En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 26 februari 2011

Det blev svettigt i dag

Och det var inte under sparkturen med hundarna,

och inte vid besöket på återvinningsstationen i Fällfors. Något som skulle ha gjorts för länge sen, men med temperaturer på mellan 20 och 30 minus har det inte varit särskilt lockande att springa mellan stålbehållarna, utan vi har samlat på hög i garage och förråd i väntan på ljusare och varmare tider.
Det var för övrigt exemplariskt snyggt på platsen, inte så mycket som en pappersbit eller glasskärva på marken.
Inte heller renarna som blockerade vägen hem, orsakade minsta lilla svettdroppe.

Däremot stannade jag till för att ta lite bilder. Renarna blev inte särskilt störda av min närvaro där jag satt i bilen med nervevade rutor,

men när jag försökte med lite lockljud för att få denna vita skönhet lite närmare blev effekten den motsatta. Vilket jag egentligen visste om.

Nej det var när jag kom hem från Fällfors och för första gången i år kunde lägga ut ett par renskinn, hämta en kopp te, en apelsin och en bok för en mysstund i solen, som det blev så pass svettigt att jag blev tvungen att ta av mig täckjackan där jag satt. Inte en vindpust, solen rakt i ögonen, tyst och stilla. Något enstaka skoterekipage som passerade nere på lägdan, 

droppandet från altantakets smältande snö,

och hackspettarnas klättrande upp och ner för den gamla rönnen, (ett tag var det två grönspettar och två vanliga hackspettar samtidigt i trädet), var det som hördes och rördes i min närmaste omgivning.

Värre kan man ha det!


  

22 kommentarer:

  1. Ja du, idag har det varit en riktigt skööön dag!
    Äntligen...

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bildserie! Tänk att kunna leva så nära naturen. Nostalgisk blev jag av att se renskinnet i solen. Jag hoppas snart att vi får sol och vår, så jag kan sitta på balkongen och sola. Har börjat drömma om min odling på balkongen och i dotterns trädgård till sommarne.
    Önskar dig en fortsatt skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  3. Så underbart ! Bara att gratulera ..
    Här har det "regnat is " och varit grått,grått,grått !
    Man får väl vara glad ändå och hoppas på lite solsken inom de närmaste dagarna här också.

    SvaraRadera
  4. Ja vad härligt när temperaturen gått ner,nu kan man börja sitta ute i solen å få i sig vitaminer.Hoppas verkligen att solen lyser varje dag nu resten av vintern.

    SvaraRadera
  5. CICI....

    Näe, fy tusan! Jag får sluta upp med att gå in här på Byrackan! Jag är ILL-GRÖN av avund! Jag står inte ut med att se och läsa om allt det vackra där uppe hos dig!!!!!
    Jovisst, jag äääälskar det! Såklart!

    Lördagskram på dig!

    SvaraRadera
  6. "Härliga tider, strålande tider!" som Thor Modéen visst sa i någon gammal pilsnerfilm :o)

    Men för att återknyta till ditt förra inlägg om bl.a. D-vitamin, så vill jag samtidigt påpeka att man måste exponera hela kroppen för minst femton minuter sol för att "tanka" dagsbehovet. Så av med alla paltorna nästa gång, haha!

    Skämt åsido ser det underbart ut på dina bilder. Visst, vi har också takdropp nu, men samtidigt ett gråväder som går igen i mitt humör :o/

    SvaraRadera
  7. men åh så skönt det lät! Ännu är inte solen så varm att vi kan sitta ute o läsa men snart, snart, ska jag gräva mig en bivack på altanen och släpa dit en stol ....

    SvaraRadera
  8. Underbart att kunna sitta ute i solen mot husväggen, njuta av den annalkande våren, se snön smälta och känna att nu, nu går vi mot ljusare och varmare tider, äntligen.

    SvaraRadera
  9. Va?? Ingen sol här inte! Och blåser snålt från öster.
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Cici: Du har fått nå't av mig....

    SvaraRadera
  11. Inger, jag det var vi väl värda efter all den där kylan.

    SvaraRadera
  12. kajsastina, solen lockar fram drömmar om härliga sommardagar. Det är bara att hoppas att vi får en fin sommar efter en jobbig vinter. Att få leva nära naturen är en ynnest men då får man vara beredd att avstå från en del bekvämligheter.

    SvaraRadera
  13. strandskatan, jag tyckte jag såg en väderrapport med stora solar över hela landet, så det är nog på gång.

    SvaraRadera
  14. stickmamman, även om det blir lite gråväder emellanåt är det skönt att temperaturen har stigit. Nu får vi hoppas att vi gjort bort det mesta av vintern och får njuta av en solig vårvinter.

    SvaraRadera
  15. Gökboet, du är så välkommen hit om du känner för att prova på norrlandsluften. Och jag hoppas verkligen att du fortsätter att hälsa på här på min blogg!

    SvaraRadera
  16. Stjärnkraft/Nina, det får bli att sitta i bara trosor nästa gång solen ligger på!
    I dag har det varit lite grått här, men milt. Bara det gör att humöret stigit flera grader.

    SvaraRadera
  17. I min värld, det är den bästa årstiden att koppla av på. Inget trädgårdsarbete, inga insekter. Det blir nog mysigt i bivacken.

    SvaraRadera
  18. Malin, varje vår är som om den vore den första!
    Det är tur att vi människor glömmer hur det har varit och hoppas på bättre tider, jämt.

    SvaraRadera
  19. Hulda, det kommer, det kommer.

    SvaraRadera
  20. Gökboet, jag ska genast titta in till dig.

    SvaraRadera
  21. Ljuvligt med denna sol som behagat återvända till vår del av världen med ljus och värme!! Njuter också i fulla drag!!
    Härliga bilder på din lördag!

    SvaraRadera
  22. Beppan, nog är vi värda det!

    SvaraRadera