En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 9 mars 2011

Det sjunker!

Ni kanske inte tror mig om jag säger att snön har sjunkit ihop med en faslig fart, men så är det faktiskt.
Titta då! Visst ser ni? Staketet syns, och bordet vid grillringen. För några dagar sen kunde man inte ens ana stolparna som håller staketstängslet. Nu går det med stormsteg.
Och att få kliva på plattorna då man går ner från bron känns lite sensationellt, även om jag har hjälpt till med spaden för att få bort så mycket som det bara gick.
På förmiddagen bar det av med spark och hundar tvärs över Sörträsket ända in i Avaviken. Här samsas skoterspår, skidspår, hundspår, fotspår och sparkspår. Vädret var härligt fast inte riktigt klart och mot eftermiddagen började det blåsa upp och himlen blev allt mörkare för att det till slut började snöa, om än inte i stora mängder.

Då fick det bli sysslor inomhus i stället för en stund ute vid söderväggen. Har tvättat upp  hundarnas alla underlägg, sovrumsmattorna och lite annat. Det är något som luktat och jag har misstänkt att någon av hundarna var orsaken till det. Nu hoppas jag att lukten har försvunnit för det har varit väldigt störande för mig.
"Gud som haver" av Ingrid Elfberg

Två böcker av det mera spännande slaget har jag hunnit läsa. Den första klassas som spänningsroman, och spännande var den. Den blev i det närmaste sträckläst. Det är Ingrid Elfbergs debutroman och skrevs 2009. 292 sidor som handlar om en liten pojke som blir bortrövad av en pedofil. En manlig praktikant på pojkens dagis hittar pojken men häktas och döms för brottet. Pojkens mamma får ett brev från den dömde där han bedyrar sin oskuld och mamman börjar tvivla på att rätt person sitter bakom lås och bom. Pocketförlaget.


"Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen
323 sidor

Också den utgiven på Pocketförlaget och en debutroman. Den här går under beteckningen deckarroman och är den första av tre i "Hammarbyserien". Författarinnan skrev tre böcker när hon ändå var igång.
Till att börja med var min reaktion att den här boken inte var lika välskriven som den förra, men efterhand som jag kom in i boken måste jag erkänna att den blev mer och mer spännande, och innehåller något som jag skulle vilja beteckna som en läsvilla, alltså att man som läsare lurar sig själv.
Handlingen då? På kort tid inträffar flera bestialiska mord i Mellansverige och det blir kriminalkommissarien Conny Sjöberg vid Hammarbypolisen som tillsammans med sin arbetsgrupp  får i uppgift att försöka lösa mordfallen. 

Jag kan mycket väl tänka mig att skaffa de andra två böckerna när jag nästa gång blir sugen på en deckare.


 

30 kommentarer:

  1. Ja visst är det underbart att snönivån behagar att sjunka ihop.
    Säger ni Avaviken om Avänget?
    snart har jag läst ut Boktjuven, vill du låna den?

    SvaraRadera
  2. Inger, namnet har jag hittat igen på en karta. Jag tror inte K har något namn alls för den delen av träsket.
    Jamen det är klart att jag vill låna. Jag har en drös med nya böcker här om du vill kolla.

    SvaraRadera
  3. Så härligt att det händer nåt med snönivån hos dig också. Denna vecka har det sjunkit en hel del här och i söderslätterna finns det barmark, underbart. Och så blåser det ju halv storm så det bidrar väl också.
    Hulda

    SvaraRadera
  4. Hulda, plusgrader dygnet runt, blåst, sol och lite nederbörd tar hårt på snötäcket. Jag vill dock inte att det försvinner alltför fort, för det är en fin tid att ta sig fram i skoterspåren med hundarna nu. Promenera, skida eller sparka, det är bara att välja.

    SvaraRadera
  5. Här kommer dagens försök till en positiv tanke:

    Fördelen med enorma snömängder och ett väl tilltaget snödjup är att det när smältningen börjar syns otroligt tydligt att vintern äntligen börjar ge vika.

    Mitt eget riktmärke är en liten rhododendron, som under vinterns skottande blev helt begravd under snötäcket. För var dag som går har den tittat fram några centimeter till, men fort går det inte.

    Tack vare dig kan jag förresten ägna denna torsdagförmiddag åt att printa, packa och posta, en alltigenom trevlig syssla. TACK!

    SvaraRadera
  6. Oj, härligt att se att våren även är på gång uppe hos er!
    Och du, den sparkpromenaden över sjön, den ser helt underbar ut! Känns som om det finns en massa härliga promenadvägar uppe hos dig!

    SvaraRadera
  7. Så härligt, nu har jag läst ikapp på bloggen och njuter av alla fina bilder (texten också förstås). Ha det så bra!

    SvaraRadera
  8. Hej Cici
    Ljusare tider och att våren närmar sig är helt underbart.
    Nisse

    SvaraRadera
  9. Åh, åka spark, gå på skaren, blåa skymningar, det är så härligt. Här börjar det blåsa nu och ett busväder ska dra förbi men sen blir det bättre.
    Och snart kan även jag gå ut.

    SvaraRadera
  10. Passa på med skidor och spark, för snart är det nog barmark även hos er. Då kommer väl cykeln fram?
    Kram raring!

    SvaraRadera
  11. Nä, inte finns det skoterspår här i södern, inga skotrar heller. Knappt någe folk heller. De stigar som finns är djurstigar och de vi själva har gjort, men det tar tid. Det är ganska glesbefolkat och de männsikor som finns går på vägen, men jag är ju en sån som vill vandra i skogen... En endaste gång har vi stött på en person inne i skogen under vår tid här. Och då blev vi bekymrade över att hon, en svampplockare, skulle gå vilse...
    Hulda

    SvaraRadera
  12. stjärnkraft, det är alltid roligt när man kan sätta folk i arbete.

    SvaraRadera
  13. Malin, så fort skoterfolket har kommit igång så blir det gott om vägar att gå på. Eller sparka eller skida på. Tänker på er och era bekymmer.

    SvaraRadera
  14. Marianne, trevligt att du har tid med bloggen igen.

    SvaraRadera
  15. Nisse, jag har känslan av att hela svenska folket går och räknar dagarna tills våren är här på riktigt.

    SvaraRadera
  16. epsilon, jag kan tänka att det blir långtråkigt att bara sitta inne hela dagarna. Skönt för dig att det snart är över.

    SvaraRadera
  17. Gökboet, men över halvmetern snö kvar så är jag inte så där särskilt orolig just nu. Mars månad kommer garanterat vara vit här hos oss. Vi brukar vara glada om det är barmark till Valborgsmässoafton. Det är inte alltid.

    SvaraRadera
  18. Hulda, och jag som trodde att jag bodde i en glesbygd!

    SvaraRadera
  19. Tack för lästipsen! Ska försöka hinna få med mig "Gud som haver" till fjällfisket nästa vecka. Även här sjunker nu snön ihop. Fast vi fick påfyllning i natt. Snöröjning idag alltså. Men hoppet är tänt :D

    SvaraRadera
  20. Det var så härligt dom där varma dagarna å snön rann bort,men vi har ju långt till våren ännu.Hoppas att vi får ha kvar den sköna solvärmen

    SvaraRadera
  21. Ang tossingen p å min blogg.Jo, jag gick och kollade hans blogg, vilken tossing, eller... Av bloggarna hans att döma, kan man väl sluta sig till att han har pyskiska problem eller nåt. Jag bryr mig inte om hans kommentar.
    Annars väntar jag på våren, som många andra. Och härligt att se att den närmar sig dig också.
    Hulda

    SvaraRadera
  22. Gubben, även vi har fått påfyllning i dag, men det hör ju till. Så det är snart dags att dra till fjälls igen. Jag tyckte det var nyss du var där. Visst var det något med norrmännen, den gången?

    SvaraRadera
  23. Stickmamman, det verkar vara varannandagsväder nu, så förhoppningsvis blir lördagen solig och fin. Vilket man inte kan säga att den här dagen har varit.

    SvaraRadera
  24. Apel, han är igång lite då och då, men verkar ganska oförarglig, dessutom skriver han samma sak på alla bloggarna han är inne hos. Jag tar i alla fall bort hans kommentarer för att inte skrämma bort någon av mina ovanare läsare.

    SvaraRadera
  25. Här är våren verkligen på gång nu. Lärkor och strandskator och isen på trädgårdsdammen håller på att ge sig. Fiskarna siktades under vattenfallet igår och ser ut att ha klarat vintern djupt under istäcket.
    Trevlig helg!
    Kerstin

    SvaraRadera
  26. Ölandsvindar/Kerstin, det låter underbart! Vi har ett härligt vårvinterväder i dag och nu ska jag sätta mig vid stugknuten och bara må bra i solen.

    SvaraRadera
  27. Härligt att kunna se med blotta ögat då snön smälter. Våren är på våg, idag har vi +10 och strålande sol. Jag ska på trädgårdsmässan i morgon och få idéer till balkongen.
    Önskar dig en riktigt skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  28. Snön försvinner nu fortare än kvickt!

    SvaraRadera
  29. kajsastina, det låter trevligt med trädgårdsmässa. Då kanske du kommer hem med en massa bra idéer som du kan dela med dig av.

    SvaraRadera
  30. 4U2, välkommen till min blogg! Jag har ju stött på dina kommentarer på några av dom bloggar jag följer så helt obekant är du ju inte. Men jag ska titta in till dig lite senare.

    SvaraRadera