En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 12 mars 2011

Ett fönster mot världen

Hur underbart är det inte att kunna öppna sovrumsfönstret och vädra ut den unkna nattluften. Under en lång tid har det inte varit möjligt. Är det mellan 20 och 30 grader kallt gör man bara inte det. Men nu är det mildvinterväder och den friska luften får strömma in varje förmiddag. Härligt!

Vad finns det där ute då, förutom den härliga fräscha luften? Ja det beror förstås på. Tittar vi in på skogslägdorna kan vi se att hararna är i full gång. en och annan räv smyger också omkring i samma område, och sork, förstås.

Man kan också se att det inte bara är det levande som är vackert. Döda träd som får stå kvar i skogen till gagn för fåglar och insekter blir till skulpturer, naturens egna konstverk.

Mot aftonen kan man se skuggspelet från aspdungen på snöns vita täcke.


Tittar vi ännu längre bort ser vi folk som kämpar för sin frihet i Nordafrika. Vi ser jättevågor som sveper in över landområden och rycker med sig allt i sin väg, hus, bilar, människor. Och man kan förundras över att man själv fick den stora turen att födas i ett land med välfärd, frihet och fred. Måtte det få fortsätta att var så för våra barn och barnbarn och kanske så småningom att blir det även i länder där folk förtrycks och förnedras. Mot naturens krafter är vi små och ofta chanslösa men även där har vi det bra ställt, i vår del av världen.

Nu stänger jag fönstret för det har blivit natt och dags att krypa till kojs.


  

23 kommentarer:

  1. Hej

    Inte illa att se allt det där när man slåt upp sitt fönster på morgonen..hehe....själv har jag en gräsplan med alla grannarnas cyklar, lite lövverk och huset mittemot... ;)

    SvaraRadera
  2. Det är det härligaste som finns, att kunna ha fönstret öppet hela dagen så att sovrummet är så där kallt och urvädrat när man ska gå och lägga sig. Okej, kanske inte det härligaste men bra härligt i varje fall!

    SvaraRadera
  3. Skånegrabben, om du står kvar ett tag och tittar ska du se att det dyker upp mer än så. Om inte annat, så för din inre blick.

    SvaraRadera
  4. Pennelina, kram tillbaka.

    SvaraRadera
  5. Malin, det kan vara svårt att gradera härligheterna.

    SvaraRadera
  6. Härligt att det går att ha fönstret uppe en stund. När jag tittar ut från ditt fönster så är det mycket vackert att se. Just nu ser jag inget vackert från mina fönster. Snön är grå och ful och träden ser ledsna ut.
    Våra inre syner kan ju vara lite olika. Jag är tacksam att jag bor i ett land som är bra att bo i. Visst klagar jag ibland på saker men när jag ser hur många i världen har det - jag har inget att klaga över och i morgon börjar en ny vecka - ett oskrivet blad. Den blir säkert bra, man ska tänka positivt
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Jag sover helst med öppet fönster året runt,på glänt.Då sover man så gott det blir ju alltid varmt under täcket.

    SvaraRadera
  8. Fotbollsplanen nedanför vägen är plogad, används för träning innan de riktiga planerna är i skick och snart är snön borta där. Så det går åt rätt håll. Snart kan man nog sätta ut tvättvindan igen. Och du har ju så rätt. Vi har det säkert här
    inga krig, jordskalv eller annat elände. Egentligen inget att gnälla över...

    SvaraRadera
  9. Polargrevinnan/Viola, du ska se att det snart blir vårvackert hos dig.

    SvaraRadera
  10. Stickmamman, det hade kanske jag också gjort om inte gubben hade varit så frusen av sig.

    SvaraRadera
  11. epsilon, det är ju sorgligt att man ofta måste se andras elände för att påminnas om hur bra man själv har det.

    SvaraRadera
  12. Du har så rätt, så rätt. Man bör öppna sina ögon oftare, se sin närmiljö med andra ögon och fröjdas åt hur bra man ändå har det.

    Samoa, Haiti, Chile och nu Japan ... Världen är i gungning på mer än ett sätt och jag kan bara önska att något kommer att bli kvar till mitt barn och hennes.

    Slå du upp fönstret mot våren och njut i fulla drag av att luften går att andas! Det ska jag också göra. Och du, ha en bra måndag och likaledes kommande vecka!

    SvaraRadera
  13. Stjärnkraft/Nina, särskilt öppna ögon får man då barnbarnen är här på besök och varenda detalj ska förklaras. En sådan dag har jag haft i dag och troligen blir det så i morgon också.

    SvaraRadera
  14. Tack för ditt inlägg med vackra bilder och beskrivning av ditt fönster mot omvärlden. Håller med dig att vi har det bra att få leva i ett lugnt land. Människan är bra liten - mot naturkatastrofer kan man inte skydda sig och krig har väl också funnits så länge världen funnits. Khadaffi dödar sitt folk. Lyssnade på Jan Eliasson i P1, som var fruktansvärd upprörd. Men vi här i Sverige har ingen aning om hur det skulle vara att leva i krigsdrabbade länder. Till slut orkar inte jag ta in allt. Jag har hört talas om krig ända sen jag var liten. Min pappa försvann till USA o krigade under 2:a världskriget. Så även om vi har det bra i Sverige har kriget påverkat mig o hela min familj, men det är en helt annan historia. Min dag fortsatte i lugnt tempo: cyklade på motionscykel f.m. och e.m. har jag tvättat överkast och gjort fint i sovrummet!
    Ha en skön tisdag och tack för dina underbara kommentarer!
    kram

    SvaraRadera
  15. Kajsastina, man ska ju inte förringa olyckor som händer i vårt relativt trygga land, men om man ser det i stort så får vi vara tacksamma för vår lugna vrå av världen.
    Det kan bli så att man till slut inte orkar höra om eländes elände, särskilt om man är av en känslig natur som lever sig in i enskilda öden. Det blir för mycket helt enkelt.
    Ha en skön måndagskväll!

    SvaraRadera
  16. Jag skulle vilja sova med öppet fönster men gubben skulle frysa ihjäl, det går ju inte. Här har snön smält bort på vägar utan sand och salt. Plattorna har kommit fram med lite hjälp från mina fötter. Katterna är ute mer.Solen skiner idag så våren är nog på väg.

    SvaraRadera
  17. ...och allt elände beror i grunden på vår nedärvda drift att ständigt roffa åt oss allt mer av jordens resurser. Det massutdöende av arter (som saknar motstycke i jordens tidigare historia) som vi har satt igång, alla krig (som alltid handlar om kontroll av resurser) som vi har startat beror ju bara på att vi vill få det en liten aning bättre för varje år. Bara en liten aning bättre...

    SvaraRadera
  18. Selma, det är tydligen så i många äldre förhållanden, att kvinnan vill ha svalt i sovrummet och mannen varmt. Vad nu det beror på?
    Våren kommer allt närmare och hos oss är det nu en fin tid med bra skid- och sparkföre.

    SvaraRadera
  19. Hej Olsson! Det måste ju vara ett vårtecken att du tittar in, men jag ser att du inte har öppnat din blogg ännu.
    Jag vet inte om allt elände beror på den mänskliga girigheten, men mycket gör nog det. Och då kommer min vanliga fråga: Vad ska jag som enskild individ göra åt det?
    Hoppas att allt är ok med dig, och hur står det till med Amanda?

    SvaraRadera
  20. På fråga ett svarar vi:
    Inte ett skit.
    Medelinkomsten i Sverige är ungefär 270000 kronor per år. Det innebär en köpkraft motsvarande tre gånger så mycket som den här planeten klarar av om alla skulle ha det som vi. Vilket de också kommer att ha inom några få decennier. Vi skulle alltså behöva sänka vår köpkraft till motsvarande 90000:-/år. Något vi aldrig kommer att göra. Shopping, mode, thailandsresor etc. är alldeles för viktiga för att vi ska låta planetens överlevnad stå i vägen.
    På fråga två svarar vi:
    Inte så bra.
    Fast vi får se. Den 22 mars ska jag till Umeå och få det högra ögat opererat. De ska plocka ut ögat, lägga det i en skål, operera nere i botten på ögonhålan och stoppa tillbaks ögat igen.
    Det lär bli en intressant upplevelse eftersom allt ska ske under enbart lokalbedövning.
    Lyckas operationen så kanske jag kan ta upp skrivandet igen.
    Som det är nu fungerar det inte. För att kunna skriva behöver man kunna läsa, och när man måste stava sig fram en bokstav i taget blir det inget flyt i det hela.
    Ha det gott i vårsolen.

    SvaraRadera
  21. PS.
    Nu ska jag åka in till stan och köpa mig ett par kängor. Ett par Salomon XA PRO 3D MID GTX ULTRA hade jag tänkt. Vad tror du om dom?
    DS.

    SvaraRadera
  22. Olsson, tänk om du kunde dokumentera den där operationen! Det känns alltid lite extra obehagligt när det gäller ögonen men nu för tiden är dom duktiva inom ögonkirurgin så det ska nog gå bra. Har ju en son som gjort hornhinnetransplantation två gånger. Ska tänka på dig den 22:a och hålla tummarna för att allt går bra. Och du ska veta att du är saknad av bloggarna som brukade följa dig.

    Vad gäller skorna är det säkert ett utmarkt val om dom känns bra på fötterna, men ryyysligt dyra. Slår mina Icebugs men många kronor. Men skor är dyra nu för tiden och man ska ha bra på fötterna.

    SvaraRadera