En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 30 mars 2011

Lata dagar i vårsolens glans

Onsdag, en dag som gått till historien som en riktigt mysardag. Inget nyttigt har gjorts, förutom att jag kört en maskin tvätt och hängt den.

På förmiddagen tog jag och hundarna en sparktur upp till Hundtjärn och för första gången denna vinter var det så pass mycket skare att jag vågade mig ut på isen. Solen sken från en molnfri himmel och värmde så gott att jag satte mig på sparken och solade där mitt på träsket. Det var alldeles tyst och stilla. Förutom hundarna då som trodde att det hade blivit något fel på matte och försökte få mig på fötter igen.

Vi tittade till båten som ligger där under snön och väntar på bättre tider. K har satt upp snitslar runt om så att ingen skoter ska köra över den. Mitt försök att gena genom skogen upp till ett skoterspår misslyckades totalt, så efter att några gånger ha trampat igenom den tunna skaren och stått med snön över knäna, snodde jag och tog mig ut på isen igen.

På hemvägen ska Cilla alltid stjäla ena vanten av mig, och det går ju bra med den temperaturen som var i dag och då jag inte har mina fina skinnvantar på mig. Efter lite dragkamp hundarna emellan står Cilla som segrare i dag.

Det var så här vi hade tänkt att det skulle ha varit i söndags då vi hade besök av Ingrid och Troels, men man kan ju inte få allt här i världen och det gick ju bra som vädret var då, trots allt. 
Eftersom snödrivorna utmed husväggen är bortskottade har jag plockat fram ett par stolar som man kan lägga renskinnen över och få varmt och skönt under  rumpan. Nu blev det inte mycket läst den här dagen för jag ringde upp min ena syster och fick en riktigt lång pratstund med henne i stället.

                                                      
Gräv där du står, brukar man ju säga och eftersom många visar det ena vårtecknet efter det andra, tog jag fram spaden och började gräva bort den över meterhöga drivan av is och snö, det mesta från takskottning och ras, som låg över planteringen framför stugan. Så i morgon hoppas jag att jag ska kunna leta fram de första blomknopparna som tittar upp och i så fall kommer det bildbevis här på bloggen.


Till sist vill jag bara tala om, särskilt för Ingersord/Inger att jag äntligen har kommit igång med virkningen av mina mormorsrutor. Det blir vitt i mitten och en av de tre färgerna runt om innanför en vit ytterkant.

Nu ska jag ta mig en chokladbit (till) ur den maffiga chokladasken jag fick av Ingrid och Troels, och sen är det dags att gå kvällsrundan med vovvarna.



20 kommentarer:

  1. Tack och lov för solskensdagar, gärna lata sådana!
    Det blir garanterat fina rutor....

    SvaraRadera
  2. Man tröttnar aldrig på att läsa om vårtecken, det är ju det alla längtar efter nu. Underbart!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, hördu! Det är när vintern beter sig så där som man kan gilla den och läget ;o)

    Skoj att även du fått fatt i virknålen nu! *klappar händerna av förtjusning* Nu väntar den samlade meningheten med spänning på att få se vad det ska bli när det blir klart :o)

    Jag har lite designångest med mitt senaste väskprojekt, det av lingarnet, så det får allt ligga till sig några dagar.

    SvaraRadera
  4. Vad ska det utmynna i dina rutor. Fick kalla kårar när jag såg dom. En gång i tiden virkade jag ett dubbelt överkast med rutor. Sen dess har jag inte tagit i en virknål.

    SvaraRadera
  5. Meeeen va hundarna och du ser ut att ha det mysigt, och du, genväg blir ofta senväg, inte sant?! Inte verkar det som om du behöver lägga några pengar på dyrt Gym heller, så aktiv som du är ;-D

    KRAM på dig Cici!

    Svar:
    Utan: då får han svår klåda såriga eksem.
    Med: ingen klåda el sår men fortfarande känsligt skinn.

    SvaraRadera
  6. tack o lov för lata solskensdagar, det ska bli en sån här med bara jag får handlat hem mjölken
    Vi ses på altanen! .-)

    SvaraRadera
  7. Ha en riktigt fin f......dag! Ta du en liten tårtbit :)

    SvaraRadera
  8. Ingersord/Inger, vi får väl se, både om det blir ytterligare en lat solskensdag och om det blir fina rutor. Ska virka upp ett vitt nystan först och se hur många innerutor det räcker till.

    SvaraRadera
  9. Tant Björn, jag ska ut och leta i blombänken på eftermiddagen när solen har fått ligga på ett tag.

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, mormorsrutorna är tankt att bli ett överkast till äldsta barnbarnet Elsa som ska få eget rum i sommar. Hon har en fullstor säng så det kommer nog att ta en stund innan överkastet är färdigt.

    SvaraRadera
  11. lisbeth, på 70-talet virkade jag ett överkast till vår dubbelsäng, ett sånt där av stjärnor, men det är utslitet sen många år. Det här blir, som jag skrev till Nina, ett överkast till en enkelsäng. Det var länge sen jag virkade överhuvudtaget men jag blev väldigt inspirerad när jag sett Ingers och Ninas projekt.

    SvaraRadera
  12. Gökboet, nej ett gym har jag aldrig satt min fot i. Inte för att jag inte tror att det är nyttigt utan mera för att det är långt till ett sådant och sen vill jag hellre vara utomhus i friska luften än inne i en svettosand lokal.

    Du är duktig som sköter om vovven som du gör. Vilken tur för honom att han hamnade hos dig!

    SvaraRadera
  13. I min värld, då ses vi, jag kan sätta på kaffet.

    SvaraRadera
  14. Marianne, tack ska du ha. Gubben är lite purken för att jag inte vill ha presenter men jag får väl sukta honom med någon god efterrätt eller nåt.

    SvaraRadera
  15. Hejsan, hoppsan, då har du att göra en stund! Men vem har bråttom..? Det tar den tid det tar och är ett härligt handarbete medan det pågår :o)

    SvaraRadera
  16. Stjärnkraft/Nina, det är lika bra att göra något ordentligt om man liks ska göra nåt, och varken jag eller Elsa har särskilt bråttom.

    SvaraRadera
  17. Fina flickfärger hon blir säkert glad.
    Kul att få se det färdigt sen.

    SvaraRadera
  18. Visst ser man fram emot fler sådana dagar ... de gör gott i både kropp och själ... livskvalitè!

    SvaraRadera
  19. stickmamman, hon är, som de flesta flickor i hennes ålder, väldigt förtjust i rosa, så det var tvunget att finnas med, och jag tror att den blåa och gröna färgen tillsammans med den gräddvita ska fungera bra till den rosa nyansen.
    Det dröjer nog ett bra tag innan det finns ett resultat att visa.

    SvaraRadera
  20. strandskatan, ljuset är verkligen efterlängtat.

    SvaraRadera