En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 8 februari 2011

Inget att klaga på

Måndagen bjöd på kyla och vackert snödekorerade träd. Den senaste dagarna har det varit kallast mitt på dagen och mildare morgon och kväll. På den dagliga promenaden i skoterspåret frös Helen om tassarna så jag fick bära henne mest hela vägen. Trots att hon är en hund i miniformat så blir det ganska jobbigt att bära henne flera kilometer, så jag funderar på om jag ska kunna ta en gammal Kånken och göra om den till en bärsele som man bär framtill.

När jag kom hem efter vattengympan i dag slog jag mig ner med det nya numret av Hundsport och lite att stoppa i munnen. Visserligen hade jag ätit en sillmacka i Byske efter badet men den var ju inte så stor, och ska man gå en skogspromenad i sladdriga skoterspår kan det behövas lite mer i lunchväg.

Innan jag hade hunnit läsa igenom tidningen var klockan nästan fyra och solen var på väg ner. Det känns fantastiskt ändå att det fortfarande är så pass ljust vid den tiden att man kan ge sig ut i skogen och veta att man hinner hem innan det är mörkt.

När vi for hemifrån straxt efter tio på förmiddagen så var det 4-5 grader minus hemma, men då vi kom till Byske, tre mil bort, var det 17!  Efter dryga timmen i badhuset hade temperaturen stigit till kanske 5 grader. Det var en herre i badet som påstod att "Han där uppe" hade fel på datorn, och det kan man nästan tro som termometern far upp och ner som en jojo.


Snart är den här tisdagen passerad och när jag tänker igenom dagen har det varit en sån där dag när inget särskilt egentligen har hänt, förutom vattengympan då. Inget överraskande varken åt det positiva eller negativa hållet, inget som gjort mig översvallande lycklig eller fruktansvärt upprörd. En helt vanlig dag.

Jo, ett trevligt snabbmöte blev det då jag levererade dotterns gummistövlar till hennes pojkväns föräldrar som ska ner till Stockholm om ett par dagar.

  

Man kan nog säga att det har varit en ganska behaglig dag.




22 kommentarer:

  1. Har haft en ganska fin dag, jag också :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    (Vet inte vad som hände, men jag fick in kommentaren under helt fel inlägg ;-) )

    SvaraRadera
  2. Pennelina, sånt har jag också råkat ut för. Jag fick dessutom ett meddelande på mailen att du lagt in en kommentar under ett gammalt inlägg.

    SvaraRadera
  3. Ha ha... ja, det är tur att bloggen passar på oss ibland ;-)

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  4. En ganska vanlig dag, kan vara en riktigt bra dag, eller hur?!
    Jisses va vintrigt & vackert ni har det däruppe och vilka fina bilder du tar! Här på Västkusten är det blött och skitigt som tusan, särskilt i skogen.
    Jag går ut med en fin röd/vit Welsh och kommer hem med en sjöblöt, helbrun men oerhört lycklig "byracka" *fniss* som åker direkt in i duschen när vi väl är hemma!
    Jaa, en bra tisdag har vi haft!

    Varm kram på er i kylan!

    SvaraRadera
  5. Hej Cici, det är väl skönt med sådana dagar.
    Så mycket snö ni har, vi har ingen kvar nu. Vi har haft det stormigt värre här nere, men idag sken solen och 5 grader varmt.
    Jättefina bilder.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Såna dagar borde vi ha flera av, behagliga dagar, dagar då allt flyter och känns bra.
    På tal om sele att bära Helen i, några chihuahua-uppfödare jag vet ha baby-björn sele och det funkar jättebra, fast det kanske var en sån du menade?

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt när dagarna blir längre och längre.Ljuset är så värdefullt! Hundsport ja..det var några år sedan jag läste den nu. Jag är inte så aktiv i hundvärlden längre. Och Chessie tycker det är skönt att vara ensamhund och rå om matte och husse alldeles själv.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Va...är det mina stövlar????? Måste kolla om de står kvar i garaget!

    SvaraRadera
  9. Gökboet, skulle tro att vanliga dagar är dom bästa.
    Skitiga hundar är inte så ofta vi behöver ha. Frånsett gånger som då bonden har gödslat och matte glömmer bort det och släpper hundarna.

    SvaraRadera
  10. Monkan, vädret har varit underbart i dag men minst 15 grader kallare än hos dig. Häruppe är vi många som beklagar att ni har haft en sån besvärlig vinter söderut. Många takskottarinnovationer har det filats på i stugorna häromkring, annars tror jag inte att någon upplever att det har varit särskilt besvärligt här.

    SvaraRadera
  11. Malin, jag provade att sätta Helen i en kånken av den typen som Kennelklubben sålde förr, en sån där knallgrön sak med svarta tassavtryck. Nu var det inte så kallt i dag , bara 12 grader och då går hon för egen maskin, men jag ville testa. Ska göra en del förändringar på väskan så kommer den nog att fungera bra.

    SvaraRadera
  12. Ölandsvindar/Kerstin, ljuset är såå välkommet. Jag har kommit och gått som medlem i SKK men sen vi skaffade lagotton var jag intresserad av att ställa ut henne och då gick jag med igen. Det är ju också ett måste då man har valpar som ska registreras mm.

    SvaraRadera
  13. Inger, så där går det närman ställer saker utan tillsyn!
    Nej, Åsa fick faktiskt ett par av den sorten då hon fyllde år i höstas, och dom har hon använt flitigt och gillat skarpt.

    SvaraRadera
  14. Ibland är det skönt med vanliga dagar :-)

    SvaraRadera
  15. Och jag har förslutit brödhålet med Jesustejp för att inte släppa ur mig mer gnäll på ett tag ;o)

    SvaraRadera
  16. I min värld, så sant som det är sagt.

    SvaraRadera
  17. Stjärnkraft/Nina, jag tycker inte att du gnäller. Att dela med sig av erfarenheter vare sig dom är bra eller dåliga kan hjälpa andra som upplevt något liknande.

    Förresten, vad är Jesustejp? Jag har aldrig hört uttrycket förut.

    SvaraRadera
  18. Jesustejp? Jo, förstår du, det är den skämtsamma benämningen på sån där armerad silvertejp, som man kan tejpa precis vad f-n som helst med. Jag har bekanta som bl.a. reparerat ett sprucket fönster på sin sommarstuga med den. Lite skymmer den väl sikten, men rutan håller. År ut och år in :o) Minns också att jag reparerade lilla A:s galonbyxor med sån, när hon rivit upp ett hål i baken. Funkade klockrent!

    SvaraRadera
  19. Nina, det var det jag misstänkte. Även detta hushåll använder den tejpen i tid och otid.

    SvaraRadera
  20. Vilken härlig dag. Sitter här och är rätt avundsjuk.

    SvaraRadera
  21. Det är skönt med sköna dagar!
    Kram!

    SvaraRadera
  22. epsilon, hoppas att du får komma dig ut om vädret så tillåter, för det är inte roligt att vara fast inne om solen skiner där ute. Hoppas på snar bättring!

    Cina, jag kan bara hålla med.

    SvaraRadera