En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 28 mars 2011

Söndagsgäster

Ja månen lyser fortfarande med sin frånvaro här, i alla fall fram till midnatt, men jag har stor förtröstan på att han dyker upp igen innan det är ljust dygnet runt. Annars har det varit en väldigt blåsig period, och eftersom det kom lite snö natten till onsdagen blev det otrevliga snödrev på vissa ställen.


I går, söndag hade vi besök av ett underbart par från Köpenhamn, en släkting till ena sonahustrun. Dom var här första gången då yngresonen och hans sambo gifte sig. Det var i mitten av november 2005 och vigseln ägde rum på vår terass. Alltså, bara det att komma på att man ska ha ett bröllop utomhus i mitten på november!
Vigselförrättare var deras goda vän från Uppsala som är domare. Brudens bror med sambo kom resande från Schweiz, brudens mor från Göteborg, brudens "extramor" och hennes man från Köpenhamn. Tillsammans var det nio personer på brudens sida och fyra på brudgummens som skulle inkvarteras, och som tur var fick vi låna ett grannhus som står tomt på vintern. De flesta släktingarna på brudgummens sida bor ju i byn och hade nära hem till egna sängen.

Före vigseln bjöds på champagne och på grund av att det blåste halv, eller hel, storm ute, samlades vi i vårt kök och minglade med våra champagneglas. När det var dags för vigseln trängde vi ihop oss på terassen och brudparet marcherade fram till tonerna av "Que sera sera" med Doris Day. 
Nåväl, middagen var beställd från en cateringfirma, porslin glas och allt, och två flickor från trakten hjälpte till att servera den i vårt vardagsrum på övre våningen. Nu var det mera den inre kretsen av släkten plus domarfamiljen som deltog, jag tror vi var 17 personer, men för säkerhets skull hade K stöttat upp kökstaket under vardagsrummet med ett par rejäla stolpar.

Morgonen därpå samlades vi åter i samma rum för frukost och sen kommer vi till det jag egentligen hade tänkt skriva om, nämligen att vi tog en promenad i det vackra vädret, och våra danska gäster blev så förtjusta i Norrlångträsk.

Så när dom nu är på besök i Skellefteå ville dom gärna, till vår glädje, besöka oss igen och efter lite fika och småprat blev var det dags för en promenad i byn. Denna gång kunde vi inte bjuda på så vackert väder, men det blåste åtminstone inte.
Sen var det dags att steka souvas på muurikkan. För dom som inte vet vad souvas är kan jag tala om att det är lättsaltat och lättrökt renkött. Souvas betyder rökt. Det är hur som helst väldigt gott och ska bara stekas upp helt hastigt. (För dom som inte vet vad en muurikka är kan jag tala om att det är ett stekfat i järn som ställs över elden. Kan lätt medtagas på skoterutflykter eftersom man kan skruva av benen och stoppa fatet i en väska.)

Till köttet serverade jag (köpt) potatissallad, västerbottenspaj och sallad. Smör, bröd och västerbottensost fanns också med på bordet och diverse drycker, förstås. Till efterrätt hade jag gjort en banangräddglass, en jordgubbssorbet och en svartvinbärssorbet, samt varm hjortronsylt. Jag kan meddela att allt verkade uppskattas och själv var jag fortfarade så mätt i morse att jag stod över frukosten.
Innan mörkret föll hann karlarna och barnbarnen med en skotertur, vilket säkert var exotiskt för T från Danmark som aldrig sett en skoter förut.
Som grädde på moset ska männen gå på ishockey på tisdag, vilket blir debut för vår danske vän som aldrig sett en hockeymatch och inte vet något om hockey. K fick tag tag på säkert några av de sista biljetterna på nätet i går.

Om det nu är så att den som läser detta inte är så insatt i ishockey, kan jag berätta att det pågår semifinalmatcher just nu och det är Skellefteå mot Luleå. Bäst av sju matcher vinner och ställningen just nu är 2 - 2 i matcher. Skellefteå är en hockeyfrälst stad så ni kan ju tänka er vilket tryck det kommer att vara i isladan i morgon!



Som ett minne av dessa trevliga gäster har vi, förutom en stående inbjudan till deras hem i Köpenhamn, dessa läckerbitar:





28 kommentarer:

  1. Det där bröllopet gillade jag! Jag tycker om när det är annorlunda och personligt! Kul att ni ställde upp på det. Verkligen något att minnas och berätta för barnbarnen. Och kul med besök som uppfattar norrländskt vardagsliv som exotsikt! För det är det ju... men även för stadsbor i södern. Dit räknas inte jag, för jag har nog mina erfarenheter av både, snö, norrsken, sommarljuset, mygg, fiske, renar, björn, varg och allt möjligt från det nordliga.... haha...även sibirien.
    Apel

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på en gång: Vilket stort och varmt hjärta dennna kvinna har! Vem skulle inte känna sig välkommen hemma hos dig?!
    Du är beundransvärd Cici och du gör så att jag fortfarande kan tro på det goda i människan!!!!
    Tack!

    VARM KRAM ♥

    SvaraRadera
  3. Vad festligt ni haft det både förr å nu.

    SvaraRadera
  4. Himla trevlig läsning både om tidigare begånget bröllop med alla därtill hörande bestyr och det nu avklarade besöket! Håller med Gökboet här ovan: du måste ha ett enastående väldimensionerat hjärta med ett extra stort gästrum för empati.

    En Muurikka har jag inte men skulle gärna ha! Det går ju att göra allt möjligt gott på en sådan och för mig, som inte är särskilt kompis med grillen, skulle den vara ett perfekt alternativ. Kanske snubblar jag på en beg. på någon auktion vad det lider?

    Det märks att samiskan och finskan är släkt med varandra. "Souvas" låter ju rätt lika som finskans "savu", som betyder rök. Fast rökt heter förstås "savustettu", så det är inte fullt så lika.

    Idag har jag faktiskt kokat en sats hjortronsylt, för min containerdykande kompis hade varit på en räd igen och bl.a. fiskat upp två 250-gramsförpackningar med djupfrysta hjortron :o)

    SvaraRadera
  5. Det var ett annorlunda bröllop minsann! Men ute - i november - på våra breddgrader...? Näe. Inte ngt för frusna mig... Kul upplägg hur som helst. Och lite ovanlig brudmarsch!

    Stekt souvas på murrikka, hjortron, skotertur och hockeyfeber - riktigt exotiskt för folk söderifrån!

    Här hejar vi förstås på Luleå... :-)

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt med bröllop hemma så där! Fint att läsa!

    SvaraRadera
  7. Apel,det var ett trevligt bröllop och jag tror att brudparet var mycket nöjda.

    Nu blir jag lite, lite nyfiken. Har du dina rötter här uppifrån? Du kanske tillochmed bor här? Men vad gjorde du i Sibirien?

    Vår äldste som bodde fyra år i Moskva satte sig vid ett tillfälle på ett norrgående tåg och åkte till slutstationen. Mitt i vintern, förstås. I Vorgota frågade han första bästa person han mötte om hon visste var man kunde övernatta någonstans, och hon erbjöd honom att få komma och bo i hennes familj. Snacka om gästfrihet! Sonen fick även komma till hennes arbetsplats och se hur dom hade det där.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, nu ska vi inte överdriva. Jag är en typisk medelsvensson och varken bättre eller sämre, men nog kan man väl lita och tro på även en sån.

    SvaraRadera
  9. stickmamman, för det mesta trampar man på i gamla hjulspår och tycker inte att det händer så särskilt mycket, men så rätt som det är dyker det upp ljuspunkter i tillvaron, såsom detta besök. Underbara människor.

    SvaraRadera
  10. Ja jag säger då det...Guuu vad det händer mycket runt dig! Snällt att du delar med dig!

    SvaraRadera
  11. Stjärnkraft/Nina, det finns nog ingen som är så vanlig som jag.
    Om du springer på en muurikka så hoppas jag att du kan komma över den till en bra pris. Jag är inte heller någon grillmänniska och tycker muurikkan är så bra för att man inte behöver ha grillkol utan kan ställa den över en liten eld direkt.

    Jo finskan och samiskan tillhör ju samma språkgrupp, men samiskan var fram till nyligen ett talspråk och det gör väl stor skillnad när det gäller böjningar och grammatik i övrigt.

    Det skulle nästan vara roligt att se när din kompis gör sina raider i containrarna! Vilka fynd han gör. Man kan verkligen undra varför dom inte säljer det för en billig penning i stället. Men den där diskussionen har vi ju redan haft.

    SvaraRadera
  12. Bepppan, musikvalet var hemligt i i det sista men man kan kanske få sina tankar om att det här med giftemål hade tagit emot lite efter flera år som sambo. Men det första barnet var på väg och kanske togs beslutet för att slippa all byråkratiskt krångel. Dom sken i alla fall som solar bägge två när dom tog varandra till man och hustru.

    Jo, jag kunde väl tro det att det är Lule som gäller hos dig. Jämnt så det förslår har det i alla fall varit fram till nu.

    SvaraRadera
  13. Cina, det blev en minnesvärd helg för alla inblandade. Tänk så stor släkt man plötsligt fick! Nåja, sonen i alla fall.

    SvaraRadera
  14. Ingersord/Inger, ja som idag till exempel då jag fick te med muffins hos en trevlig granne, som dessutom delade med sig av sina handarbetskunskaper.

    SvaraRadera
  15. Jag överdriver inte Cici. Det var verkligen en äkta känsla!

    SvaraRadera
  16. Gökboet, du är en mycket snäll person som glädjer dina medbloggare. Tack för komplimangen.

    SvaraRadera
  17. Käre Kalle og Cici - Troels og jeg läser på din blog her i aften hos Anna og Martin i Skellefteå, og vi sender dig og Kalle en stor varm hilsen og takker for jeres store gästfrihed igår hos jer i Norrlångträsk, vi syntes det var meget spändende og interessant, og alt smagte pragtfuldt!! Nu skal vi hjem til Danmark og fortälle, at vi både har set og SMAGT på rener, og Troels skal fortälle börnebörnene, at han har kört på snescooter!!! Hvem mon vinder matchen i morgen aften? Kärlig hilsen og TAK fra Ingrid og Troels.
    Må vi göre gengald i Köbenhavn engang?

    SvaraRadera
  18. Ingrid och Troels, det var så roligt att ni ville komma hit och ni är alltid välkomna tillbaka.

    Det kan bli en spännande kväll för Troels i morgon på hockeyn och jag hoppas att Kalle och Martin kan se till att han får en Skellefte AIK-halsduk med sig hem.

    Vi vill gärnna komma och besöka er i Köpenhamn, och i sommar ska vi nog inte ha några stora byggprojekt på gång, så kanske det går att komma sig iväg då.

    Ha en fortsatt trevlig visit i Skellefteå och hoppas att hemresan går bra!

    SvaraRadera
  19. souvas är min pappas favorit. Varje gång jag säger att något är gott får jag höra: Ja ja men inte lika gott som souvas.
    Måste ha varit en minnesrik dag när ni höll bröllop

    SvaraRadera
  20. lisbeth, men det är verkligen gott och äter man det dessutom i goda vänners sällskap, utomhus vid en brasa eller inomhus, så är det en extra krydda.

    Visst kommer minnet av bröllopet att finnas kvar länge.

    SvaraRadera
  21. Vad kul att dom ville besöka er igen! Kan tänka mig att det var trevligt, den där maten får du gärna bjuda på om vi dyker upp nån dag, lät jättegott och spännande! Tror att vi oxå skulle trivas uppe hos er, det har jag känt ända sen jag började läsa din blogg och se dina bilder.
    Sv. Ja, han fick till det, tyvärr kanske jag ska säga, för det blev vår sämsta kull nånsin. Som tur var så blev det bara två...

    SvaraRadera
  22. Men så roligt. vilken idé med vigsel ute i november. Det glömmer man väl inte i första taget. Och för dig verkar ju inget omöjligt.
    17 pers på middag ute på sommarn det är ju inte så svårt men inomhus det ställer ju större krav.
    Hockeyn är ju såå spännande. Själv håller jag förstås på Färjestad så här är det ju lugnt just nu.

    SvaraRadera
  23. Malin, nog ska vi väl kunna hitta på något gott att bjuda på om ni tittar förbi.

    Nog kan det hända att ni skulle trivas här uppe, men man ska vara beredd på långa, mörka, snöiga vintrar och långa avstånd till det mesta. Långa avstånd i mil, men man slipper bilköerna.

    SvaraRadera
  24. epsilon, vi hjälptes ju åt, maken, jag och brudparet, och det var både roligt och jobbigt, men framförallt minnesvärt.

    Hur det än är så måste man ju heja på det egna laget, även om man inte är så hockeyintresserad, för det kan jag inte påstå att jag är.
    Förresten så säger vi inte Skellefteå AIK här utan bara AIK. Ingen här skulle komma på tanken att det handlar om AIK i södra landsdelen.

    SvaraRadera
  25. Käre Cici og Kalle
    Troels var fascineret af hockeymatchen. Han syntes det var meget eksotisk. Nu rejser vi aften, 17 timer på toget, så er vi tilbage i det fugtige og bläsende Köbenhavn. Svärt at forlade den söde familie heroppe, og det helt fantastiske vejr!!
    Vi slutter med at takke jer endnu engang, det ville väre os en fornöjelse, hvis vi kan arrangere noget til sommer i Köbenhavn, og vi önsker Cici hjertelig tillykke med födselsdagen i morgen. Alt godt og tak fra Ingrid og Troels

    SvaraRadera
  26. Ingrid och Troels, jag förstod på Kalle att Troels tyckte det var spännande med hockeyn. (Kalle tycker att ni skulle bli kvar så att ni fick se de sista matcherna också!)

    Kalle och jag önskar er en trevlig resa hem och vi kommer att höra av oss så fort vi har chansen att åka mot era trakter.

    SvaraRadera
  27. Jag håller tummarna för att Skellefteå slår Luleå i morgon.

    Härligt bröllop!

    SvaraRadera
  28. Marianne, så bra! Dom behöver nog alla tummar dom kan få och det vore ju bra om dom tog hem det i morgon så att dom får lite vila. Inte bara dom förresten utan alla deras fans också.

    SvaraRadera