En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 17 januari 2011

Vilken himla tur!

Eller kanske det var förutseende av K att hinna lägga in en beställning på en snöslunga i tid innan alla var tingade. Den gamla slungan har inte alls samma kapacitet och i vinter har nyköpet verkligen fått göra nytta. K tillbringar en stor del av dagen antingen bakom slungan eller längst uppe på en stege skottandes tak. Just i denna stund är det taket på stugan som gäller och det är inte ofta som vi behöver tänka på att skotta där i vanliga fall. Men denna vinter har varit exeptionell med så mycket snö så tidigt på vintern.

Om man antar att vi får åtminstone lika mycket snö till i vinter så kan man undra om grannen kommer att hitta igen husvagnen till våren. Man kanske ska höra om han behöver låna snöslungan? Men han torde väl ha utrustning så han klarar sig.
Själv har jag börjat förbereda mig och hundarna på den härliga vårvintern, då när solen har hunnit en bit upp på himlen, när himlen ofta är klar och den största njutningen finns i att lägga ut ett par renskinn, ta en mugg med kaffe och sen bara sitta där vid söderväggen och njuta.

Tyvärr har inte hundarna och jag samma åsikt vad gäller denna njutning. Dom har avskytt skinnen som pesten och hållit sig så långt borta från dom som möjligt. Helen rymde tillochmed från tomten och såg ut som om hon tänkte hitta en trevligare familj att flytta hem till, om det skulle ligga såna där äckliga djur överallt i snön.

Därför har jag hämtat några skinn och placerat ett renskinn under köksbordet och lammskinnet under datorbordet och ett renskinn i trappen till övervåningen. Jag kan ju inte påstå att Helen älskar dom men sakta börjar hon acceptera att dom finns där i alla fall. 

Nej nu är det nog bäst att kolla att gubben inte har ramlat ner från takkanten och drunknat i snödrivorna nedanför!

22 kommentarer:

  1. Herregud vad mycket snö. Vi har fortfarande 5 plus, men till ons-torsdag skall det frysa på igen. Det är mycket besvärligt med vattensamlingar och översvämmade källare runt om i Skåne. Ja, ingenting är sig likt.
    Konstigt det där med fällarna, våran kisse älskar våra fårskinn.
    Ja du, ha det så bra där uppe
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Här har snön saggat ihop efter några dagar med plusgrader. Så nu är det snökedjor som gäller igen ;-)

    Kramar från mig <3

    SvaraRadera
  3. Jisses va snö ni har! Jag tycker vi haft mycket men det där slår väl alla rekord! Tur att du håller reda på 'gubben' när han är uppe på taken och klättrar!

    Här har väldigt mycket regnat bort nu :(
    Det där med renskinn tycker jag låter helt underbart och det skulle nog t.o.m våran jycke gilla. Men här ner på Västkusten vete tusan om det går att få tag på renskinn.... Typiskt!

    Ta hand om varandra där uppe i nord!

    SvaraRadera
  4. Jag håller tummarna för att han inte ramlar ner ;)

    På Solängen ligger ena katten på ett vildsvinsskinn högt uppe på en bokhylla varje kväll och blickar ner på oss andra, medan taxen försvinner in i ett långhårigt fårskinn.

    SvaraRadera
  5. Lycka till med "skinnträningen".
    Tänk snart (?) kan man inta sitt kaffe på brotrappan utan att frysa häcken av sig...

    SvaraRadera
  6. Holy smoke, och jag som tyckt att vi fått mycket snö i år.

    Vad mysko att jycken inte gillar renskinnen, hördu. Det är nog första gången jag hört om något sånt. Men är inte lagotto romagnol en speciell ras på många sätt och vis?

    SvaraRadera
  7. Monkan, jag ser på tv att ni har gott om vatten och det är nog inget man önskar sig den här årstiden. Hoppas att det hinner torka upp lite innan det fryser på igen.

    Det är nog inte så ovanligt att djur reagerar på andra döda djur. Jag ska skriva vad jag tror lite längre ner i kommentarerna.

    SvaraRadera
  8. Pennelina, jag slog på stort och införskaffade kängor av märket IceBug för ett tag sen men har inte behövt använda dom särksilt mycket än. Ta det försiktigt med hästarna i halkan.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, renskinn är ett måste om man vill sitta i en snödriva och må gott. Ska man ha ett köpesskinn går det säkert att få tag på även hos er, men priset är därefter.

    Gubben kom ner per stege men i morgon måste vi nog fortsätta takskottningen.

    SvaraRadera
  10. Marianne, det var kanske därför det gick bra och K klarade sig denna gång!

    Att värmlänningar är av ett särskilt starkt släkte har man ju förstått, och det gäller nog djuren också. Vildsvinsskinn, det låter spännande och raggigt.

    SvaraRadera
  11. Inger, ja nog är det något att se fram emot. Och inte en mygga i sikte!

    Det ser ut att gå Sveriges väg i handbollen. Sitter du där framför tv:n och håller tummarna?

    SvaraRadera
  12. Nina, det är mycket snö för att vara så tidigt på vintern, vi skulle behövt lite blidväder så att den sjönk ihop lite.

    Mina förra hundar gillade inte heller renskinnen och då var det borderterrier och schäfer det var fråga om, så jag tror att orsaken ligger på ett annat plan:

    Renskinnen är köpta direkt från renägarna och alltså inte behandlade så att dom är så där mjuka. Dom var till och med lite blodiga på insidan då vi fick dom. Därför uppfattar nog hundarna att det är levande djur det är fråga om, det finns mycket lukt kvar.

    Och lammskinnet har jag själv behandlat och det har kvar mycket av fettet i pälsen och luktar så att till och med jag kan känna det, även om det har avtagit ganska mycket efter tre år. Men hundarna har ju en näsa som känner doftmolekyler kanske en miljon gånger bättre än en människa, så för dom stinker säkert skinnen.

    Annars stämmer det att lagotton är känd för sin näsa och används till att söka tryffel, särskilt i sitt ursprungsland Italien.

    SvaraRadera
  13. Kan tänka mig att snöslungan är oerhört skönt att ha! Ni tänker säkert att ni borde ha köpt en för länge sen ;-). Men vet du, jag skulle hellre ha er vinter än det vi har nu, det går inte ens att gå ut, rena isgatan.
    Sv. Ja, vi funderar faktiskt på att spara hanen men ska göra några tester först för att se att han är optigen och FN-clear då våra tikar inte är testade. Tiken är ju inlånad så vi skulle vilja behålla hennes blod nu när hon åker tillbaka snart och dessutom så är valpen inte släkt med någon av våra tikar överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  14. Här har vi plötsligt mer vatten än snö just nu. Jag har bara haft fårskinn hemma och ingen av mina hundar har reagerat mot det.Å andra sidan var de ju vana vid får.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Så vackert ni har med snön. Här är det förskräckligt. Lortiga drivor och glashalt. Har också IceBugs, utan dem skulle jag inte kunna gå ut.

    SvaraRadera
  16. Malin, vi har haft en slunga modell mindre förut, men den har vi inte använt så mycket sen vi flyttade ut från stan.

    Jag förstår att ni vill ha en obesläktad hanne, så då är det bara att hoppas på att proverna blir positiva för er del.

    SvaraRadera
  17. Ölandsvindar, det är nog en förutsättning att en vallare inte backar för ett fårskinn.
    Läser och hör att ni har ett besvärligt väderläge söderut. Enda problemet på vägarna här är renarna som inte förstår sig å det här med biltrafik.

    SvaraRadera
  18. epsilon, vackert som en saga, men kanske lite mindre bra för skogsbruket.
    På ishalkan ni har kanske det är läge för att komplettera med ett par stavar också.

    SvaraRadera
  19. Hälsar en snabbis, tro inte jag är inne här för jag inte skriver, jag är inte tillbaks i min blogg ordentligt än bara!

    SvaraRadera
  20. Tigris, tack för hälsningen.

    SvaraRadera
  21. Hm, kanske ligger det något i ditt resonemang. Men ett är då säkert: min gamla, insomnade goldentik skulle med fröjd ha ätit upp skinnen! Den jycken åt allt, organiskt eller icke spelade ingen roll. Ett rastypiskt drag för glupska retrievrar :o)

    SvaraRadera
  22. Nina, Jag har också haft en golden som åt allt, särskilt sockar. Hela! Det var en omplaceringshund som inte hade fått bära på mjuka saker som vattenapportörer gärna vill. Fick hon inte bära åt hon hellre upp. Rena turen att hon överlevde, det var nog bra nära gränsen ibland, då hon kräktes avföring. Hon blev bättre med tiden.

    SvaraRadera