En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 25 februari 2011

Så det kan bli

Innerkorgen är färdig och jag känner mig ganska nöjd över resultatet. Jag tror att det här kommer att fungera bra. Jag behöver stabilisera korgen med en skidrem eller liknande så att den inte kan glida i sidled, men sådana remmar finns det i hallbyrån. Så nu är det bara att ge sig ut på längre sparkturer. Naturligtvis kommer Helen att få springa så mycket hon vill, men det är bra att ha något att sätta henne i om jag behöver snabba mig på, eller om det är väldigt kallt och den lilla damen får kramp i tassarna.  
Här bor det en man som kommit på den fiffiga idén att göra sig en längre kana genom att starta uppe vid uthusets taknock och fortsätta nerför den hopskottade snöhögen. Det ser ut att kunna bli lite problematiskt att komma sig upp för taket när snön släpper i kanten. Plåttak är halkiga värre. 

Snön ser ut att ha kvar greppet på andra tak. Vi får hoppas att verandataket är ordentligt stöttat, för det ser faktiskt lite tungt ut.

Efter lunch spände jag fast skidorna och tog med mig hundarna ut på en liten skidtur över Sörträsket. Termometern visade endast fyra grader kallt och det är nästan chockerande efter den långvariga kylan. Kanske tur att det blåste lite så att man inte blev alltför bortskämd. Jag kan ju tala om att det enda jag har gemensamt med skidåkarna på tv är det där blöta under näsan.

 
  Bild från nätet

Dottern i Stockholm ringde och berättade att arbetsterapeuten på AF tvivlade på att dom skulle kunna hitta någon lämplig sysselsättning för henne. Däremot ville dom straxt efteråt veta vilken sorts stol som var lämplig för henne att sitta på, så att dom kunde beställa rätt sort! Alltså, man kan ju börja fundera på hur dom jobbar på det där stället. Att beställa dyra stolar innan dom ens vet om personen kan jobba någonstans.

Dessutom hade dottern fått en bula i huvudet då hon slagit sig mot en stolpe i tunnelbanevagnen. Hon hade rest sig upp för att gå av och det hade svartnat för ögonen och hon for som en vante genom vagnen innan stolpen stoppade upp hennes fart.

Jag skrev i ett inlägg att jag hade börjat ta omega3-kapslar, varvid dottern kommenterade:

Omega3 är jättebra, mamma. Det äter jag själv också. Men det viktiga är D VITAMIN! I norrland får vi ingen D vitamin under vinterhalvåret och det sträcker sig från augusti till maj, då står solen för lågt för att UVB-strålarna ska nå fram. Det var därför det var så bra med solrummet, alternativt får man ta tillskott (och då inte 400 IE som man säger på apoteket utan 2000-4000 IE per dag). Jätteviktigt!

Vi norrlänningar är kända för vårt dåliga vårhumör som kommer efter jul när det lager av d-vitamin, som vi lagrat i kroppen efter sommarens sol, normalt tar slut. D-vitamin är också det viktigaste vapnet vi har mot benskörhet, så hoppas att fler läser det här och tar det till sig.

Själv är jag ganska okunnig på kosttillskottsområdet; det enda jag brukar ta är vitlökskapslar om jag tror att en förkylning är på väg. Jag får väl leta reda på en hälsokostaffär och se vad som finns av D-vitaminer.


  

18 kommentarer:

  1. D-vitamin har jag också förstått att det är jätteviktigt. Och som tur är, är det ju gratis för oss som bor söderöver. Och som man får i sig lätt när man är ute i solen. visste inte att det fanns i tablettform, intressant. Men jag tror inte jag behöver det. När jag har dåligt humör har det helt andra orsaker, hihi...
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Här äter vi MAAAT!!
    Ikväll blev det lax under frasigt täcke och Waldorfsallad...duger det?
    ja ett glas rött blev det visst också!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du orkar bry dig om mig! Du har så rätt angående promenader i naturen..... Visst är det underbart!
    Jag läser alltid dina intressanta inlägg och ser med förundran på dina fina bilder från din trakt och undrar: Varför bor jag på Västkusten, när jag alltid har och kommer att fullkomligt älskar skogar och sjöar?
    Hopplöst fall, fattar du va ;-D

    KRAM RARING!

    SvaraRadera
  4. Penelina, kram tillbaka och ha en dräglig helg!

    SvaraRadera
  5. NU förstår jag vad du ska ha korgen till, smart! Helen uppskattar nog mattes uppfinnerikedom (säger man så? Ja, du vet vad jag menar i varje fall :-) ).
    Fy vad trist för din dotter att dom säger så, hoppas trots det att hon får något att göra. Hur dom jobbar på af har vi ofta frågat oss, inte mycket verkar fungera som det ska där tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Hulda, jag tror att D-vitamin är under omvärdering och att det är något alla svenskar kan behöva tillskott av för att slippa vinterdepressioner och benskörhet. Humör kan man nog ha ändå.

    SvaraRadera
  7. Inger, vi har också hafr lax till middagen, men köpes. Jag antar att ni fick lite ädlare råvara. Nog kan jag tänka mig att stoppa in ett par piller om man blir piggare och gladare, men mat äter vi, kanske lite väl mycket till och med.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, det är väl mest slumpen som avgör var man hamnar och sen gäller det väl att gilla läget, så att säga. Som tonåring tillbringade jag ett par sommarlov i Gravarne, nuvarade Kungshamn. Jag vet inte hur jag skulle uppleva att bo där året runt, men på sommaren och med vackert väder har det absolut sin charm. Hoppas att du kan komma dej till skogstrakter på besök i alla fall, så att du får insupa skogdofterna.

    SvaraRadera
  9. Malin, vi ska nog ut på en provtur i morgon.

    Dottern väntar på besked om en eventuell operation, men FK kan förstås inte vänta med att överlämna henne till AF, trots tio år som sjukskriven. Men dom har väl sina direktiv, men rörigt verkar det.

    SvaraRadera
  10. Hundkorgen blev ju superbra! Duktig kicka! ;o)

    Dotra din har alldeles rätt. D-vitamin är EXTREMviktigt för oss nordbor och bör tas i mycket högre doser än vad som tidigare rekommenderats. I Finland har man just justerat den rekommenderade dosen för barn och tonåringar rejält uppåt.

    Min egen (av läkare ordinerade) dos är nyligen ändrad från 1.600 till 2.400 IU/dag. Mitt värde hade nämligen däckat från 88 nmol/l i juli till 64 i slutet på december. Nutida lägsta normalvärde är 75 nmol.

    Så sätt genast igång med att äta D-vitamin! D3 ska det för övrigt vara, inte D2 eller något annat. Läs gärna vad jag själv skrivit i min blogg om det här med att "vara på D" ;o)

    SvaraRadera
  11. Hu, så mycket snö ni har fortfarande ! Så gott för Helen att hon har en fiffig matte som ordnar till en "liftkorg" att åka i när tassarna fryser.
    Hoppas att dotterns problem löser sig på bästa sätt trots all byråkrati.
    Ha det gott i väntan på solen !

    SvaraRadera
  12. Jaha, benskörhet och D-vitamin, ska kanske höra med ortopeden. Men dåligt humör kan drabba mig även i högsommartid så där får jag leta andra orsaker.
    Snygg korg för din gulliga hund.

    SvaraRadera
  13. Fin idé med korgen och vad praktiskt och snyggt också. Jag gnäller att vi har mycket snö, ser att det finns de som har det värre.
    Vilken otur din dotter hade men det kunde gått riktigt illa, det var tur att stolpen tog emot så det inte blev fritt fall.
    Det skrivs mycket om benskörhet i alla tidskrifter. På lasarettet här i stan tas prov på alla patienter som kommer in för olika brott.
    Kalk och D-vitaminer är visst vad som gäller.
    Vi har 2 plusgader men i gengäld blåser det så det var inget skönt ute.
    Det är lördagskväll och jag sitter vid datorn och väntar att herrn skall tala om att middagen är färdig. Det bli rådjursstek och potatis och grönsaker som steks i ugnen. Jag är jättehungrig, jag har slarvat med lunchen.
    Ha en forsatt fin weekend.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft/Nina, det är alltid kul när grejerna blir lyckad. Det är ju inte alltid, ibland blir halvfärdiga saker liggande till ingen nytta.

    Så bra att du är insatt i det här med D3 och ger dottern rätt i det hon skriver. Många tycks tro att dom får nog med sol bar man bor söder om Gävle, men om dom betänker hur mycket sol huden får under vintern så är det det lilla. Korta stunder i regel och mycket kläder och lågställd sol, inte så bra.

    SvaraRadera
  15. strandskatan, jag behövde inte vänta länge på solen. Helt underbart denna lördag. Tack för att du bryr dig om min dotter!

    SvaraRadera
  16. epsilon, man kanske inte blir som ett solsken alla dagar året runt, vad vet jag. Men depressioner är ett välkänt fenomen i de nordliga länderna.

    SvaraRadera
  17. Polargrevinnan, rådjur som är så gott! Så bra du har det som har en huslig herre i huset. Tyvärr kan jag nog inte säga detsamma, men han har andra färdigheter.
    Troligen kommer Sverige att höja sina rekommendationer vad gäller D-vitamin, men det är ofta en viss eftersläpning i vårt land, det ska kollas och åter kollas. Men det kanske är bra. Ha en bra helg du och Herrn i huset!

    SvaraRadera