En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 10 april 2011

Böcker, slipsar och rutor

Det blir inte mycket tid till att sitta framför datorn när barn och barnbarn är här. Konstigt vore det väl annars. Jag tänkte i alla fall som hastigast berätta lite om de två senast lästa böckerna medans jag ännu har dom någorlunda färskt i minnet.

Den första är
Sofi Oksanen: "Stalins kossor"

Bazar, 440 sidor


Sofi Oksanen, född -77 född i Finland med en estisk mamma och en finsk pappa. Just detta tas upp i boken, problematiken med att inte vilja kännas vid sitt estniska ursprung.

Fast jag minns baltflyktingar från mina första arbetsplatser, så känns det i dag som om det var länge sedan de baltiska staterna var så beroende av Sovjet, att angiveriet var så utbrett, att folk deporterades till Sibirien.
Jag vet inte hur mycket som Sofi Oksanen beskriver från sitt eget liv men det känns nästan som en memoarbok, vilket det inte är. Ätstörning är kanske det största temat i boken och vad man än säger, någon feel-good-bok är det definitivt inte. Den är däremot mycket skickligt skriven och denna bok blev också nominerad till Runebergspriset. 2010 blev Sofi Oksanen vinnare av Nordiska Rådets Litteraturpris.
Henns andra bok heter "Baby Jane" och den tredje är den omtalade "Utrensningen".


Nästa bok är en helt anna genre, en kriminalroman och relationsdrama.
Johan Theorin: "Blodläge"  W&W  405 sidor.


Jag har läst JT:s tidigare böcker "Skumtimmen" och "Nattfåk" och jag tycker nog att dom var bättre än denna. Det hela tilldrar sig på norra Öland vid påsktid, vilket var lite intressant för mig, eftersom jag följer bloggen Ölandsvindar.
Jag vet inte som jag ska skriva så mycket mer än att det kriminella i det hela handlar om porrtidningsbranschen. Huvudpersonen, som inte alls är i den branschen, kommer till sin ärvda sommarstuga som ligger på kanten till ett stenbrott. En andra huvudperson, också sommargäst vid samma stenbrott, har problem både med make och älvor.

Jag blev faktiskt lite uttråkad mellan varven, trots den mycket obehagliga introduktionen, det blev lite för mycket älvor och sjukhusbesök och körande fram och tillbaka. På slutet blev det förstås desto fartigare och farligare.

Lite spänning för stunden, i alla fall på slutet, men ingen bok som kommer att lämna något bestående intryck på mig, en dussinbok.


Vid städning i Holgers hittades en himla massa slipsar som skulle kasseras, men nu har jag lagt beslag på dom, sprättat upp och pressat dom. Dessutom har jag letat upp slipsar i detta hus, slipsar som inte används och ska göra detsamma med dom. Tanken är att jag ska kunna sy ihop dom och göra en typ av lapptäcke av dom. Men först ska jag jaga avlagda flera slipsar för det kommer att behövas många.  

80 rutor kvar att virka.

Sist men inte minst, om ni går in på Ninas blogg Stjärnkraft hinner ni vara med på lotteriet hon har där just nu.


 

20 kommentarer:

  1. Jag började läsa Nattfåk men den gjorde mig lite mörkrädd så jag slutade. utrensningen har jag liggande men kommer inte till skott med den. Har inte varit i form för annat än korsord.
    Ett skimrande lapptäcke av sidenslipsar det blir nog vackert.

    SvaraRadera
  2. Låter fint med slipsarna....jag har en hel hög med slipsar som jag tänkt göra något av....men...vad?????

    SvaraRadera
  3. Kul med slipsarna. Sätt upp en lapp på livsmedelsaffären. Är nog många som vill bli av med dom men av nostalgiska skäl får dom inte gå till sälla slipsmarkerna

    SvaraRadera
  4. 80 rutor kvar att virka och på det ut och jaga en jä*la massa slipsar att göra nå't slags lapptäcke av.... Guuuuuuuuud va jag är avundsjuk på din energi och företagsamhet!!!!!!!

    Det verkar så kul att ha all denna ork och lust!

    SvaraRadera
  5. epsilon, som med så mycket annat går även läslust och ork i vågor. Jag brukar jämföra det här med att välja vilken bok man vill läsa, om någon, med att stå framför en godisdisk (behöver inte vara sötsaker). Den där är för besk, den där för söt, den för klibbig och så vidare. Jag kan i alla fall inte läsa vilken bok som helst i alla livssituationer eller humörsvängningar. Ha det gott i vårsolen.

    SvaraRadera
  6. Inger/Ingersord, där ser man! Du får gärna ge mig tips om du får någon bra idé.

    SvaraRadera
  7. Lisbeth, om jag utgår från hur det ser ut i den manlige garderoben i det här huset, så finns det bra många fler slipsar än dom som verkligen används. Bra idé att sätta ut en lapp, synd bara att det inte finns en affär. Men man kan ju annonsera på anslagstavlorna kanske.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, äsch inte ska du tro att det är så bra bevänt med energin. Rutorna kan man sitta med när andan faller på och slipsprojektet ska man nog se på lång sikt. Ibland trillar idéer och energi över en, för att försvinna lika fort vid minsta lilla motstånd.

    SvaraRadera
  9. Nej, det blir inte många minuter vid datorn nu! Men det är nog lika för de flesta av oss :-D

    Kul med slipsarna :-)

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  10. En kul ide det där med slipsar.

    SvaraRadera
  11. Pennelina, bloggarna är nog mest aktiva under vinterhalvåret då vi vistas mest inomhus. Nu börjar utelivet.

    SvaraRadera
  12. stickmamman, jag kommer att visa om och när det blir något av dom.

    SvaraRadera
  13. Goafton! Om Stalins kossor har jag t.v. inte läst (ljudboken är utlånad hela tiden), ej heller just den här av Theorins alster. Däremot har jag i likhet med dig plöjt igenom både "Nattfåk" och "Skumtimmen", av vilka den första gav mig mest.

    Vilken strålande idé att göra något av gamla slipsar! Världen drunknar ju i sådana och de är ofta av väldigt exklusivt material. Ja, förutom de hemska i polyester förstås, som blir noppiga och fula med tiden. Vad spännande att få se vad frun kommer att knåpa ihop! Och med virkeriet rullar det på hör jag :o) Kul!

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft/Nina, jo här virkas det när det finns tid, och idag har jag varit till stan och köpt nästan allt garn som jag beräknat behövs. Några nystan saknades så det får jag höra efter senare om dom fått in.

    Slipseriet är ett mycket långsiktigt projekt, men kanske ska man söka på loppisar i sommar efter flera sidenfynd.

    SvaraRadera
  15. Förstår att det är fullt upp om ni har besök av barn och barnbarn, precis som det ska vara. Det verkliga livet kommer först, datorn om man har tid. Vi finns ju alltid här.

    SvaraRadera
  16. Alltid lika kul att ta del av dina bokrecensioner. Theorin är inte min topp-10 författare men Nattfåk dög som reselektyr förra året. Nu har jag ägnat mig åt memoarer av olika slag i vinter. Just nu är jag tillbaka till Den vidunderliga kärlekens historia. Fick lust till den när jag kollade i bokhyllorna efter ngt läsvärt. Slipsar ja, säger inte mer. Nu hänger dom ju bara på fel ställe. Det ska ju vara uppknäppt i halsen med mönstrade kragfoder och färgade knapphål.

    SvaraRadera
  17. Malin, bloggvännerna finns där som du säger och i regel har dom inte så bråttom utan kan tåla sig tills det kommer nya inlägg.

    SvaraRadera
  18. Ingabritt, "Den vidunderliga kärlekens historia" tyckte jag mycket om, även om det var ett tag sen jag läste den. Tyvärr har många böcker i dag blivit en form av färskvara, vilket gör att det är svårt att fynda på bokreor nu för tiden. Det kan också stressa upp bokläsningen, det gäller att hinna läsa det som är dagsaktuellt för sen försvinner böckerna, och om man skulle få tag på någon äldre så kan det vara svårt att diskutera den på bloggen.

    SvaraRadera
  19. Vilken kul idé det där med slipsarna! Ser fram emot bilder på vackra alster!

    Bokrecensionerna lägger jag på minnet tills tillfälle gives att luta sig tillbaka med en god bok. Är på tok för trött på kvällarna för att läsa böcker. Ett korsord blir det istället då och då - när jag kan slita mig från datorn och bildredigering eller bloggande och -läsande.. :-)

    SvaraRadera
  20. Beppan, det finns ju viss risk för att det är en lång väg mellan idé och handling. Än så länge har jag bara sprättat upp och pressat ett antal slipsar.

    SvaraRadera