En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 23 februari 2011

Projekt på gång

Förra tisdagen ställde vi in vattengympan. Dels var två i badgänget upptagna med annat och viktigare, dels var det 30 grader kallt. Det var faktiskt första gången vi ställde in resan till Byske och badet på grund av vädret.  
I går var det bara 20 grader så då for vi, trots att vi bara var två. Denna gång var det svägerskans tur att köra så jag gick dit.

Det var bara fjorton personer i badet denna gång, men veckan före hade dom bara varit tio. för det mesta är vi mellan tjugo och tjugofem deltagare. Lite motsägelsefullt kanske, men ju kallare det är utomhus desto varmare är bassängvattnet. Det har något med eftersläpning av termostatet att göra. I går var det 27 i vattnet till allas förtjusning.

När jag kom hem vid vid halv tvåtiden bestämde jag mig för att äntligen ta itu med ett nytt projekt, nu när tre par barnsockor var färdigstickade. Det fanns en hake emellertid, och det var att jag behövde komma mig ner till ladan för att hämta en sak där. Och som ni ser är det en bit dit och MASSOR av snö på vägen dit.
Nu var frågan , skulle jag försöka plumsa genom snömassorna eller skulle jag ta skidorna och en snöskyffel och försöka glida ovanpå?

Nej, det blev det vanliga, skotta, skotta, skotta. Men dit kom jag och dessutom hittade jag det jag skulle ha tag på. Jag tror jag vet en som kommer att ha träningsverk i armarna till kvällen. Jag känner redan av det lite grann.

Och vad var det som jag till varje pris villa ha tag på då? Jo denna rulle med, ja vad kallas det för egentligen? Det är som en blandning av frigolit och plast, inte styv utan mjuk. Det bryts inte om man böjer den. Det är ett slags isoleringsmaterial och isolera och stadga skulle det göra i mitt lilla projekt.

Nämligen en tyglåda som passar till cykelkorgen. Tyget är från en gammal kasserad sovsäck och vattenavstötande och mellan de två tyglagren har jag stoppat in precist tillklippta bitar av frigoliten. Dessvärre är jag utan symaskin för tillfället, så allt måste sys för hand.

Kanske har ni redan gissat att tanken är att Helen ska få sitta där om det blir fråga om långa och snabba spark- eller cykelturer.

Några sidensvansar var på visit och hade hittat några kvarlämnade frukter på purpurapeln och lät sig inte störas av mitt snöskottande. Dom satt kvar där och frossade en halvtimme senare.

Nej nu har jag inte tid att sitta här längre. Nål och tråd väntar.

      
          

24 kommentarer:

  1. Det vita kallas Fome det har man under när man lägger clickgolv tex.Jag vet inte riktigt hur det stavas men det får duga. Jag brukar även använda det som underlag på golv när jag ska tapetsera. Sedan rullar jag tillbaka den och återanvänder.

    SvaraRadera
  2. Selma, just det, så var det. Vi hade det när vi la klickergolv i kammaren i Holgers. Bra till lite av varje, visar det sig.

    SvaraRadera
  3. Milde Moses....en sådan fin gång vill jag också ha ner till grillgropen och ladan! när kan du komma? jag bjuder på fika!
    Ditt projekt går heller inte av för hackor...

    SvaraRadera
  4. Kors i friden.... vilka muskler du måste ha och vad flitig du är! Önskar jag hade en bråkdel av din energi och lust, det hade räckt för mig!

    SvaraRadera
  5. Inger, bestäm tid du, jag är inte uppbokad på någon annan gård just nu. Ska man medföra egen skyffel?

    SvaraRadera
  6. Gökboet, fliten är det nog lite si och så med, men är det inte så det ska vara när man är en glad pensionär? Ja glad och glad. Jag har börjat ta omega3 nu på dotterns enträgna begäran. Man lär ju ska bli gladare till sinnet av det.

    SvaraRadera
  7. epsilon, det kanske beror helt på vad det handlar om. Och jag har inte rott projektet i land än, men det ser lovande ut.

    SvaraRadera
  8. Skotta for hand ??
    Ägare enligt bloggen av minst två stora SNÖSLUNGOR och en grön TRAKTOR.
    Är dom insnöade ??

    SvaraRadera
  9. Himmel kvinna, skottade du själv HELA den vägen?? Jag inte behöver ni något gym där uppe i varje fall, det är något som är säkert! Tur att du hittade det du ville ha sen när du äntligen kom fram, annars hade det varit snopet...

    SvaraRadera
  10. Nisse, jag vet, jag vet. Men vid det här tillfället var han som kör slungan och traktorn inte hemma. Dessutom kommer inte traktorn in innanför den inhägnade delen av tomten. Och tänk så mycket motion jag fick och så mycket utsläpp vi slapp! Dessutom fick jag inte någon träningsvärk att tala om.

    SvaraRadera
  11. Malin, gym är säkert bra men hittills har jag aldrig kommit mig för att besöka ett. Att skotta gångar är lite av ett vårarbete. Är det inte till ladan så är det till torkvindan när jag börjar längta efter att kunna hänga ut tvätten på tork. Det kanske har blivit ett årligt konditionstest. Än så länge hänger jag med.

    SvaraRadera
  12. Omega 3 är jättebra, mamma. Det äter jag själv också. Men det viktiga är D VITAMIN! I norrland får vi ingen D vitamin under vinterhalvåret och det sträcker sig från augusti till maj, då står solen för lågt för att UVB-strålarna ska nå fram. Det var därför det var så bra med solrummet, alternativt får man ta tillskott (och då inte 400 IE som man säger på apoteket utan 2000-4000 IE per dag). Jätteviktigt!
    Vi norrlänningar är kända för vårt dåliga vårhumör, kommer efter jul när det lager av d-vitamin, som vi lagrat i kroppen efter sommarens sol, normalt tar slut. D-vitamin är också det viktigaste vapnet vi har mot benskörhet, så hoppas att fler läser det här och tar det till sig. Kram kram! :)

    SvaraRadera
  13. Åsa, det är bra att du går in och talar om hur det ska vara. Som du vet är jag dåligt insatt i det här med kosttillskott. Så du menar att jag måste gå till apoteket och köpa piller? OK då, det får bli vid nästa besök i civilisationen. Jag ska kopiera din kommentar och lägga in det på mitt nästa inlägg.

    SvaraRadera
  14. Nej, inte apoteket. Gå till en hälsokosthandel, tex Life. Dom har kapslar med 2000 IE.

    SvaraRadera
  15. Stackars, stackars dig som fick skotta! Och så mycket! Nästa gång låter du gubben eller ungarna passa upp på dig...
    Apel

    SvaraRadera
  16. Apel, välkommen!
    Nej inte är det synd om mig, jag är jätteduktig på att skotta. Gubben får skotta taken och jag gångarna. Barnen har sina egna skottningar, i alla fall grabbarna.
    Nu måste jag titta in på din blogg, nyfiken som jag är.

    SvaraRadera
  17. Du har verkligen tio gånger så mycket snö som vi har här. Jag försökte lära min Cavalier att åka i cykelkorgen en gång i tiden men hon gillade aldrig det. Däremot vet jag några som åkte långfärdsskridskor med hunden stickande upp ur ryggsäcken. Du undrade över vår skog. Böda Kronopark är väl ungefär 1 X 1,5 mil.Väldigt stort med våra mått mätt! Helt annorlunda mot fastlandsskogarna eftersom det inte finns ett enda berg.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  18. Ölandsvindar, det var ju ändå en ganska rejäl skog för att vara på en sån smal ö.
    Snö har vi gott om, men det är nog ganska normalt för årstiden vad mängden beträffar. I stället har vi sluppit halkan vilket vi är glada för.

    SvaraRadera
  19. Hej Cici
    Det finns fler Nisse än jag.
    Ha en fin helg!
    Nisse

    SvaraRadera
  20. Hej Pensionär Nisse! Jag vet vem den andre Nisse är, men det är ett alias kan man säga. Han är så rädd (utan anledning, tycker jag) att någon ska känna igen honom. Så kan det vara när man kommer från en liten by.

    SvaraRadera
  21. Vilket fiffigt hittepå! Själv har jag haft funderingar på att låna en barnvagn till lilla taxen som är för gammal att gå promenader, men Gino tycker inte att det är en bra idé. Han tror att Izak skulle skämmas..?

    SvaraRadera
  22. Marianne, kanske inte Izak så mycket som Gino, eller? Frågan är väl om gamle Izak uppskattar att vara med eller om han trivs bättre hemma i lugn och ro. Gamla hundar är så personliga och mysiga, och i regel väldigt anspråkslösa.

    SvaraRadera