En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 2 april 2011

En blodig historia

Så mycket kan jag säga att så här såg det inte ut på denna plats i går mitt på dan.
Jag påstår också att det inte är en tvåbent varelse, typ människa, som plötsligt drabbats av näsblod. Jag skulle snarare tro att det är en fyrbent typ som fått sig ett riktigt skrovmål. Frågan är bara vad det är för en typ. Räv, grävling, järv, varg eller hund?
Tyvärr blev mina hundar alltför ivriga och började följa spåret innan jag hann hejda dom.




Alla spår denna dag var dock inte av den blodiga sorten, eller vad sägs om vårens första videkissar? I alla fall dom första jag har sprungit på. Jag har känslan av att till veckan kommer det att dyka upp många nya vårtecken. Väderrapporten visade en temperatur på 8-9 plusgrader i våra trakter i morgon så nu kan det hända mycket. En nackdel kan vara att skoterspåren blir för mjuka att färdas på.


I morse for yngresonen och sondöttrarna hem efter två övernattningar här. K steg upp halv fyra i går morse och tog tåget från Jörn till Kiruna och kom hem vid midnatt någon gång. Jag själv har inte förflyttat mig några längre sträckor. Några svängar med hundarna och sen den där välbekanta sträckan mellan spisen och matbordet. Raggmunk och bacon till lunch i går med äppelpaj till efterrätt slog rätt väl ut och räckte också till middagsmat åt mig och K i afton.

Vi hade idéer om att fara till Lycksele i morgon men där var redan, förutom sonens svärföräldrar från Moskva, en kollega och vän från Egypten och ett par från Skellefteå, så man kan säga att det var fullt hus redan. Synd, nu hinner vi inte träffa Moskvaborna innan dom far på måndag.

Nu blir det ett glas rött och lite jordnötter till kvälldeckaren.


  

22 kommentarer:

  1. Hej

    Oj mystiskt det där med blodspåret.....

    SvaraRadera
  2. Va?!
    Men....kunde du inte se på spåren vad det var för djur som var inblandade? Hittade inte hundarna något avslöjande? Så här kan du väl inte göra mot ett nyfiket kontrollfreak? Bara berätta A och inte B! Jaja...

    Släkten, Vide, Skoter, K, Jörn, Kiruna, Lycksele, Ryssar, och Egyptsier... Jodå, jag hängde med hela vägen! Spännande!

    Kram på dig din Byracka!

    SvaraRadera
  3. Gå gärna in till mig och var med i Lippe- uppropet!

    SvaraRadera
  4. oh detta var spännande,vad kan det vara för spår tro,vi hade med spår här på morgon promenaden fast inte så blodiga,,men Boysen jagade ekorren upp i trädet och sedan kom tranor väldigt lågt och fågelhund som mina är så blev det ett liv,,

    SvaraRadera
  5. Oj, kan tänka mig att tjejerna blev ivriga av blodlukten och ville spåra.
    Kul att haft besök och god lunch det blev, jag älskar raggmunk men jag gillar inte oset när man steker dom så här blir det Lufsa istället, lika gott (minst) och inget os, allt blir klart i ugnen, perfekt!

    SvaraRadera
  6. mats i träsket3 april 2011 11:16

    Det var intressant, oj vad jag tittat, förstorat och kollat. Svårt se vad storlek det är utan referenser, men räv är ju det första man tänker. Men de såg ut mer breda än långa och då brukar det vara misstänkt hund. Undrar om det var nere vid bäcken, då skulle det kunna vara så. Man får helt enkelt klura vidare...

    SvaraRadera
  7. Svar: Det är inte själva "undertecknandet" jag menar, utan att det vid dina kommmentarer hos vimsiga mig (och andra) står, Cici sa: (din kommenntar) och inte Byrackan sa: (din kommentar)
    Det behövs inte mycket för att det ska snnurra till i knoppen på mig sörrö... ;-D

    SvaraRadera
  8. Skånegrabben, jag får väl se om det visar sig så småningom vem den blodtörstige är.

    SvaraRadera
  9. Gökboet, tyvärr sabbade hundarna det mesta av spåret som jag hade möjlighet att följa, dvs där jag inte riskerade att sjunka ner och fastna i snön. Men får jag reda på B så hör jag av mig.

    SvaraRadera
  10. 4U2, jag ska kolla upp vad det är som är på gång i dessa revolutionära tider.

    SvaraRadera
  11. Blodiga spår, usch. Naturens under. Vem vet vad kalaset bestod av. Underbart att du också börjar få varmare och videkissar är väl vårtecken om något.
    kram

    SvaraRadera
  12. Monica, roligt med ett nytt ansikte, välkommen till min blogg. Ekorrar brukar sätta fart på de flesta hundar, antagligen på grund av sitt lite ryckiga och knyckiga sätt att röra sig. Tur för dom att dom kan klättra så snabbt som dom gör.
    Det är inte säkert att jag någonsin får reda på vem den skyldige till blodspillan var, men får jag det kommer jag att skriva om det.

    SvaraRadera
  13. Malin, det åts en hel del rödfärgad snö kan jag tala om och Cilla spårade lugnt och metodiskt en bit in i skogen, men djupsnön avskräckte nog henne från att gå för långt.

    Lufsa har jag hört talas om men aldrig smakat. Jag får väl testa det någon dag framöver.

    SvaraRadera
  14. Kære Cici og Kalle
    Vi er hjemme i København igen, og her er ganske rigtigt noget "kvavt", som du sagde, Cici. Luften er "tyk": regn og ca. 15 grader, påskeliljer og tulipaner vælter op af jorden. Jeg fodrer min lille vilde kat nede i køkkenhaven, den kan ikke lide regnen, og ser at solbærbusken (svarte vinbär) har fået blade, og at rabarberne har stukket hovedet op. Man kan godt længes efter den renhed, det strålende lys, og det vidunderlige vindstille, som vi nåede at opleve i Skellefteås "vårvinter". Pragtfuldt!
    Vi må absolut sige tak for det fine gul-sort-stribede halstørklæde! Hvis buschaufføren (til toget i Bastuträsk) havde kunnet, havde han givet os rabat, han var nemlig selv på matchen aftenen før og var begejstret og klappede Troels på skulderen, så han næsten gik i knæ. Men vi havde jo betalt returbilletter. Bastuträsk station var et hit, helt sikkert også en oplevelse for en dansker: et lille hus fyldt med mennesker,katte i transportkasser og hunde i snor, bogkasser, "fika", lænestole med fint betræk, billeder, hjemmestrikkede vanter og sokker- simpelthen mysigt som i en privat dagligstue. Og pludseligt kom så det vældigt lange, store tog med en skarp projektør ud af skoven, og man skulle springe en halv meter for at komme op på trinbrættet, fordi perronen er så lav. Helt anderledes morsomt end det designede Danmark.
    Vi havde en fin hjemtur, men er endnu ikke rigtigt ankommet mentalt.Jeg går ned til Øresund (500 meter herfra) og ser over til Landskrona og Glumslöv Bakker og længes op til jer allesammen i et helt anderledes Sverige, end det vi kender. Dagene er gået med at berette om jer og Norrlångträsk og den skønne mad og de fine små museer til vores familie og venner. Også om Västerbottenosten og ostemuseet i Burträsk, hvor man har hår under fødderne, og om Evert Taube i teatret i Nordenå og hockeymatchen og naturligvis om al den gæstfrihed vi har mødt. 1000 tak og godt forår!
    Alt godt til jer deroppe fra Ingrid og Troels

    SvaraRadera
  15. Mats, spåren gick/kom från Sörträskets östra sida, över vägen, in i skogen på västra sidan och sen följde den Lidträskbäcken och kom upp på vägen före bäckens vägpassering. Tvärsöver vägen och in i skogen Mot Bosse till där det följde bäcken innåt skogen.

    Det fick mig att koma ihåg att Cilla i somras hade ett möte i den trakten med något som fick henne att skrika utöver sig. Kanske det är samma, ja vad det nu är. Räv tror jag inte är aktuellt och inte heller hund.
    Nu på förmiddagen var blodspåren försvunna på grund av blian, men det var ganska mycket blod i går och så utspritt, och absolut inte någon som gjort sig illa i en tass. Någon har burit på ett byte som skadats så att det blött ordentligt.

    SvaraRadera
  16. Kära Ingrid och Troels!

    Det hörs som om er visit här uppe har varit lyckosam på de flesta sätt och det glädjer mig.
    Att busschauffören gärna hade gett er en gratisresa till Bastuträsk förvånar mig inte för de flesta skellefteborna är engagerade i hockeyn och naturligtvis mycket stolta över att vi nu är i final.

    Det var länge sen jag var till stationen i Bastuträsk eftersom vi alltid åker till Jörn, men det låter som om dom har gjort om en hel del sen jag senast var där. Även i Jörn har dom gjort väldigt fint. Att man sen får vara lite av en elitgymnast för att komma sig upp på tåget är mindre bra.

    Jag hoppas att ni kommer att besöka oss flera gånger och att Kalle och jag ska komma oss ner till Köpenhamn någon gång och se hur ni har det.

    Kramar,
    Cici

    SvaraRadera
  17. Hej Cici, videkissar är väl vår om något.
    För hade man sådana i tulpanbuketten, men nu ser man aldrig kissarna.
    Undrar vad det var för blodspår, vet du eller?
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Monkan, jag kommer väl ihåg kissarna i vårbuketterna, men det är ju mode i sånt också, så det kommer nog tillbaka om några år.
    Jag har faktiskt ingen aning vad det är för spår, men jag skulle vilja ta skidorna och fara in i skogen för att se om det finns någon lya där inne. Men då måste hundarna stanna hemma, förstås.

    SvaraRadera
  19. Var det värsta vad internationella när är i din hembygd. Ser ut så där året om?

    SvaraRadera
  20. Lisbeth, äldste sonens svärföräldrar från Moskva kom inte hit på besök denna gång men dom har varit här flera gånger under årens lopp. Besök från Dansmark har vi haft några gånger. Byns nuvarande ordförande kommer ursprungligen från Finland och en av deltagarna i älgjaktlaget kommer från Iran. Själv kommer jag från Stockholm, svägerskan från Umeå, och en i badgänget från Skåne. Vintertid bor en samisk familj här. Ja som du ser kan här finnas en salig blandning. Precis som det ska vara.

    Den egyptiske läkaren som besökte sonen i Lycksele har dock inte varit hit. Ännu.

    SvaraRadera
  21. Hejsan, hoppsan, vad det verkar gå vilt till däruppe i skogarna! Låter som en bra taktik att inte röra på sig alltför långt hemifrån, hållas vid härden med raggmunkar och bok och låta den sistnämnda stå för det blodiga ;o)

    Tänk att jag också glömt det där med videkissor blandat med tulpaner! Om jag kommer mig ut på en promenad imorgon måste jag plocka med mig lite hem och blanda.

    SvaraRadera
  22. Stjärnkraft/Nina, det enkla är ofta det vackra.

    SvaraRadera