En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 2 februari 2011

Dimman lättar - ljuset kommer

Dagen började med dimma då temperaturen sjunkit från bara någon minusgrad till ca elva. Så småningom började dimman lätta och man kunde ana att dagen skulle bli ganska fin.
Mullberget, här i morgondimma, är vår lilla lokala höjdpunkt. Det känns som det är en del av själva byn även om toppen ligger några kilometer bort. 
Det kan ju bli lite enahanda denna årstid med bara vitt överallt, men desto färggrannare lyser husen. Denna gård är sen ganska många år tillbaka fritidsbostad, men jag tror att det är på gång att sätta ut den till försäljning. Om den säljs önskar jag att det blir till någon som ska ha den till permanent boende, så fint som det huset är och vilka biutrymmen med den ladugården.

Jag funderar på om det här huset också ska utannonseras, för fåglarna tycks ha övergivit det. Jag vet inte när vi hade så lite fåglar senast som det har varit den senaste månaden. Vissa dagar är det helt tomt. I dag har jag i alla fall sett några talgoxar och blåmesar, men vart har alla pilfinkar tagit vägen? Talltitorna, domherrarna, hackspettarna? Är det kylan som har drivit bort dom, kanske tagit dom av daga, eller har dom bara flyttat till något annat fågelbord där det serveras godare solrosfrön, talgbollar och svålar?

Mitt på dagen tog hundarna och jag en skidtur förbi Hundtjärn och en bit upp längs stigen till Lidträsket. Det är lugnt och stilla även här. Förutom det avlägsna ljudet från enstaka bilar hörde jag bara en liten pippi som försiktigt pep. Några spår från ekorrar såg jag i snön, och harspår förstås, men det verkar lugnt på marknivån också.

Men dagarna blir snabbt längre. I dag var det inte mörkt förrän efter klockan fyra. Det måste vara skönt för de som jobbar i båtfabriken att slippa köra hem i mörker. Även om det fortfarande är mörkt när de far till jobbet på morgonen klockan halv sju.

Vi går mot ljusare tider och i morgon styr vi kosan mot Staan och ljusrummet för ett par timmar fusksol. Förra veckans besök gav mersmak så vi fortsätter nog besöka Brogården en gång i veckan så länge dygnet består av mera mörker än ljus.


  

20 kommentarer:

  1. Det ser verkligen fint, lugnt och roingivande ut hemma i dina trakter! Fåglarna har haft det extra besvärligt i vinte och en hel del hade tydligen dukat under :(

    Och hörrödu, Ta och tänk en liiitern smula på mig när du sitter i den där mysiga solrummet. SUCK!

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar dina vackra bilder! Just vårvintern är något som man kan sakna. Jag minns då jag for ut med skidor på isen med barn, hund o matsäck o renfäll! Det var då det.
    Nu stapplar jag omkring på iskulriga gator här i Sollentuna. Men allt har sin tid.
    Ha det så gott!
    kram

    SvaraRadera
  3. Pippibördisarna är hos oss och äter upp alla våra frön!!!Nu är de glupska småfåglarna inne på femte säcken med solrosfrön.
    Ha det gott i solen!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt, vackra bilder. Här nere i mildvädret är jag ute och slamrar med mina spikskor på isgatorna. Solen skiner.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna ha det så där vitt även här i Västerås, men snön håller på o smälter bort:(
    På jobbet i Stockholm är det bara skönt om snön försvinner, det underlättar mitt jobb då.
    Du har tagit så vackra bilder. Dimman kan vara väldigt vacker, bara inte på morgonen över bilvägen;)

    SvaraRadera
  6. Gökboet, tack jag har haft det riktigt skönt i solrummet i dag tillsammans med make, svägerska och en god vän. Man går absolut ner i varv av att sitta där och tiden går förvånansvärt snabbt.

    SvaraRadera
  7. KajsaStina, jo nu nalkas härliga tider. Förhoppningsvis har vi gjort bort den värsta kylan, annars kan ju februari vara nog så bister.
    Ta det försiktigt på ishalkan!

    SvaraRadera
  8. Inger, jag har en teori, får se vad du tror om den: När kylan biter i riktigt ordentligt flyttar småfåglarna in i ladugårdarna till kossorna och värmen där. Sen är det ju nära till ert fågelbord därifrån.

    Men att det går åt så himla mycket från hos er! Normalt brukar jag fylla på ca en halv hink med frön och det räcker ganska precis en vecka. Däremot har jag provat en mindre variant av foderautomat en gång där fröna rann ut hela tiden och hamnade på backen, då gick det åt hur mycket som helst.

    Säg nu åt dom birdisarna som bor här uppe att dom flyger hem igen och äter vid sitt vanliga matbord!

    SvaraRadera
  9. epsilon, men du är väl i gott sällskap där du halkar omkring. Det lär ha varit stor åtgång på halkskydd i vinter. Ta det försiktigt!

    SvaraRadera
  10. Heidi, dimman kan vara vacker och lömsk. Nog har det hänt att man fått köra med knappt styrfart ibland när höstdimman på kvällen lagt sig utmed älvdalarna. Morgondimman brukar ju i regel lyfta efterhand som solen stiger.

    Det är tur att du inte arbetar här uppe då för vi räknar nog med att ha snön kvar till Valborg ungefär.

    SvaraRadera
  11. Det ljusnar även på mina breddgrader. I veckan släcktes gatubelysningen på vägen till jobbet. Det kallar jag framsteg!

    SvaraRadera
  12. frktjatlund, absolut! Man måste se till det lilla.

    SvaraRadera
  13. Å, den gården vore ju nått för oss! Problemet är ju tyvärr att man måste kunna försörja sig oxå... Annars skulle vi gärna ta vårt pick och pack och flytta till er by!
    Här lyser oxå fåglarna med sin frånvaro. Första tiden satt dom i klungor och åt men sista 1,5 månaden så har jag inte sett en enda.

    SvaraRadera
  14. Fåglarna är nere här hos oss och en del ännu längre söder ut.Det var tydligen dåligt med mat redan tidigt i höstas så de flesta drog söderut. Vi hade t ex inga rönnbär här.Nu börjar vi spana efter första lärkan.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Vackra bilder. men jag är på väg mot våren, mentalt alltså. Och det ser ut som den är på väg. Här alltså.
    Hulda

    SvaraRadera
  16. Hej vännen,
    Min avsikt var också att kunna skriva mer personligt men släktingar har fått nys om den (inte kul!) Började med att ta bort känsliga kategorier som Maskrosbarn och My life so far, men jag känner mig begränsad. Jag har sparat på hårddisken hela bloggen. Kommer att kika in hos dem som jag har haft mest kontakt med och kommentera då o då. Det är mindre jobbigt än att själv skriva på bloggen. Roligt att ha lärt känna dig! Vi hörs!

    SvaraRadera
  17. Malin, man får bli egenföretagare. Vi har ca 100 invånare i åldern 2 mån till 86 år och 6 företag. Kommer ni på något bra är det bara att flytta hit, ni är så välkomna. Huspriserna är väldigt gynnsamma, i alla fall för köpare.

    SvaraRadera
  18. Ölandsvindar/Kerstin, man kan förstå de små bevingade. Men dom är välkomna tillbaka när temperaturen blir lämpligare.

    SvaraRadera
  19. Hulda, i regel är man ute alldeles för tidigt med sina vårkänslor. Det är stor risk att även ni åker på bakslag. Men så småningom kommer den, våren.

    SvaraRadera
  20. KajsaStina, så tråkigt att du släcker ner, men jag förstår dig. Kanske startar du på ny kula lite senare och då hoppas jag att du hör av dig. Kommentarer är alltid välkomna. Ha det så gott!

    SvaraRadera