En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 17 mars 2011

Snöfordon och Leo

Jag vet inte riktigt vad det beror på att de flesta killar i alla åldrar gillar motorfordon av alla de slag. Farfar har förstås gjort sitt bästa för att få Leo intresserad av skotern vi har. Till saken hör att denna skoter, som inköptes för flera år sedan, knappt har körts något. Varken jag eller K är roade av att skumpa omkring i skoterspåren utan den införskaffades för att i första hand dra hem veden från skogen, och i vinter har den fått göra skäl för bensinen.

Leo och hans pappa är fortfarande kvar hos oss. Nu när mamma N är i Kristianstad och lär sig magoperationer passar det ju bra. I går klättrade Leo och jag i en jättehög med snö. Leo var kung och fick stå högst upp, jag var drottning och fick komma upp ibland, Helen var drake och Cilla var häst och dom gjorde lite som dom ville. Dessutom gick det jättebra att åka rutchkana på rumpan nerför högen.

I dag tog Leo, jag och hundarna en tur med sparken på skoterspåret som går förbi Hundtjärn för att leta reda på pappa P och farfar som bråkade med veden på hygget. Spåret var ganska mjukt så jag var ganska svettig innan vi var framme. Leo satt på sparken och sjöng mest hela tiden. Sista biten lämnade vi sparken och gick i spåret, men till Leos stora förargelse sprang hundarna fram först till skogskarlarna, han hade ju bestämt att det var han som skulle vara först! Så då blev det gråt och tandagnisslan.

Pappa fick trösta.

Och när det var avklarat var det lika bra att ta en brottningsmatch där i snön och naturligtvis var det pappa som hamnade på rygg och Leo satt ovanpå.


Sen fick Leo hjälpa pappa upp så att skogsarbetet kunde forsätta. Till all lycka fick han sen åka med en bit och hjälpa pappa att lasta av några björkstammar.
Väl hemma igen var det dags för mellanmål och så blev det filmtajm. Vi såg Ice Age 2. För tredje gången. Och den blir nog bara bättre för varje gång.


 

20 kommentarer:

  1. Inte undra på att grabben är intresserad av det fräcka vidundret till skoter och kors i friden vad mycket snö ni har kvar!
    Men va snopet för Leo att jyckarna hann först fram till Pappa och Farfar men det gick väl över snabbt efter att ha brottat ner Pappa i snön ;-D

    Go'nattkram!

    SvaraRadera
  2. Vad underbar eran dag låter! Och här är det likadant, Benjamin har tillgång till alla leksaker, även dockor, men det ändå bara bilar, bilar, bilar, han skulle nog älska eran skoter!

    SvaraRadera
  3. Ice Age är jag barnsligt förtjust i. Sid är min idol *ler* Tufft jobb där ute i skogen, tur att Leo kom och hjälpte till. Önskar er en lika bra dag idag!

    SvaraRadera
  4. Tjejer är självgående medan killar behöver motorer. Lite elakt sagt kanske men visst är det konstigt. Killarna behöver bara bli runt sex månader gamla så börjar de härma motorljud men jag har aldrig hört en liten tjej göra det.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  5. Mysigt med egentid med farmor kan jag tro. Och vilken härlig farmor Leo har dessutom!

    SvaraRadera
  6. Oj, hur orkar du? Jag blir trött av att bara läsa om alla aktiviteter. Och tack för dina trogna besök hos mig... har inte riktigt vågat mig ut i stora bloggvärlden ännu... nosar lite på det...
    Apel

    SvaraRadera
  7. Verkligen så fascinerande detta med killar och motorer.

    SvaraRadera
  8. Vi har 4 gamla äppelträd. Nästan 3/4 fick vi gå och plocka upp för de gick inte att äta så har det varit de senaste 4 åren. vi brukar lämna lite på hösten till rådjuren. Sedan är träden väldigt höga också.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, här är det full vinter fortfarande men temperaturen är inte så vådlig som tidigare. Det är nu man är ute i spåren med skoter, spark, på skidor eller gående. Det är nu man har tid att sitta och sola. En härlig årstid.

    SvaraRadera
  10. Malin, jag tror också att Benjamin skulle gilla skotern, bara han inte skräms av ljudet. Mina grabbar har faktiskt inte varit överdrivet intresserade av motorfordon. Ingen av dom har till exempel ägt en moppe, det har varit cykel som gällt tills det varit dags för körkort.
    När jag var barn var jag inte särskilt intresserad av dockor, jag lekte mycket med grabbarna på gården och så småningom var det djur som blev det stora intressset.

    SvaraRadera
  11. Tant Björn, det finns många fina karaktärer i de där filmerna. I dag har Leo hjälpt till att vara brevbärare då vi delade ut inbetalningskorten till Byanämnden. Det gick jättebra det också även om solen inte ville visa sig.

    SvaraRadera
  12. Ölandsvindar/Kerstin, det där var ett roligt uttryck som jag säkert kommer att låna vid lämpliga tillfällen.

    SvaraRadera
  13. Marianne, just i detta ögonblick pratar Leo med sin mamma i telefon och frågar om han ska sjunga en sång för henne, sjunga med munnen. för övrigt har det härjat både sjörövare och tjuvar i stugan i dag. Vid ett tillfälle åkte jag in i finkan. Hundarna blir lite hispiga av fäktningarna med skohorn som äger rum titt som tätt.

    SvaraRadera
  14. Apel, när man är pensionär har man ju chans att vila upp sig mellan besöken så det är inte så farligt som det låter.

    Det är väl bra att ta det lite försiktigt med bloggandet. Så småningom känner man vilka man vill blogga med, om det nu alls är något man vill syssla med.
    Många tar bloggpauser emellanåt, men jag tycker mig ha märkt att det är svårt att hålla sig borta någon längre tid. Genom att besöka olika bloggar, ge kommentarer på dom man är intresserad av och kanske gå in som följare bygger man så småningom upp en ganska trogen bloggkrets.

    SvaraRadera
  15. epsilon, just därför har jag lite tro på de där förskolorna som försöker vara könsneutrala.

    SvaraRadera
  16. Selma, då förstår jag varför du skrev som du gjorde. Oätliga äpplen gör ju ingen glad.

    SvaraRadera
  17. Att ha en Leo i sitt hjärta och som sitt ansvar verkar vara riktigt fint.

    SvaraRadera
  18. Tant Grön, fint som snus och ganska jobbigt. Hundarna och jag kommer att sova gott i natt efter en vecka med en mycket livlig fyraåring.

    SvaraRadera
  19. Vad mysigt ni hade i snön och vilken lycka för en liten kille som Leo att få köa skoter. Jag minns hur kul det var att vara ute i snön med barnbarnskillarna. Vi har också haft snörika vintrar! Ha en skön början på veckan.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Kajsastina, roligt och jobbigt med barnbarnen. Ibland funderar jag över hur jag klarade tre barn för det mesta själv. Men man var yngre då.

    SvaraRadera