En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 26 april 2011

Festande i påsktider


Så kan vi lägga ytterligare en påsk till historien. En påsk som bjudit på ett underbart väder, väldigt mycket god mat och framför allt väldigt mycket godis.

På annandagen fyllde farfar, dvs K 69 år och alla tre barnen och barnbarnen samlades hos oss för att fira honom. Eftersom vädret var som det var tillbringades den mesta tiden utomhus.


Jag tycker att K verkar nästan väl glad över flaskan med starkdryck som fanns i ett av paketen. Det största paketet innehöll det han hade satt på sin önskelista, en cykelpump. Nu var det inte vilken cykelpump som helst ytan en med stadig fotplatta, rejält handtag, tryckmätare och jag vet inte vad. Ingen som man släpar med sig på en cykelutflykt i alla fall.

Vid femtiden var det dags för middag och där fanns ägghalvor, skinka, pepparrotsgrädde, gravlax med sås. sillinläggningar, potatissallad, prinskorv mm. Däremot lyckades  jag missa att ställa fram köttbullarna som jag hade gjort, så dom fick bli middagsmat i dag istället.

Barnbarnen hade en härlig dag och det blev ett väldigt springande in på toa med hinkar för att hämta vatten, vatten som blandades med sand och las ut på olika platser i trädgården, bland annat på hammockbordet. Tur att det är tåligt och bara var att spola av. Kul hade dom i alla fall.

Riktigt vad den här leken gick ut på vet jag inte men det såg ut som om dom låtsades sova för att straxt efteråt kliva upp och utföra diverse sysslor.
Bara på skoj gick jag tillbaka och tittade på kort jag tagit vid samma tid i fjol och då såg det ut så här på tomten. Man kan förstå att våren är tidig i år.
Sorkarna verkar ha haft en riktigt bra vinter. Jag har aldrig sett så mycket gångar och bon i gammelgräset som i år.

Dagens blåst har tagit hårt på det som är kvar av isen och stora delar av träsken ligger öppna. K vill emellertid inte gå med på ännu att träsken har rivit.


Hundarna och jag traskade upp i skogen för att se hur det var ställt med Lidträskbäckens fors och den var helt öppen. Det syntes att vattnet tidigare hade gått över bron.
Den här bilden tog jag den 4:e maj i fjol och jag minns att det var ganska mycket snö kvar i skogen vid det tillfället.

Kan det ha varit en hackspett som misshandlat denna stubbe så våldsamt?


Som ni ser är det inte mycket snö kvar i skogen. Det kan naturligtvis variera för i skuggiga partier kan det vara en del snö kvar, men den är vattnig och porös och far nog ganska snart om det hrä fina vädret får fortsätta.


Vägen som går över Sörträsket har hittills med nöd och näppe klarat sig från att svämmas över. Det blev ett ganska rejält hål i vägbanan där den går över trumman men hålet var igenlagt idag. Det här är vid halv åttatiden i kväll, tisdag.


Utsikt över Sörträsket denna tisdagskväll. En tisdag då dottern tagit flyget tillbaka till Stockholm för ytterligare en tid där. Och om en vecka sitter jag på tåget på väg ner till samma stad för att träffa mina systrar några dagar. Det blir säkert ett besök hos dottern också






26 kommentarer:

  1. Både tårta och glass samtidigt! Så härligt för den som tycker att lagom är alldeles för lite.
    Det gick verkligen undan i år med björkarna, verkar som våren redan är över. Men nu behövs det regn, även om de storstadsbaserade uppläsarna i TV-nyheterna alltid frågar meteorologerna om det ska bli sol.

    SvaraRadera
  2. En Jägermeister kan ju aldrig sitta fel. Förstår K:s nöjda min.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar Påskhelg det har varit hos dig (och mig) ! Dina bilder talar verkligen för sig själv. Förra årets bilder är väldigt vackra men årets bilder visar allt en tillvaro som är mycket behagligare. Leve våren och hurra för "farfar" som blev så härligt firad med både tårta o Jäger ... de e gött !

    SvaraRadera
  4. I Norrbotten lär det vara den tidigaste vår som någonsin registrerats. Ganska imponerande om man betänker att statistiken sträcker sig ända tillbaka till 1800-talet.
    Och visst är det en hackspett som har gått loss på den där stubben. Det är vår allra största hackspett, Dryocopus martius, som har letat efter vår allra största myra, Camponatus (det finns flera arter).

    SvaraRadera
  5. epsilon, att det finns både och beror på att den ygsta damen inte tål mkölkprodukter, men accepterar att äta Tofulineglass i stället. Den är förresten så god att de flesta gör henne sällskap.
    Gräsbränder är inte kul och jag hörde att det hade varit en brand i en by här i närheten, så lite regn då och då behövs.

    SvaraRadera
  6. Gubben, en del, för att inte säga många, tycker så. I det sammanhanget räknar jag mig till undantaget.

    SvaraRadera
  7. strandskatan, det känns nästan bättre att ha en sån här härlig helg när man vet att de flesta andra också har det. Ur vädersynpunkt sett, alltså.

    SvaraRadera
  8. Anonym, hur skulle jag klara mig utan all din information? Spillkråkan alltså. /Spillkråkan har fått sitt svenska namn av att hon spiller träspån omkring sig.../
    Om det är den tidigaste våren i Norrbotten så är det nog det hos oss också. Jag har inte hört någon som klagat över sakernas tillstånd, alla verkar nöjda.

    Blogg snart?

    SvaraRadera
  9. Nja, jag är nog inte riktigt hundra på att den där kråkan har fått sitt namn för att hon spiller träflis omkring sig.
    Däremot har hon, till skillnad från andra hackspettar, ett läte som i någon mening kan sägas vara musikaliskt. Hon är alltså en "spelkråka", och ett gammalt ord för spel är spilo. Jämför spilopipa, dvs flöjt.
    Spilokråka har sedan med tiden blivit Spillkråka.
    Fast jag kan förstås ha fel i det här fallet, precis som jag har fel i så mycket annat.

    SvaraRadera
  10. Oj, vilken härlig påsk ni verkar ha haft, härligt med alla barn och barnbarn på plats! Tänk att all snö har försvunnit även hos er, vad fort det har gått och vilken skillnad ifrån förra året. Våren är 4 veckor "för tidig" i år har jag hört, kan ju stämma med tanke på dina bilder.

    SvaraRadera
  11. Anonym, det där citatet hämtade jag från SOF:s sida:
    "Spillkråkan har fått sitt svenska namn av att hon spiller träspån omkring sig när hon hackar ut sitt bo ur en trädstam. Namnet är känt från 1700-talet men är säkert äldre än så. Men hon har också begåvats med en mängd andra namn, tallhackare, svartspett, spelkråka, hålkråka och regnkricka för man trodde att det skulle bli regn när hon flög över skogen och ropade ”kricka kricka”. Ett annat namn var Gertrudsfågeln. En sägen berättar att Vår Herre bad om bröd i en torparstuga, men vägrades detta av torparhustrun, som hetter Gertrud. Till straff förvandlades hon då till en fågel, som måste söka sin föda mellan barken och trädet och endast dricka vid regnväder. Hon flög ut genom skorstenen, och endast hennes hjässa förblev röd – kvinnan hade burit en röd hätta."

    Det finns så mycket roligt att läsa om hur namn på djur och växter har tillkommit.

    SvaraRadera
  12. Malin, ingen är nog ledsen över att våren har kommit tidigt. Ja det skulle väl i så fall vara skid- och skoteråkare.
    I dag har vi kallare vindar som blåser runt knutarna men 10+ i alla fall.

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där om du gillar smycken =)

    SvaraRadera
  14. Coquina, tack för erbjudandet men matlagning är något jag gör för att jag måste inte för att jag tycker att det är kul. Din blogg är säkert jättetrevlig för matintresserade.

    SvaraRadera
  15. Gillade det du skrivit. Vilken härlig familj ni verkar vara. Akta sorken. Hörde att här i Västernorrland hade man redan fått in 17 fall av sorkfeber
    Tårt sugen? Nej inte alls tandvattnet rinner
    Ha en bra resa
    Kram

    SvaraRadera
  16. Lisbeth, roligt att du vill läsa det jag skriver. Vår familj är nog en ganska typisk svensk medelklassfamilj som ibland har turen att lyckas samla ihop oss.
    Tårtan blev god. Det var en vanlig tårta på köptesbottnar, men jag stänkte lite cointreau på dom, bara lite, men det förhöjde nog smaken en smula.

    SvaraRadera
  17. Jag säger som Gubben här högre upp jag: "En Jägermeister kan ju aldrig sitta fel."

    Så olika det ändå är från år till år, det här med naturen och hur den lever sitt eget liv. Vintern har ju känts oändlig den här gången, men oj, vad fort våren ändå kom!

    Du får hälsa maken och gratulera i efterskott från mig här i skärgården! På bilden ser han i alla fall inte ut som det var 69 han fyllde. Snarare tio år mindre.

    Önskar dig en trevlig vistelse hos dotra i storsta’n! Men det blir säkert skönt att komma hem därifrån också, vad det lider ;o)

    SvaraRadera
  18. har kunnat konstatera att din make och jag både är födda -42 - med allt vad det vill säga...

    SvaraRadera
  19. Stjärnkraft/Nina, haha, jag ska hälsa maken det och kan redan nu säga att han kommer att bli mycket glad åt kommentaren!
    Jag reser inte till Stockholm förrän på måndag kväll och jag kommer att bo hos en av mina systrar. Det är alltid kul att träffas men jätteskönt när man får komma hem igen.

    SvaraRadera
  20. Marianne Johansson, jag kan ju berätta vad min man sa: "Nästa år vill jag inte vara hemma då jag fyller år." Han är orolig för allt ståhej som kan bli i en sån här liten by där alla känner alla. Då han fyllde 60 flydde vi också fältet, vi for till min syster i Göteborg. Men släkten överraskade med en resa till Bodens fästning lite senare. Det är svårt att helt slippa undan. Men det var trevligt med middag inne i bergrummet och provsittning av kanonen uppe på fästningen under den guidade turen.

    SvaraRadera
  21. Hej Cici, ser att du har haft fullt upp i påsk.
    Det är alltid roligt när barn och barnbarn kommer hem.
    Vi har haft en lugn påsk här hos oss.
    Minimalt med påskmat och godis.
    Skönt, vi har inte saknat det i heller.
    Så långt våren kommit hos er, härligt.
    Hoppas det nu inte blir en massa bakslag som fördärvar våra blommor.
    Ha en trevlig resa till Stockholm
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Monkan, för egen del skulle jag kunna ha ett påskfirande utan en massa extra godis men det är så många andra inblandade som ser fram emot det där extra i tillvaron. Och det vill man ju inte missunna dom.
    Det är nog bra att dagstemperaturen sjunkit lite efter påskhelgen så att både folk och natur tar det lite lugnare, men det är en hektisk tid efter snösmältningen då det gäller att kratta bort så mycket som möjligt av allt gammalt, innan det nya växer upp.
    Perennerna brukar inte ta skada av ett eller annat bakslag i väderleken.

    SvaraRadera
  23. Hårda paket är det bästa vi vet sa mina barn när dom var små. Tror att åtminstone grabbarna fortfarande tycker det. Mysigt verkar ni ha haft det. Sorken har haft sina äventyr även på vår gräsmatta. Spåren förskräcka!

    SvaraRadera
  24. Vilken mysig påsk!
    Hoppas veckan i Stockholm också varit bra!

    SvaraRadera
  25. Ingabritt, hårda paket är nog det som gäller för pijkar oavsett ålder. Vi flickor kan nog gärna tänka oss ett och annat mjukt paket.

    Överallt ser man spår av sork men dom verkar ha lämnat det planterade ifred förutom nejlikroten nere på tomten som är söndersmulad till oigenkänlighet.

    SvaraRadera
  26. Cina, man kan nog inte önska sig ett bättre påskväder än det som var. Däremot verkar vädret till veckan vara av det lite svalare slaget, så det är kanske bäst att stoppa ner en tjocktröja när jag far till Stockholm på måndag kväll.

    SvaraRadera