En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 12 januari 2011

Tisdagssysselsättning

  
Dagarna går fortare än tåget! Men det är kanske inte en så bra jämförelse när jag tänker på saken. Fort går dom i alla fall . Dagarna alltså. I och för sig startar jag dagarna ganska sent, jag tycker inte det är så stor vits att stiga upp innan det börjar ljusna. Går jag upp, går hundarna upp. Går maken upp ligger hundarna kvar. Lite orättvist kan man tycka.

Lite grann har jag hunnit med i alla fall. En maskintvätt inklusive upphängning på det uppfällbara torkställningen som får stå i övre hallen. Torktumlaren används väldigt sällan av mig, det är mest barnen som använder den för att torka barnbarnens kläder då de sistnämnda råkat kissa på sig och behöver nya kläder fort.

Därefter plockade jag bort alla julattiraljer och återställde köket till det normala, så skönt. Däremot har jag inte packat ner alla pinalerna i sina lådor. Något ska jag ju ha att göra i morgon också.
  
Operation takskottning av garagetaket genomfördes. Visserligen till absolut största delen av K men lite bidrog jag med i alla fall. Så nu ska väl den byggnaden klara sig ett tag till. Det är inte lätt att gå på ett plåttak med 60 cm lössnö på, det kan nog maken intyga. Halkigt värre. Själv nöjde jag mig med att stå så högt upp det gick på stegen och skyffla därifrån. Och så fick jag förstås agera motvikt då K skulle allra, allra högst på sin stege. Ibland är det bra att man inte är en lättviktare.
  
Traska i lössnö med hundarna blev nästa gymnastikövning. Nu börjar det vara tunggått värre. För att ge Cilla nog med motion och sysselsättning slängde jag ut min ena vante några gånger i snön och så fick hon hämta den. Hon verkade rätt nöjd efter tre sådana hämtningar. Det är inte lätt ens för en lagotto att simma i snö.

Ja sen skulle ju snön efter takskottningen fraktas bort, i alla fall det som hamnat framför garagedörrarna. Då är ju en traktor bra att ha, men den befattar inte jag mig med. Däremot fick jag stå och visa hur nära K kunde köra med skopan utan att snön tryckte in dörrarna, och skyffla in snön som låg närmast garaget med skyffel i skopan.

Efter middagen var det dags att gå på byanämndens styrelsemöte och eftersom jag är restriktiv med att köra inom byn tog jag sparken. Det var tur att jag startade i tid, för bitvargen hade totalsabbat sparkföret. Det blev till att gå med sparken större delen av vägen. Belöningen kom då styrelseledamot M, som vi träffades hos i kväll, bjöd på allehanda gosaker till kaffet. Många diskussioner men ingen oenighet rådde på mötet.

 
Nu har hundarna varit ute för kvällen, och tröttheten i kropp och själ börjar ge sig till känna, så det är nog bara att dra sig upp till sängkammaren. K ska upp tidigt i morgon för färd till NUS och då kanske det är bra om jag kommer mig upp också.


 

12 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det blir EN DEL skottning uppe hos er, för tom vi har ju fått vår beskärda del.
    På tal om spark, jag har inte sett nån sen jag var liten och hade en förrän vi flyttade hit till Grebo, här har alla en nästan. Vill få tag i en jag oxå, då kan ju promenaderna bli riktigt mysiga, Benjamin får sitta, hundarna får springa av sig, och jag- jag styr :-)!

    SvaraRadera
  2. Vet du vad, det här är första vintern jag på allvar funderat på att skaffa mig en sparkstötting! Har man nått tantåldern så har man ;o) Men skämt åsido, så sandas det lite sisådär här i krokarna, och risken att råka ut för ett benbrott är stor. Dessutom är det praktiskt med spark, om man ska iväg och handla till exempel. I alla fall har man klart mer nytta av en sån än av broddar på skorna :o)

    Jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur mycket snö ni måste ha däruppe, när vi, här nere, har fått så vi tiger det här året. Den här vintern är jag f.ö. riktigt glad över "Rucklets" taklutning på c. 22 grader, för jag har åtminstone inte behövt tänka på takskottning.

    Gillar ditt dagsprogram. Låter som ett alldeles lagom tempo för att kropp och själ ska hålla ihop med varandra!

    Ha en bra dag i "snöhelvetet" :oD

    SvaraRadera
  3. Väcktes av en pigg australian sheepherd halv sex i morse.Varje gång jag råkade röra ett finger, kastade hon sig över mig och pussade mitt motvilliga ansikte. Spark är min livlina här på våra glansisiga vägar. Känner mig trygg med den men hörde på radion i går morse att två tanter kört omkull med spark och fått en hel del blåmärken.Men vi har ju inga branta backar här på ön.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Du har ju verkligen haft viktiga arbetsuppgifter idag (oxå), både på inne och ute och på både 'hög och låg' nivå!

    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  5. Malin, brukar man ha vinterföre så är sparken ett mycket bra färdmedel för kortare sträckor. Kanske det går att hitta något på blocket om du inte vill skaffa en ny.

    SvaraRadera
  6. Nina, så länge det inte sandas så går det ju bra att använda sparken, men sandas det, då är det kört. Det är inte så ofta sandbilen far förbi här, men det händer. I vinter har vi aldrig haft något blidväder, därav inga halkiga vägar men det är också orsaken till att snön ligger kvar på alla taken. Vi skulle behöva et par dagars bli´a så taken rensades och snön packade ihop sig.

    SvaraRadera
  7. Gökboet, ja det var ju gårdagen om man ska vara noga. I dag har jag tagit det lugnare, Kanske på grunda av att slavdrivaren, jag menar maken, varit bortrest.

    SvaraRadera
  8. Kerstin, man får allt ta det lite försiktigt även på sparkturerna. har man full fart och sparken börjar vobbla är det stor risk att man hamnar nere i diken, vilket kanske inte gör så stor skada här i mjuksnön, men desto värre om det är isigt. Jag tror att vi alla sparkåkare provat på det någon gång.
    Att din vovve är så där morgonpigg, mina är fostrade att ha sovmorgon när matte har det.

    SvaraRadera
  9. mats i träsket13 januari 2011 20:03

    I morgon borde skoterspåret till Hundtjärn vara mer lättpromenerat ända ut till vägen!!

    SvaraRadera
  10. Mats, har du varit ute med skotern? Gulle dig i så fall.

    SvaraRadera
  11. mats i träsket14 januari 2011 08:30

    Jo det blev lite snöpackning för hundfölk och andra, men jag är lite osäker på köra i lös djupsnö så jag ska ut nån dag då det är ljust. Tänkt köra upp runt mot berget och mot Bosse, den gamla vägen då jag får mod, då blir det rundgång. Typ, som de yngre säger, ha ha.

    SvaraRadera
  12. Mats, jag och hundarna rundade Olov´s i morse och det gick bra att gå även om det fortfarande är lössnö. Inte blir det väl bättre i dag heller eftersom det har blivit kallare igen.
    Att det är svårkört med skoter har jag förstått då inte ens Fredrik L tycker att det är bra före.

    SvaraRadera