En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 7 februari 2011

Helgdiverse

 På lördagseftermiddagen blev det åter en resa till stan. Den tredje dagen i rad för mig, när hände det senast? Vi skulle förstås gratulera det yngsta barnbarnet som fyllde tre år. Redan klockan två började barnkalaset, men vi var ditbjudna till klockan fem på middag. Då hade alla barnen gått hem, utom kusin Leo som kommit från Lappstockholm.

Presenter förväntades förstås och paketet packades genast upp och nog verkade det ha utfallit till belåtenhet. Hårspännen skulle sättas fast i håret på momangen, saxen skulle provklippas med och sen...

satte sig treåringen vid köksbordet och trädde halsband. Det första blev ett som passade precis till Helen.

Efter middagen, sushi, tårta, glass och hurrarop var det tid för kvällsfilmen. Denna kväll föll valet på "Nasse" och det ser ju ut som om den uppskattades.
Jag antog att föräldrarna var ganska slutkörda vid den här tiden, så vi drog oss hemmåt. Av någon anledning blev det jag som fick köra hem. Det kan ha sin förklaring i sakén som vissa intog till maten. Av maken alltså, inte av mig.


Leo från Lycksele och hans pappa for också till Norrlångträsk efter kalaset och åker hem först på måndag morgon. Söndagen har bjudit på vackert och kallt väder, så promenaden Leo, hundarna och jag tog mitt på dan blev inte så lång. Det har varit runt 15 minus på dan men nu i kväll när jag tog kvällsrundan hade det sjunkit 10 grader till.

När man är liten ska man ha en liten hund och Helen passar alldeles precis. Det går så bra, bara inte matte är för långt bort.

För ett tag sen hittade jag en massa smånystan i olika färger och kvaliteter, och stickade något bara för att bli av med dom. Det blev denna halsduk, som äldresonen genast la beslag på och så ett par sockar som nog passar bäst till äldsta barnbarnet Elsa. Jag ska prova dom först innan jag tar av garnet. I kväll har jag påbörjat ett par sockar i färger som är lite mera passande till killar, så att Leo också får sig ett par, och för rättvisans skull får det väl bli ett par till Lisa också så småningom.


Stackars lilla pippi som suttit på marken nedanför fågelbordet mest hela dan. Ibland har jag trott att den dött men så har den rört på sig rätt som det var. Den kanske var gammal eller sjuk och höll på att duka under i kylan, men innan mörkret föll var den plötsligt försvunnen. Det är inte mycket man kan göra annat än att se till att det finns frön och annat för fåglarna att äta.

I dag har det i alla fall varit en hel del fåglar på besök. Bland annat satt en gråspett alldeles under fågelbordet och försåg sig från en talgboll och en ensam sidensvans satt en stund i toppen på en av rönnarna. Men var håller skogsskiren hus? Nötskrikan, alltså. Dom brukar finnas här i massor vintertid, men jag har nog inte sett en enda i vinter.


 

22 kommentarer:

  1. Hej

    ha ha..det där barnkalaset verkade kul....
    Älskar se när barn har kul och hur dom leker....

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg, om man bortser från fågeln.... Underbara bilder :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Ett sånt födelsedagspaket kan bara inte gå fel när mottagaren är en guldlockig liten prinsessa ;o)

    (Nu blev jag jäättesuugen på sushi; har inte ätit det på år och dag ...)

    Vilken otroligt vacker vinterbild av Leo och hundarna! Fast kylan får du gärna behålla, även om så många minusgrader känns mindre hos er än här ute i havet. När det börjar ligga runt -15 är det KALLT om inte isarna har hunnit lägga sig, eftersom den råa havsluften gör att det känns som lika många minusgrader till :o/

    Ha en fin vecka, kölden till trots!

    SvaraRadera
  4. Go'morron Cici. Uppe med tuppen?

    Det är alltid lika kul att se ungar öppna paket, eller hur?! Se spänninngen och förväntan i deras glittrande ögon! Härligt!
    Men det var som tusan va kallt och mycket snö ni har! Här är det så gott som barmark, grått och fult alltså.
    Hoppas lilla pippin e okej!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Här har Gino infört ett system när det gäller vem som ska köra. Varannangångprincipen tror jag kallar han den. Den går i stort sett ut på att han kör TILL festen, och jag får köra HEM ;)

    SvaraRadera
  6. Skånegrabben, hoppas att du mår lite bättre i dag!
    Barnkalas är oftast mycket livliga och högljudda tillställningar, roliga att se på men oerhört uttröttande. Särskilt för födelsedagsbarnets föräldrar.

    SvaraRadera
  7. Pennelina, den här helgen försvann i ett nafs, så där som det gör när man har roligt. Nu räknar vi dagarna till nästa barnkalas som blir i början av mars då Leo fyller fyra.

    SvaraRadera
  8. Stjärnkraft/Nina, det är något mindre kallt i dag, 10-12 grader, men då har solen gått och gömt sig bakom en jämngrå himmel.

    Sushi har jag aldrig ätit ute på restaurang men sonen, som ägnar sig åt japansk svärdsport, har fått lära sig hur man gör god sushi och bjudit på det flera gånger.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, nja inte var jag uppe särskilt tidigt, jag kom väl snarare sent i säng. Men nu börjar det vara ljusare på mornarna så jag får nog försöka lägga om dygnsrytmen en smula.

    Kylan kom tillbaka efter några dagar med mildare temperatur, och snö får vi räkna med att ha ett bra tag till. Det är alltid bra om
    snön har farit till Valborg, även om det finns kvar en och annan snöhög på skuggiga ställen.

    Om jag får gissa har den lilla pippin kommit till fåglarnas himmel nu. Det är säkert varmare där.

    SvaraRadera
  10. Marianne, ha ha ha, så finurlig han är då. Men jag skulle nog vilja påstå att den principen råder här också, det är bara det att den aldrig är uttalad. Det brukar i stället gå till så att vid middagsbordet kommer frågan: Vem är det som ska köra hem? Av maken alltså. Man kanske ska vara glad att han frågar i alla fall.

    SvaraRadera
  11. Fy bubblan så mycket snö ni har! Jag blir ju lite deppig av att se på bilderna, så jag tittar bara litelite... hihi... Och det var en bra present, för då får ju hon pyssla och skapa.
    Hulda

    SvaraRadera
  12. Hulda, det är ju vinter och då ska det vara snö och kallt. Nu behöver det kanske inte vara fullt så kallt som det har varit och just nu är. Jag brukar säga att minus sex grader är perfekt vintertemperatur. Halkan har vi sluppit och det har blåst ovanligt lite. Och nu går vi mot ljusare tider vilket känns bra.

    SvaraRadera
  13. Vilken söt liten prinsessa! Det måste vara härligt att ha barnbarn.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Imse, det är underbart med dessa ungar, och vi känner oss gynnade som får ha dom så pass nära.

    SvaraRadera
  15. Helgen tar fort slut när man har så fulltecknat program...men å andra sidan blir den ju innehållsrik!

    SvaraRadera
  16. Inger, det gäller att ta tillvara på stunderna med barn och barnbarn även om man kan vara ganska slut efteråt ibland.

    SvaraRadera
  17. Härligt med småttingarna! Vi har varit borta från våra en hel månad - och det kändes! Riktigt abstinens. Desto goare var kramarna när vi väl kom hem.
    Mycket händer på några veckor, särskilt hos den lilla snart tvååriga fröken - hon har utökat sitt ordförråd betydligt t ex. Kan säga mommo!!!! Gissa om man smälter....

    SvaraRadera
  18. Beppan, nog är det bra med tailandsvärme för kroppen men värme för själen den hittar man på närmare håll.

    SvaraRadera
  19. Vilket kalas, först en massa barn och sen ni andra, kan tänka mig att någon sov ganska gott sen på natten.
    Gud vad fint det är uppe hos er, jag slås av det varje gång jag besöker din blogg! Skulle vara underbart att gå promenader med hundarna där!

    SvaraRadera
  20. Åh! Hemstickade sockor! Vilken lyx!
    Vilka härliga bilder från barnkalaset! Mysig tid!

    SvaraRadera
  21. Malin, jag skulle också tro att föräldrarna behövde göra en tidig kväll den lördagen.

    Det optimala är naturligtvis att ta på sig skidorna när man ger sig ut i skoterspåren. Det är ingen ide att till fots försöka gå vid sidan av dessa för då sjunker man ner till låren ungefär, så framkomligheten är begränsad.

    SvaraRadera
  22. Cina, att fånga småbarnen på bild är nästan lika svårt som att fotogragera djur. Det blir många tagningar och några få som går att använda.

    SvaraRadera