En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 17 februari 2011

Hjärterum trots kylan

Inomhus är det varmt och skönt. Vissa trängs om utrymmet vid kaminen, men finns det hjärterum så...

Utomhus är det fortfarande bistert. Varmare, eller rättare sagt mindre kallt än minus tjugo ville det aldrig bli i dag och man kan undra hur fåglarna kan överleva i denna kyla, som varat så länge nu. Gråspetten tillhör den större sorten men kommer titt som tätt på besök. Småfåglarna skräms inte bort utan håller sig i närheten, men utom räckhåll för den vassa näbben.

Fint besök fick jag också på förmiddagen då Ingersord/Inger tittade in som hastigast för att lämna igen en bok. I påsen med boken låg även detta hjärta som hon virkat, med mitt kort från Alla-hjärtans-dag som förlaga.
Kan man bli annat än glad när man har en sån granne/bloggkompis!




20 kommentarer:

  1. Oh vad mysigt dina raringar ser ut att ha där i fåtöljen! Fåglarna är det ju värre för, men ni ser ju till att dom får mat, för vad mer kan man göra...
    Helt rätt, härliga människor runt omkring en är ju så fantastiskt!

    Kram & Natti!

    SvaraRadera
  2. Varje gång jag kikar in här hos dig förfasas jag över temperaturangivelsen uppe i högra hörnet. Just nu säger den: "Fällfors -27" och jag fryser bara av att LÄSA om det.

    Raggsockor på fötterna, två varma jyckar i famnen och en bra plats framför kaminen känns som ett vettigt sätt att tackla den här envisa kylan. Men finns det inte någon fåtölj åt gårdens matmor också..?

    Jäkla fiffig, hon där ingersord! Vad fint det blev, hennes virkade blomsterhjärta :oD Men hur hålls det att "stå för sig själv"..? Har hon stärkt det hela eller är det ståltråd inblandat i virkeriet?

    SvaraRadera
  3. Jättesnyggt hjärta! Varm hundpäls och kamin! Det känner vi igen härifrån också. Minusgraderna kan vi räkna på ena handens fingrar men vindkylningen är desto värre.Gråspetten får gärna komma hit. Det skulle bli sensation på Öland!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Tokfia, du skulle ju hänga den på en undanskymd plats!
    Har använt en tunn metalltråd till konturen och sedan stärkt rubbet.

    SvaraRadera
  5. Haha så där ser det ut hemma hos mig också .......hunden och jag sitter fast i varandra (tror han) så sitter jag i en fåtölj eller soffan sitter/ligger han hos mig, helst i knäet. Liiite tungt ibland då han väger 30 kg.
    kallt har vi med men inte i närheten av dina minusgrader

    SvaraRadera
  6. Vad fint, tänk vad duktiga vissa är, jättesnyggt hjärta. Förstår att kylan litar på och högtrycket verkar ju bita sig fast. Bara att bita ihop.

    SvaraRadera
  7. Vad fint hjärtat blev.Kylan var envis i år,jag är ju i Piteå juat nu å här är det lika kallt.
    Skönt att det är sol i alla fall.Några veckor till så går det att sitta ute.

    SvaraRadera
  8. Myyysigt med bägge vovvran i knät! Och varmt! Och vilken gullig granne som stickat ett urgulligt hjärta!
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Vad det ser härligt ut där framför kaminen! Man behöver då sannerligen värme! Fint hjärta, mysigt att få!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, nej jag får hålla mig på kökssoffan men det är ett eget val. Fåtöljen är en sån där med uppfällbart fotstöd och ryggstöd som kan fällas bakåt, blir nästan som en säng. Gubben har problem med både rygg och ben, så jag köpte den åt honom för flera år sen.

    Inger är fiffig, helt sant. Hon har själv skrivit en kommentar hur hon har gjort om du läser ett par inlägg nedanför ditt.

    SvaraRadera
  11. Ölandsvindar/Kerstin, ni har så många fåglar som vi aldrig får möta, så jag tror vi behåller gråspetten. Till sommaren gömmer han sig inne i skogen igen.

    SvaraRadera
  12. Inger, jag har ingen undanskymd plats. Tills vidare får det hänga i kammarfönstret, basta!

    SvaraRadera
  13. I min värld, mina hundar ligger i husses knä, men bredvid mig, om än tätt tryckta. Ibland har jag Helen i knät när jag sitter vid datorn, men annars vill jag inte att hundarna ska sitta på mig. Lite respekt kräver jag.
    Vi längtar också efter ett mildare väder nu.

    SvaraRadera
  14. epsilon, det är inget annat att göra. Vädret får människan finna sig i.

    SvaraRadera
  15. Stickmamman, det är ofta kallare utmed kusten än en bit innåt landet, så jag förstår att det är minst lika kallt i Pite. Men som jag förstår har du det varmt och gott där du är.

    SvaraRadera
  16. Hulda, inte bara gullig granne. Det är hon som lurat ut mig i bloggvärlden genom sitt bloggande. Hon är väldigt duktig med sina händer, och före detta keramiker. Hennes och maken Maltes alster finns nog i någon form i vartenda hem här i vår by.

    SvaraRadera
  17. Cina, kaminen har på något vis blivit hjärtat i vår stuga. Den är placerad i köket, och köket är där vi tillbringar vår mesta tid.

    SvaraRadera
  18. Sverige är ett avlångt land; jag ryser ner jag ser hur kallt och mycket vinter ännu.
    margareta

    SvaraRadera
  19. var har min kommentar tagit vägen, kurregömma igen
    maargareta

    SvaraRadera