En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 2 mars 2011

SR, böcker och solstorm



 Sveriges Radio har haft uppläsning av totalt 526 romaner, med start 1939. Är inte det helt fantastiskt!

Nu för tiden kan vi dessutom gå in och lyssna på de flesta romanerna i ett enda svep om det är så att vi blir otåliga eller kanske ska resa bort eller inte har möjlighet att lyssna på den dagliga utsändningen. Varje vardag kl 11.35 på P1 går det bra att lyssna på den roman som är aktuell för tillfället. Just nu:

"Lila hibiskus" av Chimamanda Ngozi Adichie

Samtidigt som Nigeria befinner sig mitt i en av landets många militärkupper ser 15-åriga Kambili bestört på när hennes bror börjar göra uppror mot Papa.

Papa är en man med högt anseende. Han är fabriksägaren och tidningsutgivaren som vågar berätta sanningen om korruption och maktmissbruk och han är en stor bidragsgivare till välgörande ändamål. Men sin egen familj styr han med benhård disciplin, gudsfruktan och våld.


Vilken roman tror du får Romanpriset 2011?

Ränderna av Magnus Florin
En dåre fri av Beate Grimsrud
Att föda ett barn av Kristina Sandberg
Jupiters öga av Oline Stig
Hjärtblad av Aino Trosell
Kioskvridning 140 grader av Peter Törnqvist
 
 
 
 Två böcker som jag just har läst:
"Het måne" av Mempo Giardinelli
Utgiven i Sverige på W&W 2000
Skriven 1983
123 sidor

En mycket egendomlig  och skrämmande historia från första sidan till den sista. Handlingen utspelas i militärregimens Argentina och handlar om en man som kommer tillbaka till sitt hemland efter flera års studier i Paris, och blir helt förhäxad av den trettonåriga Araceli.
En psykologisk thriller med många bottnar, står det på omslaget, och det kan jag hålla med om. Boken är mycket välskriven, har legat på Argentinas bestsellerlista i 27 veckor och författaren anses som en av de ledande i Argentinas litterära värld.



"Ljus över snö" av Anita Shreve
utgiven på W&W 2006
242 sidor

När jag började läsa den här boken kändes den väldigt välbekant,  och ändå inte, tills jag kom på att jag hört den 2006 på SR som följetong i 22 avsnitt. Jag tyckte den var mycket bra då och den var nog ännu bätte nu. Jag tycker mycket om författarens sätt att skriva och det är en bok man lever sig in i utan svårigheter. Faktiskt en favorit.

Det hela utspelar sig i ett ensligt hus i New England dit tolvåriga Nicky och hennes pappa flyttat från New York efter att Nickys mamma och lillasyster omkommit i en trafikolycka. Vid en av sina dagliga skogspromenader i skymningen hör dom ett ljud som dom först tror kommer från en katt men sen förstår att det är ett spädbarnsskrik. Efter ett letande i den allmer mörknande skogen hittar dom så ett nyfött barn i en sovsäck. Det är december och vinterkyla och snöstorm är på gång. 


Det stormar på solen just nu och det märks. Under senare år har vi haft väldigt lite norrsken och det brukar mest synas på senhösten och mitt i vintern, men i går kväll var det livligt på himlen hela kvällen och det höll fortfarande på när jag gick och la mig vid midnatt.

Det är vid sådana här tillfällen som jag önskade att jag hade en bättre kamera. De flesta bilder jag tog blev helt svarta men här kan man i alla fall ana norrskenet.

Det finns risk för stora störningar i våra kommunikationer framöver, har jag hört, på grund av solstormarna som härjar just nu. Men vackert norrsken kan beskådas. I alla fall så länge vi har mörka nätter.


   

22 kommentarer:

  1. Norrsken är ett väldigt vackert fenomen,jag måste nog gå ut å kolla innan jag lägger mig för att få se det,det var länge sedan sist.
    Det blev ju ett fint foto.

    SvaraRadera
  2. jag tycker att du fångat norrskenet bra.
    Bra böcker har du också läst/lyssnat på!

    SvaraRadera
  3. Tack Cici för dina goa kommentarer.

    Bra att få lite lästips! Själv har jag just börjat lyssna på "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" av Lucy Dillon. Den verkar bra!

    Norrsken, önskar verkligen att jag kunde få se det 'live' nån gång, det vackra och mystiska fenomenet!

    Så värst mycket promenader har det inte blivit på sistone här nere på Västkusten p.g.a den enorma halkan vi har. Bara is överallt!
    Och om det ändå bara vore skid-VM som jag "hade i tankarna", hade jag verkligen varit riktigt överlycklig! Min situation/depression är dessvärre långt mer komplicerad. Bot med promenader & skidor vore rena drööömmen....

    KRAM PÅ DIG!

    SvaraRadera
  4. stickmamman, det är fascinerande att se detta skådespel. Men i kväll är jag rädd för att det är för molnigt. I alla fall nu vid halv åttatiden.

    SvaraRadera
  5. Inger, det blev klent resultat mot hur det såg ut i verkligheten.

    SvaraRadera
  6. Gökboet, vad vore livet utan böcker (och hundar)?
    Det är nog inte helt uteslutet att ni också kan få chans att se norrsken nu när solen är orolig. Du får kolla vid klart väder sen mörkret fallit. Och spana mot norr då. Om du inte har altför mycket ljus i omgivningen för då kan det bli knepigt.

    Jag har förstått att du inte har det så bra just nu och att det är något som inte försvinner så där lättvindigt. Jag önskar att du snart får känna dig bättre.

    SvaraRadera
  7. Jag missade föreställningen på himlen igår! Det hade visst varit fantastiskt här också! Norrsken är riktigt fascinerande!
    Lyckliga du som har möjlighet att läsa - eller lyssna till - intressanta böcker! Jag längtar efter att få krypa upp i en soffhörna och gotta mig åt denna sysselsättning. Den lilla fritid jag har räcker tyvärr inte för så´nt - just nu i alla fall....

    SvaraRadera
  8. Beppan, du ska se att du också blir gammal så småningom och får tid över till soffhörnan.

    SvaraRadera
  9. Hade ingen aning om att det lästes böcker i radion, jag har aldrig varit någon storlyssnare av radio överhuvud taget, vet egentligen inte varför. Dom författarna du räknade upp som kandidater för Romanpriset vet jag faktiskt inte vilka dom är men däremot så lät båda böckerna du läser just nu jättebra, speciellt den sista.

    SvaraRadera
  10. Malin, jag misstänker att ni som är lite yngre än jag har vuxit upp med P4, om radion överhuvudtaget har varit aktuell. Själv har jag nästan alltid P1 på för där kan man få lära sig både det ena och det andra. Det finns naturligtvis program där som också som jag inte gillar, som kl 9.20 "Ring P1" tror jag det heter. Då brukar jag stänga av radion ett tag.

    Anita Shreves bok är jättebra och, om jag får gissa, skulle jag tro att det är en bok i din smak. Finns nog på biblis, eller som ljudbok. Mitt ex har jag köpt på Röda Korsets Kupan här i stan för 10 kr. Fint och snyggt exemplar, verkar nästan oläst. Bättre kan det inte bli.

    SvaraRadera
  11. Norrsken, vackert! Tack för dina tips om bra böcker. Lägger det på minnet. Jag lyssnar också på P1´s radioföljetongen. Oftast är det också en bra uppläsarröst. Under tiden kan man plocka med annat. Eller om den är riktigt bra lägga sig raklång och njuta.
    Här kikar solen fram idag så våren kommer nog.
    Ha det gott
    kram

    SvaraRadera
  12. kajsastina, att titta på norrsken är lite grann som att titta på elden eller vågorna. Det flyttar och ändrar sig hela tiden så det är svårt att fästa blicken på en speciell form eller rörelse.
    I går kväll började det blåsa stormvindar och det blåser fortfarande, men det är plusgrader och solen lyser. Man bör ha dubbar på sig då man går ut och sparkföret är helt suveränt.

    SvaraRadera
  13. Hej cici!
    Nu när jag vet att du har en blogg också så kikar jag in här lite då och då. Kul att få veta vad som händer hemma i Sverige och i Norrlång såklart! =)

    SvaraRadera
  14. Josefin, det är bra att du inte släpper kontakten med verkligheten = Norrlångträsk när du myser omkring därborta i solen och värmen.

    När jag fick höra om jordbävningen på morgonen då det hade hänt, plockade jag fram kartboken och blev lättad över att det var långt ifrån där du bor. Oerhört tragiskt för landet och de som drabbades var det hur som helst.

    SvaraRadera
  15. Oj, så spännande med norrsken! När jag upplevde det som barn, begrep jag inte att det var nåt speciellt. Det hände ju ofta.
    Apel

    SvaraRadera
  16. Apel, det man växer upp med upplever man sällan som märkvärdigt. Jag har ju kommit hit som vuxen och tycker det är lika fascinerande varje gång jag ser det.

    SvaraRadera
  17. Norrsken! Det låter och verkar så magiskt. Har aldrig upplevt det själv men skulle vilja!
    Jag har alltid älskat att läsa men sedan jag blev dålig har koncentrationen blivit mycket sämre och jag har svårt att hålla tråden. Får läsa om sidor och det blir svårt att få sammanhang. Jag sörjer det. Mycket. Har varit en riktig "boknörd". Det går att träna upp, kanske inte som förr men ändå. Ljudböcker har blivit min melodi, det är lättare. Tur att de finns!

    SvaraRadera
  18. Cina, norrsken kan vara allt från en liten grå sudd till ett färgsprakande inferno. För det mesta är det ett grönaktigt dis som rör sig lite vagt över himlen.
    Jag förstår hur du har det beträffande koncentrationssvårigheter vid läsning för dottern har precis lika dant. Man kan ju alltid hoppas på att det går till sig så småningom, men efter tio år..?

    SvaraRadera
  19. Jag har aldrig sett något norrsken, förstår att det är mäktigt.
    Just nu stämmer det inte riktigt för mig när det gäller läsandet. Jag har inte tid. Jag håller på att se över hur jag använder min vakna tid.
    Det är trevligt att få boktips. Jag har en lång lista så det är bara att välja om jag saknar något att läsa.
    Tack för din kommentar hos mig ang. bananer.
    Processen vid ankomsten till Sverige som du skriver om är säkert riktig. Men vad jag skriver om är bananens "historia" innan de hamnar hos oss. Jag skulle ha länkat så hade du kunnat läsa mera.
    Det är säkert uppskattat att man som du kommenterar kommentarerna Man får ju en verklig dialog Hade jag tid skulle jag också göra det - men det är inte prioriterat.
    Glad att jag har dig som bloggvän.Norrland är en vit fläck för mig. Men nu känner jag någon som bor där - härligt. Jag borde nog göra en "utflykt" medan tid är.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  20. Polargrevinnan, dygnets timmar är ju begränsade och det gäller att prioritera det man tycker är nödvändigast och det som känns bäst.

    Norrland är ju halva Sverige så det är egentligen konstigt att så många aldrig har satt sin fot där. Hur som, är du välkommen hit om du känner att du vill besöka de nordligaste länen.

    SvaraRadera
  21. Jag ska väl börja med att be om ursäkt för förväxlingen. Någon förklaring har jag inte.
    När jag skrivit inlägget till dig så gick jag och tänkte på att du hade handskats med bananer, en bit till att lägga till person-puzzlet. Nu raderar jag bort den biten.
    Det har inte varit min dag idag. Tog en promenad och skulle samtidigt köpa ost och frukt till ikväll. Kom hem utan. Herrn tyckte synd om mig och gick ut och handlade. Vi har som väl var bara cirka 5 minuter till en Coop-affär.Tack för inbjudan, vi pratar om att bila norrut. Vi får se om vi kommer oss för någon gång och då helst på hösten med alla fina färger.
    Trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  22. Polargrevinnan/Viola, jag hade gärna kopplats ihop med bananer, fast någon Josefine Baker är långt ifrån. Det är ju inte så svårt att förstå att man förväxlar Cici och Cicki, dessutom uttalar jag mitt namn [kiki] eftersom det är en förkortning av Christina. Stavningen har hängt med sen femte klass då det gällde det att hitta på något som skilde mig fran alla andra Christinor. Vi var många som fick namn efter prinsessor på den tiden.
    Han låter trevlig den där Herrn du har.
    Ha det gott!

    SvaraRadera