En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 6 mars 2011

Helgen rusade förbi

I går förmiddag bar det av mot Lycksele för sonsonen fyllde fyra år i onsdags och skulle firas. När vi ska åka till Lycksele passerar vi bland annat Boliden, Norsjö och Norsjövallen. Utmed vägen stöter man på dessa betongpelare och dom har en speciell historia. För att dra det lite kort har jag kopierat text från Wikipedia, där det finns mer att läsa:

Linbanan Kristineberg-Boliden var en linbana på 96 kilometer som gick sträckningen Kristineberg–Boliden i Västerbotten 1943-1987. Den byggdes ursprungligen för transport av malm från Skelleftefältet och var då världens längsta linbana. Banan revs 1987 förutom en sektion på 13 km som körs än idag som världens längsta passagerarlinbana.
Det fanns1400 korgar och varje korg tog 1200kg. Linbanan hade en kapacitet på 50 ton i timmen.

Den bit av banan som finns kvar i dag är till persontrafik, är 13 km lång och man sitter i fyrsitsiga kabiner och färdas med en hastighet av 10 km/tim, samma som då man fraktade malmen. Det är alltså världens längsta passagerarlinbana.
Jag har ännu inte provat på att åka men hoppas att det kanske blir av till sommaren som kommer.

Här är ytterligare något som jag hoppas kommer att besökas till sommaren. Ni vet väl hur det är med allting man planerar att göra till kommande somrar, somrar som tar slut i en blink?  Raggsjö. Vaddå Raggsjö kanske några undrar, medans andra vet direkt vad det handlar om. Raggsjö - Torgny Lindgrens födelseby, som ofta nämns i hans romaner.

Födelsedagsbarnet mötte i hallen och att Batman står högt i kurs kan väl ingen missa. Vi vuxna har grubblat, men inte hittat något svar på varför Batman är så populär bland småbarnen. Och varför heter han Batman och inte Läderlappen som när mina barn växte upp?

Efter en jättegod middag blev det legobygge för kusinerna.
      Men det gavs även tid för en och annan paus.

Genom Lycksele, eller Lappstockholm som en del kallar det, rinner Umeälven, och varje vinter låter kommunen en vattenstråle bygga upp en ispelare. Beroende på väderförhållandena blir den olika varje år. I år kommer den att bli jättehög innan det är dags för vårsolen och värmen att sakta smälta ner den. Rekordet hittills är från 1999 då pelaren blev 49.54 meter, i fjol kom den upp till 48.51 och  lägst var den 2008 då den bara blev 21.68.  Detta har hållit på sen 1994.

Vi vinkar adjö till snögubben i jätteformat som står på älvstrandens norra rondell, och beger oss hemåt. Det tar två timmar och varken älg eller ren stod i vägen för oss. Däremot en schäfer, då vi passerade en grannby. Men det gick bra det också, som tur var för vovven som gick till angrepp i mörkret.

I dag har jag haft besök av två lurviga valpar. Det är två systrar från Cillas kull vars mattar har anmält sötnosarna till en utställning i Vännäs nästa helg och frisering var av största nöd.

Efter några timmar såg dom ut på detta vis och nu ser man ju faktiskt att det är frågan om lagotto. Lycka till på utställningen säger jag. Vill ni se flera bilder på valparna så får ni gå in på Cillas blogg.


  


25 kommentarer:

  1. Vilken helg och bad kul att två av valparna ska ställas ut, klart jag håller tummarna!
    Visst är det så, att man vill så mycket och säger: -Nästa sommar, nästa år och så tycker man att man har så otroligt mycket tid på sig men så vips så är även den sommaren, det året till ända...

    SvaraRadera
  2. Gud, så häftigt med den där linbanan! Den måste du ju upp och åka i! Ska jag säga, som bott på Åland sedan 1963 och ännu inte besökt alla sexton (!) kommuner ... Varje vår säger jag åt mig själv: "I år ska jag fara ut till Kökar!" Och varje höst har jag fortfarande inte kommit till skott :o/

    Den där ispelaren är ju också ett coolt (!) tilltag. Tänk, vad man kan hitta på! Är den belyst också, under vintern?

    Jaså, Läderlappen är lika poppis fortfarande? Jag blev full i skratt när jag såg lillkillen i sin mundering, för här på ön anordnades det s.k. barnfester med maskerad lite titt som tätt under min barndom. En av dessa gånger var brorsan och jag riggade som Läderlappen och Kattflickan - och detta tilldrog sig för mer än 40 år sedan ...

    PS. Hälsa sonen att de har en snygg matta! I like! ;o)

    SvaraRadera
  3. Det är vackert i Lycksele!
    Skönt att se att barnen leker med Lego, det gillar även mina små och även deras farmor!

    SvaraRadera
  4. I Lycksele har jag också bott. Fast bara några veckor när jag var med mannen på jobb där uppe. Fint där!
    Hoppas du hinner åka den där linbanan. Verkar kul!

    Å, nej jag tvättar inte varje dag men städar, eller i alla fall dammsuger varje dag. Många pälsdjur vet du.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Vad sugen man blir på att åka norrut. Den där linbanan verkar ju så spännande, Visst är det konstigt att man ofta glömmer det som är runt knuten? Jag, som bor i södra Närke har varit på Kökar, men säkert glömt mycket häromkring.

    SvaraRadera
  6. Ja det är många gånger man sagt att i sommar kan vi väl åka linbanan,men det blir inte kanske för nära.Ishottellet är också en grej som inte har blivit av.Å lapporten men kanske nån gång.Rismyrliden brukar bli varje sommar för där får man tag i filtäta.

    SvaraRadera
  7. Ispelare, linbana och Torgny Lindgren! Ni har mycket fint däruppe, dessutom vacker natur och hjortron. Sverige är fantastiskt, vart man än kommer.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Det är väl en riktig snögubbe av snö och inte en "låtsas"? Snyggt med ispelaren. Och linbana sätter jag mig inte i. En gång räckte, då var jag gravid och höll på att ramla av.

    SvaraRadera
  9. Malin, det blir säkert spännande för både hundar och mattar. Det är bra att dom gått lydnadskurs i ett ridhus för utställningen är också i ett ridhus, och den miljön kan ju vara lite annorlunda.
    Somrarna är korta och intensiva, man vill göra mycket och samtidigt ha tid till lite slapphet.

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, de gånger man kommer sig iväg på olika utflykter är i regel då man har långväga besök och verkligen anstränger sig för att komma på vad det finns för märkvärdigheter i ens närhet.
    Jag är osäker på om det finns en belysning på ispelaren.
    Visst är den fin mattan som svärföräldrarna stuvade in i sin bil och tog med sig från Moskva i vintras. Jag ska framföra dina hälsningar.

    SvaraRadera
  11. Inger, just nu är Lego väldigt populärt och våra barn har en hel väska full med bitar kvar hos oss, så det byggs när de små är här också.

    SvaraRadera
  12. Tant Björn, jag får göra en uppryckning i sommar och verkligen komma mig iväg.

    SvaraRadera
  13. epsilon, så är det nog för de flesta, men som sagt, långväga besökare brukar sätta fart på besöksstatistiken vad gäller närliggande faciliteter.

    SvaraRadera
  14. stickmamman, vi kanske träffas vid linbanan i sommar, vem vet.Lapporten har jag sett på avstånd sommartid och i Jokkas har jag varit både midsommar och vintertid. Dock bodde vi i stuga vid vinterbesöket för ishotellet höll just på att byggas upp, det var tidigt på säsongen, men kallt. Kastade lasso, åkte hundsläde på isen och åkte enmedsspark minns jag.

    SvaraRadera
  15. Ölandsvindar/Kerstin, Sverige ÄR fantastiskt!

    SvaraRadera
  16. Selma, måste tyvärr göra dig besviken för snögubben är ine av äkta vara. Dom har en stor tomte där vid jultid, och byter prydnad beroende på sädong. Men stora är dom allihopa.

    Jag tror inte den här banan känns så vådlig att färdas i. Dels är det en sluten hytt och sen är det ju inga hiskeliga höjder det är fråga om, som i alperna.

    SvaraRadera
  17. Vilken rolig och händelserik helg! Du beskriver så bra resvägen och bildlerna på barnen som leker på mattan är roligt att se. Att några tar en tupplur är förståeligt. Raggsjö känner jag igen, har läst Torgny Lindgrens romaner. Gillar Pölsan, framförallt som ljudbok där han läser själv. Har varit både i Lycksele och Norsjö.
    Ha en skön kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  18. kajsastina, det är soligt nu när barnbarnen har blivit så stora att dom kan umgås och kommunicera med varandra.
    Torgny Lindgren står högt i kurs i detta hus och jag tror att jag läst det mesta han har skrivit. Att höra honom själv läsa är en upplevelse i sig.

    SvaraRadera
  19. kajsastina, det är kanske soligt också, men jag hade nog tänkt skriva roligt.

    SvaraRadera
  20. Den där linbanan hade vi tänkt åka i somras, men när vi hade tid var den inte igång. Det blev djurparksbesök i Lycksele med barnbarnen istället. Såg ispelaren då, men visste inte om historien bakom. Kul idé!

    Får boka in linbanetur till sommaren - kanske....

    SvaraRadera
  21. Beppan, banan är öppen från den 1/5 till den 30/9. gå in på http://www.linbanan.com/priser.

    Men det är inte så dåligt med et besök på djurparken heller, särskilt när man har barn med sig.

    SvaraRadera
  22. Vad roligt inlägg du gjort, den där linbanan verkar intressant.
    Härliga foton på barnen.
    Nu börjar det dra i ögonen
    God kväll

    SvaraRadera
  23. Hej Cici
    Ispelaren och den väldigt stora snögubben var fina vintriga skönheter.
    Nisse

    SvaraRadera
  24. Monkan, du verkar vara en nattsuddare av min kaliber. Men i kväll ska jag försöka dra mig mot sängkammaren tidigt och lägga mig och läsa deckaren jag håller på med. Får se om det lyckas.

    SvaraRadera
  25. Nisse, alla orter försöker hitta på något som är specifikt för just dom. Lycksele har visst kontakt med ett par orter i Kanada som har något liknande deras ispelare.

    SvaraRadera