En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 21 mars 2011

Överflöd

Samtidigt som jag var ute och hackade bort lite is framför bron lyssnade jag på Tendens i P1. Programmet hade titeln "Shopping - lycka eller fälla!:
Hur ska vi förhålla oss till lusten att konsumera? Världsnaturfonden menar att mänskligheten om 20 år kommer att behöva två jordklot för sin försörjning, om vi fortsätter konsumera som vi gör. Ändå fortsätter vi shoppa. 
 
Jag fyller snart år, 66 och frågor har börjat komma från barnen vad jag önskar mig i födelsedagspresent. En känsla som om man har ätit för mycket av den goda middagsmaten har då drabbat mig.
Så nu överväger jag allvarligt att på min födelsedag låta barnen få välja en sak var av de saker i överflöd som jag äger. I stället för att dom köper mera saker till mig.
För övrigt har sjörövaren och havsreptilforskaren tillika skoterföraren Leo och hans pappa återvänt till Lycksele. Jag tror att Leo började längta efter sina dagiskompisar som är mera på allerten med att klättra upp i (låtsas)berg dit inte havsreptilerna kommer upp och som uppskattar mera att fångas in och sättas i fängelse var tionde minut.


Hundarna tycker att det är lugnt och skönt. Dom behöver inte ta betäckning när racerbilsföraren kommer farande som ett jehu under höga vrål eller ducka för svärdshuggen från riddaren.

Ute är det plusgrader och det låter slaskigt om bilarna som far förbi. För att fira vårdagjämningen kom det första vårregnet i dag och hackspettar och grönspettar verkar ovanligt hungriga. En av hackspettarna går tillochmed på snön och plockar i sig av smulorna som ligger nedanför fågelbordet. Jag undrar om det är samma individ som i somras satt på marken vid hålet efter fågelbordet och hackade. Det ser faktiskt lite avigt ut med en hackspett som sitter på marken. 

  (Foto Hans Falklind)



20 kommentarer:

  1. Haha... jag kanske skulle ha läst ditt inlägg innan jag skrev mitt. Har nämligen ägnat mig åt lite nätshopping... hmmm, bara nödvändigheter, hihi... Visst har man för mycket saker, men jag är ganska bra på att gallra ut och ge till yngre släktingar och kyrkan, en del säljer jag. Och nu när man blir äldre önskar jag mig bara jättenyttiga saker som en kamera sistens och upplevelser, typ en spahelg. För annars drunknar man i prylar man inte behöver eller har fler av.
    Så din ge bort-idé var ju jättesmart! Lycka till!
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Jag undrar hur många som egentligen förstår vad det innebär att resurserna håller på att ta slut.
    Att samhället sådant vi känner det faktiskt kommer att gå under.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker som dig när det gäller prylar... vi må stanna upp och tänka efter.

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Vilken bra ide! Vi har ju allt vi behöver i våran ålder.

    SvaraRadera
  5. Inga mer prylar är något som jag skriver under på!
    Det kan bli en tuff dag på fredag då jag ska på en så kallad shoppingresa med en väninna! Fast man kan ju alltid äta en god lunch!

    SvaraRadera
  6. Hulda, nog kommer det droppa in en och annan ny sak även här men jag ska tänka mig för ännu mer i framtiden för det känns inte bra med alltför många prylar.

    SvaraRadera
  7. Anonym, jag tror inte någon förstår det. Det är nog som bilolyckor och annat elände, det händer inte mig och inte här.

    SvaraRadera
  8. Pennelina, är det kanske lättare att resonera så då man bor på landsbygden och har naturen inpå knutarna i stället för butiker och reklam?

    SvaraRadera
  9. Stickmamman, frågan är vad som kan tänkas tilltala de unga. Man kanske får köra några svängar till Kupan i stället. Vi får se!

    SvaraRadera
  10. Inger, och en och annan klädtrasa kan man ju behöva ibland.

    SvaraRadera
  11. Toppenide för födelsedagar. Funderade ett tag på att ha en låda med prylar vid ytterdörren och sen inte låta nån gå innan de valt en sak. Men det kunde ju medföra att ingen ville komma och hälsa på.

    SvaraRadera
  12. epsilon, haha, man kanske inte ska lägga in ett tvång, för risken finns att folk drar sig för besök då.

    SvaraRadera
  13. Så är det ju faktiskt, bättre att sluta med presenter och bara umgås när man fyller år, äta lite gott. Varför fortsätter vi att konsumera så? Nu tillhör jag inte dom som gör det som tur är, dels för att jag inte har råd, dels för att jag aldrig varit den som handlar mycket, men det är hysteriskt så en del håller på.

    SvaraRadera
  14. Visst känns det ibland som om an behöver bli av med lite prylar. Jag väntar på att äldsta barnbarnet och hennes sambo ska hitta något krypin så jag kan skänka bort lite. Har du sett en gulsparv. Var den tjock och rund kommer den nog härifrån.De har nästan ätit oss ur huset i vinter.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Ja, detta med konsumtion funderar jag mycket över. Vill ha jorden kvar ett tag till..

    SvaraRadera
  16. Malin, du har ju inte heller haft lika många år på dig som jag att samla diverse föremål. Frågan är hur vi ska lära nästa generationer att vi inte kan fortsätta som vi nu gör.

    SvaraRadera
  17. Ölandsvindar/Kerstin, det är bra om de yngre vill ta över lite av grejerna man har. Jag börjar ana en viss mättnad även hos mina barn och barnbarnen flyttar nog inte till eget de närmaste femton åren.

    SvaraRadera
  18. Tant Grön, ju fler vi är som i alla fall börjar fundera över sakernas tillstånd, desto bättre.

    SvaraRadera
  19. Din fundering att dela ut prylar på födelsedagen istället för att få nya köper jag verkligen! Försöker minska så mycket det går på (över)flödet.
    Ge bort lite tid istället - kvalitetstid tillsammans är det ofta brist på!

    SvaraRadera
  20. Beppan, det kan ju vara lite åldrsrelaterat om jag så säger. När man passerat pensionärsstrecket har man i regel allt man behöver och en hel del till. Med ungdomar är det en helt annan sak.

    SvaraRadera