En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 22 mars 2011

Boktjuven av Markus Zusak


Det är Döden som vill att du följer med. Han vill att du lyssnar till berättelsen om den unga Liesel Meminger vars liv och öde han fascineras av. Och när döden ber dig lyssna är det svårt att låta bli!



Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker.
Förlag: Ponto Pocket.   Antal sidor: 585

Denna bok har jag lånat av Ingersord/Inger, en bok hon blev mycket förtjust i och rekommenderade på sin blogg. Nu har jag läst den och får hålla med henne, den är mycket bra. Lite konfunderad blev jag alldeles i början av boken men sen var det att läsa så fort jag hade tid för den är fantastisk. På intet sätt en "feel-good"-bok men ändå en bok med mycket värme och humor trots att det handlar om fattigdom, krig och död.


Markus Zusak, född 1 januari 1975, är en australisk författare. Han har gett ut sex böcker. Av dessa utmärktes "The Messenger" till Children's Book Council Book of the Year och Printz Honor for excellence in Young Adult Literature i Australien.

Hans genombrott kom 2006 med boken "The Book Thief", på svenska "Boktjuven". Boken tilldelades Book Sense Book of the Year Awards 2007 och har bland annat varit nummer ett på New York Times bästsäljarlista list två gånger. Boken, som handlar om en flicka under andra världskriget, skrevs med berättelser från Zusaks släktingar som kom från Österrike och Tyskland efter kriget som grund.
Zusak har beskrivits som ett litterärt fenomen av både australiska och amerikanska kritiker. Han bor i Sydney.
(Uppgifter hämtade från Wikipedia)


16 kommentarer:

  1. Det låter som en bok man vill läsa. Tack för tipset!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Järnspikar också! Nu har jag tagit till mig såväl din som Ingers rekommendation, kollat läget på stadsbiblan härstädes och kunnat konstatera att denna titel INTE finns som audiobok. Attans ... *skär tänder* Det slutar med andra ord med att jag måste försöka läsa den på gammalt, hederligt vis, för den låter alltför bra för att missa!

    SvaraRadera
  3. Att hitta en bra bok, eller ännu hellre en bra författare, det är som julafton här hemma. Då vet man att man har en hel drös med böcker att plöja igenom.
    Ska kolla upp ditt tips, låter spännande.

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Du den där boken verkar intressant. Kanske borde skaffa den.

    SvaraRadera
  5. Imse, bra böcker rekommenderar jag gärna.

    SvaraRadera
  6. Nina, den kanske kommer så småningom, vem vet. Jag tror boken är lika bra om två-tre år så det är ingen panik.

    SvaraRadera
  7. Malin, hoppas att u gillar den om du får tag i den. Exet jag lånat av Ingersord var en pocket.

    SvaraRadera
  8. Skånegrabben, eler låna av någon bekant, som jag gjorde.

    SvaraRadera
  9. Tack för att du tittade in. Det krånglade hela dagen igår. Vet inte varför.
    Så klart ska jag titta in till också

    SvaraRadera
  10. Lisbeth, i dag verkar det funka bra i alla fall. Och välkommen hit!

    SvaraRadera
  11. Ännu en bok att sätta upp på listan "ska läsa".
    Härligt med lästips.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Polargrevinnan/Viola, jag tipsar så gärna och sen är det alltid spännande att höra vad andra tycker om boken i fråga. Må bra i vårsolen!

    SvaraRadera
  13. Tack för boktipset. Den ska jag testa

    SvaraRadera
  14. lisbeth, det är en tjock, lättläst och gripande roman av hög kvalitet.

    SvaraRadera
  15. Det som retar mig så kollossalt är att den INTE finns som ljudbok på svenska! Den hade verkligen varit något för mina föräldrar, men nejdå, grrrr...

    SvaraRadera
  16. Osloskånskan, man kanske ska kontakta förlaget och föreslå dom det. Jag tror banne mig att jag ska maila dom, för det är flera som har efterlyst ljudboksversionen.

    SvaraRadera