En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 4 april 2011

Ja det är våren som har kommit igen

Dagen färg är grå.
Himlen var grå, snön blev grå och isarna fick en mörkgrå nästan brun färg och det kändes plötsligt inte alls lockande att ge sig ut på dom. Regnet har kommit och gått hela dagen.

Förmiddagens promenad blev lite tradig för hundarna för den gick på den asfalterade vägen och i koppel. Likväl var jag blöt om fötterna då jag kom hem. Ja jag var blöt hela jag och hundarna med, särskilt Helen. Cilla har en päls som inte tar åt sig väta i första taget. Nu är i alla fall gummistövlarna hämtade från förrådet och får börja tjänsgöringen från och med i kväll.
Isen på bäckar och åar har som genom ett trollslag börjat ruttna och nu känns det som om jag när som helst kan få höra de första sångsvanarna då dom kommer och letar öppet vatten. Våren är absolut här.

På aftonen låg molnen nästan nere på backen kändes det som, men vädret var inte alls obehagligt, bara man hade skor som klarade vätan. Ska bli spännande att se vilket väder vi har i morgonbitti.



10 kommentarer:

  1. Verkligen grått hoppas att solen orkar titta fram i morgon.Det har nog regnat bort en massa snö idag.Skönt att våren är på gång även här uppe.

    SvaraRadera
  2. Trots allt det grå är det väl härligt att våren är på väg.
    Det är även svanarna, jag har studerat dem i två dagar när de flygit i sträck över Malmö och norrut.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  3. I går kväll flög fem sångsvanar över huvudet på mig på väg norrut!På väg till dig gissar jag.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Ruttnar isarna...????
    Det uttrycket har jag aldrig hört förr.

    SvaraRadera
  5. stickmamman, i dag lyser solen. Det gör den nästan alla tisdagar, den dagen i veckan då jag och badgänget åker till Byske och har vattengympa.

    SvaraRadera
  6. Monkan, det närmar sig den tiden då svanar och andra fåglar brukar anlända till oss. I alla fall de första.
    Ta det lugnt i trädgård och rabatter!

    SvaraRadera
  7. Ölandsvindar, det hörs bra. Nu får man försöka hålla sig utomhus så mycket som möjligt så man inte missar deras ankomst.

    SvaraRadera
  8. Inger, lyssnar du aldrig på SMHI:s sjöväderraporter. Jag vet inte om det är korrekt att använda uttrycket på sjöisar men jag har gjort det länge och kommer nog att fortsättta med det. La in ett nytt inlägg som hastigast, ett inlägg som handlar om isar. Nu ska jag fara till vattengympan.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker faktiskt att det är urtjusigt när det är så där riktigt dimmigt! Ja, ja, jag vet att jag är knäpp, men det blir så härligt mystiskt på något vis :o)

    Här ruttnar isen också snabbt nu. Jag är lite orolig för en god vän, som har fått dille på att ta sparken över isarna till sitt jobb på mornarna :o/ Men jag får väl hoppas att han vet vad han pysslar med, mer kan jag ju inte göra.

    Igår passerade en stor plog med svanar rätt över Ruckeltaket. Det är mäktigt när de kommer flygande och de hörs på lång väg. Nu tror jag i och för sig att det var knölsvanar och de är ju övervintrande här. Något direkt vårtecken är det därmed inte, men häftigt ändå.

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, föremål som träd och byggnader verkar komma närmare när det är dimma, likaså ljud. Jag tycker också att det kan vara vackert, bara man inte har förväntat sig vackert väder.
    Jag tror att havsisen kan förändra sig mycket fortare än isen på småsjöar, så man bör nog lyssna på väderprognoser om man ska ut och sparka på havsisen.
    Svanar som låter brukar vara sångsvanar. Jag har för mig att knölsvanen är tyst när den flyger, men är inte helt säker på det.

    SvaraRadera