En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 24 mars 2011

Vem har snott månen?


En liten undran bara, så här före läggdags; Vem sjutton är det som har lagt beslag på månen?

I lördags var det fullmåne och ett väldigt ståhej över att den var så nära jorden. Naturligtvis missade jag dess uppgång som var lite utöver det vanliga just den kvällen, eftersom jag hade lite annat för mig, som att leka med sonsonen. Däremot har jag spanat efter månen varenda kväll sen dess och trots att det har varit klart väder de flesta kvällarna har jag inte sett skymten av den. Stjärnorna glittra och glimma, lite norrsken har skådats, men ingen måne.

Om det är någon som vet något om dess försvinnande vore jag tacksam att få ett svar på denna min undran så att jag kan sova lugnt på nätterna framöver. Jag menar, någon himla-ordning får det väl lov att vara!


Anonym låter meddela att:
I Umeå gick månen upp kl 1:29. I natt går den upp 2:48.




 

22 kommentarer:

  1. Om du får nå'n bra förklaring kan du väl hojta! (visst var det lite spännande med Hacke)

    SvaraRadera
  2. Så fenomenofantastiskt konstigt! Inte ens en liten antydan till ljussken bakom tunga moln eller nåt..? *hoppfull*

    SvaraRadera
  3. Jag har inte tänkt på att han är försvunnen. Kanske han har dragit sig tillbaka för att få lite privatliv ett tag. Tänker på visan: "Vad du är lycklig du måne klara som får så högt över jorden fara och blott se på". Han kanske inte orkar se allt elände som pågår just nu. Här kvittrar bofinken alldeles utanför fönstret,snart på väg till dig också gissar jag.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Gökboet, jag lovar att jag kommer att skriva ut eventuell förklaring direkt, om jag får veta något.
    Jag gillar Hacke av alla sorter och det var jättefina bilder du fått på trädet.

    SvaraRadera
  5. Stjärnkraft/Nina, nej, inte den minsta lilla skära, fast det borde vara en halva som gick sin ban över den klara natthimlen. Helt nattsvart.

    SvaraRadera
  6. Ölandsvindar/Kerstin, han blev nog less på oss den gode mångubben, och tog lite time-out.

    Du är snäll som göder upp både gulsparv och bofink så dom orkar upp till oss. I fjol såg jag den första gulsparven den 4 april och bofinken den 11:e, året innan såg jag dom båda runt en 13:e.

    Andra gäster som väntas ungefär den där tiden är stare, tofsvipa, koltrast, sädesärla, grönsiska, sångsvan, bergfink. Det är då det stora rallyt börjar.

    SvaraRadera
  7. I Umeå gick månen upp kl 1:29. I natt går den upp 2:48.

    SvaraRadera
  8. Anonym, aha, så det gäller att kliva upp mitt i natten om man vill se den, eller också spana efter den på den ljusa morgonhimlen. Tack för upplysningen!

    SvaraRadera
  9. Svar: Nej jag förstår att det inte var illa menat. Fick mig en tankeställare över hur jag skriver. Jättebra att du väckte upp mig.
    Jag vet att månen är borta titta i min blogg.
    Det var min sambo som tog ner den till mig.
    Kan skicka tillbaks den imorgon
    Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
  10. Måtte inte solen försvinna!!!
    Då fasiken blir det kallt igen....

    SvaraRadera
  11. lisbeth, lyckliga du som har en sån sambo!
    Trevlig kväll till både dig och sambon!

    SvaraRadera
  12. Ingersord/Inger, jag tycker det känns lite lurt när man är ute. Solen kanske har dragit sig undan en bit.

    SvaraRadera
  13. Här fanns den igår, halv men ändå stor och fin... Sovrummet var nästan ljust, kanske läge att börja dra ner rullgardinen?? Som det är nu så vaknar hundarna och vill gå upp vid 06 oxå, INGET kul så ett mörkt sovrum är nog att föredra även där...
    Oj, vilket spännande liv ni verkar ha levt, bara att bo i saudi arabien med barnen i flera år, vilket äventyr!

    SvaraRadera
  14. Malin, man får tydligen masa sig upp tidigt om man vill träffa mångubben, på kvällen lyser han med sin frånvaro just nu.
    Det är naturligtvis lite, eller ganska mycket annorlunda, att bo i ett land som Saudi, ett land man inte kan besöka som turist, och jag är glad för allt vi fick uppleva där. Utom amöborna, kanske.

    SvaraRadera
  15. Det missade jag, att månen försvann. Däremot såg jag den när den låg som en stor ost på grannens ladutak.
    Jojo, här i södern är vi väldigt internationella, slänger oss med både engelska och franska. Franskan är väl sämre med hos mig, men jag pratar glatt engelska blandad med franska med mina franska släktingar. Som tur är kan de engelska. Men du la väl märke till att vi kan svenska också? Jag menar, ena kudden, hihi...
    Inga vårtecken hos dig?
    Hulda

    SvaraRadera
  16. Månen är här hos mig jag norpade den för jag vill ha den för mig själv, hihi... Ni har ju norrsken det får ni nöja er med.

    SvaraRadera
  17. Hulda, det kanske är din grann som har gömt mänen bakom sin lada.
    Jodå jag såg den fina kudden, och det är ju bra om du har lite språkblandning i inredningen när släktingarna från Frankrike kommer på besök.
    Vårtecken? Har just varit ute och skottat fram grillringen och bänkarna runt den samt en gång så att det går att komma dit. Det kanske är ett vårtecken.

    SvaraRadera
  18. Selma, så sant, vi har ju norrskenet, men du vet mycket vill ha mer, så hit med månen!

    SvaraRadera
  19. Ni har ju redan allt det fina, snön, vacker utsikt och bästa av allt fin natur.

    SvaraRadera
  20. Selma, ok då, ni får väl behålla månen ett tag till. Men jag är övertygad om att det finns en massa fint även där du bor. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  21. Har inte haft koll på månen sista veckan - vet att det var fullmåne förra veckan - hade svårt att sova då. Inga nya vårtecken här heller, men jag har sett att solen skiner och det är +10 gr. Har städat och nyss duschat - ger mig ut och spanar om en stund.
    Ha en trevlig måndag-tisdag-onsdag. Ska vara hemma hos barnbarnskillarna då de kommer från skolan i veckan.
    Kram

    SvaraRadera
  22. kajsastina, då hoppas jag att du får trevliga dagar med barbarnskillarna!

    SvaraRadera