ligga på när matte sitter vid datorn!
  Efter dagar av ängslan över de läskiga skinnen som matte har lagt ut här i huset så har Helen nu insett att lammet inte lever och att det är mysigt att krypa ner i den långhåriga fällen. Cilla däremot har förlorat sin favoritplats och får nu nöja sig med att ligga i soffan när datorversamheten är igång. Förut var det hon som låg här vid mina fötter och Helen låg i soffan. Jag kanske ska lägga ett renskinn under datorbordet och fårskinnet vid sidan av så kanske Cilla lägger sig här och Helen följer med lammet. Skinnen är i alla fall helt klart avdramatiserade även om inte Helen vill gå på renfällen.


  

12 kommentarer:

  1. Guu va du har haft mysigt då...överraskningar på löpande band, medan en annan har varit i Staan och veckohandlat! Men vi blev också belönade med kaffe och goda mackor hos släkta!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Cici, för din uppmuntrande och värmande kommmentar "hemma hos mig". Men du, den där jättefina grytlappen som kom från din vän kan du väl inte använda på riktigt va?! Bara ha hängande snyggt nå'nstans.
    Gött att ha 'fått' trimbordet nu, eller hur :)

    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Trimbord är skönt att ha. Köpte ett snabbt, trots att jag bara klipper tassar och nos. Men öronen rensas på trimbordet också. Nån annanstans går inte, lillen bara vägrar att vara still då.
    Hulda

    SvaraRadera
  4. Så bra att älgen hittade hem! Erkänner att jag snokat runt här i bloggen för att nosa upp en vink om vilken färgskala som härskar i herrskapets kök ;o) Men sen är det ju som det är med digitala bilder och bildskärmar, så nyanserna bidde kanske helt fel ändå :o/

    For your information kan jag meddela att kulturredaktören på Ålandstidningen, där jag skriver krönika en gång i månaden, har tuggat i sig lite av Solveig. Och idag fick jag ett mejl, i vilket hon bl.a. skriver: "Nu har jag läst ganska stora delar av ditt romanmanus och det är verkligen roligt. Det håller definitivt för publicering bara du hittar rätt förlag. Din stil är ju lite avvikande från vanlig standardmall så man borde hitta ett förlag med sinne för lite udda röster."

    Inte för att jag hajar fullt ut vad hon menar med udda röster, men sk-t samma. Huvudsaken är ändå slutklämmen: "Men du ska nog börja sälja in ditt manus nu, det är jättebra."

    Så nu har manuset gått iväg till ett nystartat förlag hon tipsade mig om. Svar därifrån fick jag inom ett par timmar och löfte om att de kommer att läsa och återkomma inom 2-3 veckor :oD

    Tusen, tusen tack för all peppning och att du också tror på en framtid för Solveig! Du är sannerligen värd en massa solsken och postala överraskningar av den roligare sorten ;o)

    SvaraRadera
  5. Inger, jomenvisst. Men då har jag handlandet kvar. Täk om jag skulle anstränga mig till det yttersta och göra en sväng till stan i morgon. Bara det inte snöar. I alla fall inte mycket.

    SvaraRadera
  6. Gökboet, jag tänker nog vara använda det till rena och fina saker i så fall. Annars platsar den väldigt bra på kroken ovanför det vita kakelplattorna med blå dekor.

    Trimbordet kändes väldigt gött:

    SvaraRadera
  7. Hulda, jag har tidigare använt allt från knä till köksbordet, så nu känns det lyxigt värre.

    SvaraRadera
  8. Nina, perfekta färger, som sagt.
    Det ska bli hur spännande som helst att få höra vad dom säger på det där förlaget! Vilken väntan! Du får se till att ha mycket sysselsättning dessa veckor så att tiden går fort!

    SvaraRadera
  9. OJ, har ni SÅ mycket snö, så det i år är andra gången bara på 30 år som ni har behövt skotta taket? Ja, då är det tur att gubben har energi!
    Trimbord är så skönt, tänk alla år man satt på golvet och ställde hundarna på köksbordet, inte klokt att man inte köpte ett tidigare, har haft mitt i två år nu.

    SvaraRadera
  10. Malin, det är tur att gubben min inte bara är stark utan dessutom inte huvudsvag, som dom säger här, dvs han lider inte av svindel.

    Det är ett stort steg framåt ur bekvämlighetssynpunkt, att ha ett trimbord. Det borde ha införskaffats för länge sedan egentligen. Men bättre sent än aldrig.

    SvaraRadera
  11. Precis som vår Izak smälter ihop med sitt långhåriga fårskinn gör visst Helen :)Mysigt.

    SvaraRadera
  12. Marianne, trägen vinner. Det ska nog gå bra för hundarna att kunna ligga på skinnen tills det är dags att slänga ut dom, skinnen alltså, i snödrivorna. Alldeles nyss klev Helen på renskinnet för första gången och varje morgon och kväll passerar hon utan bekymmer tätt förbi renskinnet som ligger i trappen.

    SvaraRadera