En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 3 april 2011

Hobbies

Farmor sitter i kökssoffan och virkar mormorsrutor. Nej, hon virkar förstås farmorsrutor. Så gott som fyra klara. Det behövs fem för att täcka en 90-säng, plus tre för sidorna, alltså åtta på bredden, och kanske tretton på längden, i alla fall tolv, det blir (12 * 8 = 96 ) nittiosex rutor. Bara 92 kvar att virka, och så hopmonteringen. Elsa får sitt rum i sommar, säg om tre månader. Jamen det är ju nittio dagar, det borde gå.

Farfar tvättar bilen för första gången detta år. Men den är säkert lika skitig igen i morgon när han varit till stan och hämtat vedmaskinen han köpt. Han måste ju ha något att roa sig med han också.

Tänk så många hobbies det finns!

20 kommentarer:

  1. Vad fint det blir!!! Du måste lova att ta en bild och visa igen när hela överkastet är färdigt :o)

    Imorgon kan jag kanske visa bild på hur väskan av lingarnsrester ser ut när den är helt färdig. Ett par små detaljer till, men sen är den klar.

    SvaraRadera
  2. Stjärnkraft/Nina, jag lovar. Blir spännande att se hur väskan blev till slut.

    SvaraRadera
  3. "BARA 92 kvar att virka"! *fniss*

    SvaraRadera
  4. Underbart lapptäcke! ÄR det du som gör alltså? Duktig du är i så fall!

    SvaraRadera
  5. En flitig farmor gör en fin filt!!!

    SvaraRadera
  6. Gökboet, det är nog bara att virka på och inte räkna så mycket.

    SvaraRadera
  7. Malin, jo det är jag, men eftersom jag (ännu) inte är mormor kallar jag dom för farmorsrutor.

    SvaraRadera
  8. Ingersord/inger, vi får väl se så småningom hur slutresultatet blir.

    SvaraRadera
  9. Blodigheter och rutor, visst händer det mycket på landet också. Virkat är snyggt och hemtrevligt. Så den filten blir nog välkommen. Lustigt att de heter just mormorsrutor... och lustigt att mormor anses sötare än farmor... min mormor var inte en så trevlig bekantskap, men farmor var en riktig raring.
    Apel

    SvaraRadera
  10. Blir nog fint när det är klart och det är kul att ha något att göra. Ser inte så vansinnigt svårt ut, undrar om jag skulle klara det, är verkligen amatör på det men blir så sugen varje gång nån håller på med virkning.

    SvaraRadera
  11. Tack för hjälpen med ordet. Aldrig att jag skulle styla en hund på det viset. Underbart med pastell rutor. jag gjorde ett i beige färg. Görless på slutet har aldrig virkat sen dess.

    SvaraRadera
  12. Apel, det är lustigt hur man förknippar vissa ord med vissa bilder. Mormor för mig är någon rund, glad och snäll person, farmor är lite magrare, vassare och "rakt-på-sak"-människa. Vad jag har fått det ifrån vet jag inte för det stämmer inte med min verklighet. Det måste vara genom alla sagoböcker och berättelser man fått sig det itutat.

    SvaraRadera
  13. Tant Björn, mormorsrutor och grytlappar tillhör nog det enklaste när det gäller att virka. Jag har medvetet valt att inte ha så många färger per lapp för att ha så lite trådar som möjligt att fästa. Sen är det praktiskt att kunna ha med sig om man vill sitta ute eller på resa.

    SvaraRadera
  14. Lisbeth, tro mig, det kommer, som så många andra amerikanska tokigheter, att dyka upp här i Sverige också. Själv tycker jag att det är brist på respekt för andra varelser då man använder som som modeobjekt.

    Handarbete kan vara avkopplande att ha, men det ska vara något man tycker är roligt att göra.

    SvaraRadera
  15. Nitto dagar, en ruta om dagen....det fixar du lätt ... kommer att bli finfint !
    Visst är det alldeles underbart att kunna tvätta bilen utomhus ! Men attans vad fort den blir smutsig igen när det är tjällossningstider !
    Men vad gör väl det nu när det är vår !

    SvaraRadera
  16. Virka överkast räcker inte mitt tålamod till. Men fint blir ditt!!! Härligt för barnbarnet (?) att få något som farmor lagt ner sin själ i. Min mor virkade ett överkast till mig för dubbelsängen. Så fint.

    Biltvätt är behövlig här också. Vit bil är ju snyggt - men inte när den är smutsig. Alla stänk syns... Får vänta ett tag till det blir torrt på vägarna.

    Och så vedmaskin! Min man pratar ofta om en sådan. Vi får nog nöja oss med kap och klyv tills vidare. Ibland får man prioritera. Maskininköp blir det nog när vi blir invalda i ledighetskommittén :-)

    SvaraRadera
  17. strandskatan, det är ju bara ett ungefärlig datum och ingen katastrof om hon får vänta lite på överkastet.
    Bilen har färdats på grusväg i dag så det kanske är dags för tvätt i morgon igen, vad vet man. Våren är absolut här.

    SvaraRadera
  18. Jag gillar vekligen "mormorsrutor", kanske man skulle..?

    SvaraRadera
  19. Beppan, eftersom vi, och särskilt K passerat, (jag höll på att skriva Bäst-före-datum,) ledighetsstrecket så kan kroppen kräva ett underlättande av vedjobbet. Och sen älskar ju karlar maskiner av alla de slag, även om det är vi kvinnor som får tala om vad de olika knapparna och reglagen är till för.

    SvaraRadera
  20. Inte vekligen utan verkligen. Går snabbt ibland vilket det nog inte skulle göra om jag skulle ta upp virkningen.

    SvaraRadera