En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 14 april 2011

Den gamla goda tiden


Följande insändare läste jag i tisdags i vår lokaltidning Norran (Norra Västerbotten):

Tid för varandra



Vi längtar alla efter kärlek, kontakt, att någon lyssnar, att någon är hos oss. Nu har snart vintertiden gått. Kan vi inte upphöra med att stressa och jäkta och ha så bråttom, ofta så onödigt bråttom att vi inte har tid med varann?
Tiden är en egendomlig företeelse. Vi äger den nu, men vi äger den kanske inte i morgon. Mycket annat kan vi få tillbaka, men förlorad tid kan vi a-l-d-r-i-g återfå.
Ge dig tid att lyssna! Ge dig tid att säga vänliga ord! Ge dig tid att vara hjälpsam! Ge dig tid att leva på riktigt! Lycka till!
H.L


Denna insändare fick min morfar publicerad i Norran in i slutet av 1940-talet. Den är lika aktuell i dag.

Stolt barnbarn


Antagligen har man sagt så i alla tider; Det var bättre på den gamla goda tiden. Är det de äldre som blir nostalgiska och tänker tillbaka på sin barndom då dom ännu inte hade några större bekymmer, då världen var det dom såg runt omkring sig?


Nu säger ju inte just den här mannen i sin insändare att det var på det viset, men man har ju hört det så ofta ändå, hur folk minsann hade tid och tog hand om varandra förr. Då. På den gamla goda tiden. Jag undrar när den tiden egentligen inföll.


Lite full i skratt blev jag i alla fall när jag läste denna insändare.


  

22 kommentarer:

  1. Den tiden infaller aldrig... om man inte själv tar tag i den och nyttjar den på rätt sätt. Man måste ta tid till att bara vara, ensam och med andra, precis som din morfar var så medveten om. Just tid är väl något man riktigt längtar efter, dvs fri tid. Synd att alla inte tar vara på den. Men det är ju så, man måste göra sig egna efarenheter av allt, för att komma till insikt. Jag är inte ett dugg bättre på det än nån annan, men jag lär mig.
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Jaha, när började/iföll den?! Bra fråga! Inget jag går och funderar på direkt.. Jag har fullt upp med att bara finnas till.

    SvaraRadera
  3. Pennelina, nu ska jag skriva något jag hittills aldrig försökt mig på: :-D. Jaha det gick ju bra.

    SvaraRadera
  4. Hulda, tyvärr var det inte min morfar som skrivit insändaren, utan signaturen Stolt barbarn. Min morfar tog nog vara på tiden, i alla fall för sin egen del. Med andra var det mindre noga.
    Det är lätt att säga en massa kloka saker, men omständigheterna kan göra det mycket svårt att genomföra klokheterna.

    SvaraRadera
  5. Gökboet, jag önskar att det fanns något jag kunde bidra med för att lindra dina jobbiga dagar.

    SvaraRadera
  6. Lisbeth här funkar inte nu heller.
    Vad bra att du påminde mig om dom orden. Fattar inte att man glömmer så lätt. Skulle behöva en tavla på väggen

    SvaraRadera
  7. Hej Cici
    Visst var det bättre förr.
    Nisse

    SvaraRadera
  8. Nisse, hej. På 40-talet var det tydligen jäktigt värre, 30-talet fattigt och eländigt och 20-talet stod omoralen högt i kurs, så frågan är NÄR det var bättre?

    SvaraRadera
  9. Lisbeth, vad är det som inte funkar egentligen?

    SvaraRadera
  10. Alla decennier har haft sina avigsidor, det är då säkert. Men vad som också är säkert, är att vi i den innevarande tiden får allt mindre tid för oss själva och andra. Alla sociala medier till trots fjärmas vi från varandra och med alla verkliga eller inbillade måsten ovanpå det ränner flertalet runt som skållade råttor i en emaljerad hink.

    För några årtionden sedan var det populärt att orda vitt och brett om vikten av att utdela s.k. positiva strokes; tala om och visa för våra medmänniskor när något är BRA, inte bra gnälla när det är dåligt. Den andan har liksom fallit lite i glömska igen tycker jag mig märka. Förtjänar att dammas av och återanvändas!

    Ha ett utsökt veckoslut, hördu!

    SvaraRadera
  11. Tänk att det är så, att DÅ upplevde dom samma sak som vi upplever nu, undrar vad dom skulle säga om vårat liv, vårat tempo nu? Underbara ord var det och dom är i allra högsta grad aktuella idag.

    SvaraRadera
  12. Märkligt att inlägget skrevs i slutet på 40-talet. Då hade vi varken, TV, tvättmaskiner, telefon, datorer eller mobiltelefoner. Stressen i familjen berodde väl på andra saker: brist på mat, oron för kriget. Dessutom har jag inget minne att man pratade med barnen så värst mycket. Skulle vara intressant att veta vad "bråttom" betydde.
    trevlig helg
    kram

    SvaraRadera
  13. vet inte riktigt Sonen har lagt till en annan webläsare får se nu om det går att skicka ett inlägg Ha en bra fredagskväll

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det var gulligt att det var en man som skrev detta, det kan inte ha varit så vanligt på den tiden. Eller också är det bara som jag tror att män hade svårare att prata om sånt då?
    Alla tider har nog sin tjusning och sina bekymmer, men visst ligger det väldigt mycket i vad han säger.

    SvaraRadera
  15. Haha.Ja, och det sägs ju att redan de gamnla grekerna förfasade sig över ungdomens förfall..

    SvaraRadera
  16. Stjärnkraft, positiva strokes? Vilket egendomligt uttryck, även om jag förstår andemeningen. Däremot känner jag inte alls igen kampanjen. Men annars är det ju det vedertagna sättet att uppfostra både barn och hundar på, berömma när dom gör något bra och avleda när dom gör något felaktigt.

    SvaraRadera
  17. kajsastina, kvinnorna hade ännu tyngre arbete med hushållet på den tiden. Jag minns till exempel hur jag på 50-talet fick hjälpa mamma att bära knytena med tvätt till tvättstugen, som kunde ligga flera kvarter bort. Första kvällen skulle det blötläggas i stora rostfria kar, andra dagen var själva tvättdagen och då tog det hela dagen, tredje dagen skulle det manglas. Sen satt ju inte folk uppe till sent inpå natten och glodde på tv utan gick och la sig i skaplig tid.

    SvaraRadera
  18. Lisbeth, hoppas att det fungerar nu då.

    SvaraRadera
  19. Marianne, det fanns nog alla sorters män även på den tiden. Att man ska ta vara på tiden och medmänniskorna är nog angeläget i alla tider. Sen kanske man gör det på lite olika sätt i olika tider.

    SvaraRadera
  20. Tant Grön, ja det där talet har man ju hört några gånger:

    "Vår tids ungdom älskar inget annat än lyxen och lättjan. Unga män och kvinnor uppför sig sämre än någonsin. De föraktar varje auktoritet och hyser ingen respekt för åldern. Vår tids barn har blivit tyranner över oss. De reser sig inte ens om en äldre person träder in i ett rum. De är uppkäftiga mot sina föräldrar och andra. De stör varje hyfsat samtal mellan vettiga människor. De har dåliga matvanor och har blivit sina lärares skräck".

    Det påstås att det var Sokrates som uttalat detta men det är inte bevisat att det är sant, ändå kan man få en vision om att det inte sker så mycket nytt under solen.

    SvaraRadera
  21. Malin, det är faktiskt lite rörande att läsa vad den kloke mannen skrev för ett halvt århundrade sen.

    SvaraRadera