En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 6 april 2011

Jag har nigit för nymånens skära


Jag visste väl att han skulle komma tillbaka, men det har varit en lång väntan. Visserligen fick jag ett vackert norrsken i går kväll, men det är ju månen jag har gått och spanat efter ända sen den där kvällen den 19 mars då den var så nära jorden. Efter den kvällen var månen som uppslukad. Men nu - äntligen har han kommit tillbaka.
Annars började dagen så där lagom bra, det snöade. Termometern visade på plus men vad hjälpte det.  Gladare blev jag när det kryllade av grönsiskor vid fågelbordet, några gulsparvar och jag tyckte mig skymta en bofink också men är inte riktigt säker. Snösparvsflockar skådades i går då vi for till Byske och sångsvanarnas trumpetande, förlåt sång, hördes i dag på eftermiddagen och ett par flög rakt över där jag stod i skogen. Naturligtvis helt chanslös att kunna fånga dom på bild. 

Jag hade gett upp om att kunna gå i skoterspåren, men i går kväll fördes ett förfärligt oväsen här i byn och det var skördaren, som härjat i skogen mot Hundtjärn under dagen, som nu parkerats där Hundtjärnvägen börjar. Man kan ju säga att den hade lämnat spår efter sig, spår som gick utmärkt för mig och hundarna att ta oss fram på.

Snacka om dubbar!

Dessutom är påskriset fixat för i år!


Nu till något helt annat. Radions P1 står som vanligt på här i huset mest hela dagen, och i dag hörde jag en intervjuv med den egyptiska författarinnan Nawal el Saadawi och jag fick genast en ny idol.

Denna makalösa kvinna, gift och skild ett flertal gånger, svärtade tänderna då friare kom på besök för att avskräcka dom, vilket lyckades. I stället för att bli gift såg hon till att hon fick en bra utbildning. Betänk att hon alltså är född för 80 år sen. Hon gifte sig så småningom för att hon ville ha barn, men ansåg att männen, det blev ju fler så småningom, var svaga varelser som hon omöjligt kunde respektera.
”Farmor gav mig min första viktiga lektion i livet, den om rättvisa. Hon ställde borgmästaren mot väggen för att han stal bybornas bomull och gav den till kungen och de engelska kolonisatörerna.”

Nawal el Saadawi – författare, feminist och psykiatriker blir 80 i år. Hon är arabvärldens kvinnliga rebell som i decennier stridit mot maktmisbruk och för kvinnors rättigheter. Redan när hon var tio år drömde hon att Egypten skulle bli fritt. När hon var knappt 20 år protesterade hon på Tahrirtorget för första gången. När hon nu i februari gjorde detsamma och diktatorn Mubarak tvingades avgå var det en dröm som gick i uppfyllelse.

Jag säger bara det: Vilken modig och klok kvinna!


Ytterligare något helt annat, något jag aldrig förut hört talas om. Inte före halv tio i förmiddags då en person ringde in till Ring P1 och berättade om vad som försiggår i Kamerun. Där finns en tradition som kallas för Breast Ironing.
Man bränner småflickornas bröst så fort dom börjar utvecklas. Man bränner och masserar bröstanlagen med stenar som värmts i elden, eller nu till och med med strykjärn för att stoppa upp bröstutvecklingen så att inte flickorna ska bli attraktiva för männen, och bli gravida i tidig ålder. Det är mödrarna som utför handlingen och någon annan får hjälpa till att hålla fast det skrikande barnet.

Ni som är kvinnor kan ju tänka er hur det ska kännas att ett par gånger om dagen misshandlas på detta sätt, i en ålder då brösten är så känsliga. Vissa kvinnor blir så förstörda att det inte finns någon bröstvårta kvar, vilket resulterar i att dom inte kan amma sina barn. Det är över 25% av flickorna som utsätts för detta övergrepp.




35 kommentarer:

  1. strandskatan, jag trodde att jag hade raderat det inlägget där jag försökte föra över en video från YouTube, eftersom filmen inte gick att visa. Nu är det inlägget i alla fall borta. Tyvärr försvann din kommentar också. Om du orkar skriva en ny blir jag glad, men jag har i alla fall läst den du hade lagt in.

    SvaraRadera
  2. Varför inte använda det där strykjärnet på vissa delar av de män som ger sig på tjejerna istället.Vore nog mycket effektivare. Här är det också fullt av grönsiskor just nu. Full fart i trädgården hela tiden!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. 1- Har också letat efter månen sen den dagen och trodde jag var ensam om min tokighet ;) 2- Kvinna att beundra, ja! 3- Det var något av det hemskaste jag läst och i samma nivå som könstympning och fotstympning (kinesiskornas fötter förr). Varför alltid kvinnorna? Och det är inte bättre i I-länder där en kvinna får t.ex sämre (eller ingen) vård än männen!

    SvaraRadera
  4. Ett fint inlägg du skrivit. Önskar ibland att jag hade mera tid att skriva om saker som berör och upprör. Ja, jag vet det är en prioriterings- sak och just nu läser jag nog bloggar mer än vad jag skriver.
    Jag lyssnade också på den egyptiska författarinnan men blev tyvärr avbruten av telefonsamtal.
    Bröststympningen har jag inte hört talas om. Det är så hemskt att man har svårt att ta det till sig. Hur kan sådant här utföras av mödrar. Var har empatin tagit vägen och hur har en sådan kultur kunnat uppstå? Många frågetecken!
    Solen tittar fram idag. Jag ska ta en promenad till Djäkneberget och se om grodvandringen har börjat.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Det är frutansvärt hur kvinnor behandlas vilken konstig syn som har.Omskärelse har man ju hört å sett om men inte det där.Varför är det bara kvinnor som det ska brukas så fruktansvärt våld på? Här är det kvinnor som gör bröstinlägg för att attrahera män.Också vansinnigt om än dom gör det frivilligt.Vi måste ju få vara som naturen skapat oss om än vi är kvinnor.

    SvaraRadera
  6. Ölandsvindar/Kerstin, det är alltid samma visa. Är det vi kvinnor själva som gör att vi hamnar i detta underläge hela tiden, eller vad beror det på att männen har fått för sig att dom alltid står snäppet över oss kvinnor? Nu drar jag förstås alla över en kam. Men lite Dick Ironing skulle nog bespara samhället och kvinnorna en hel del bekymmer. Och dibarnen skulle få sin mat.

    SvaraRadera
  7. 4U2, hörde en sjukvårdkunnig, forskare tror jag, som påstod att det var en skröna att kvinnor fick sämre vård än männen.
    Men många män anses ju oumbärliga för företaget dom jobbar på och så hamnar dom inom privat, köfri vård. Och sen är det ju skillnad på folk och folk. Se bara på elitidrottarna. Där hamnas det minsan inte i några köer, högsta prioritet är det som gäller, för hur skulle det gå om sporten i fråga blev utan sin guldtalang.

    SvaraRadera
  8. Polargrevinnan/Viola, jag tror att man måste blanda högt och lågt och för det mesta blir det det senare hos mig. Ibland när jag läser eller hör något upprörande eller berörande, så tänker jag att det ska jag göra ett inlägg om. Men innan jag har tid att sätta mig in i ämnet och dessutom skriva om det har det kommit så mycket annat emellan att det glöms bort.

    Vad jag förstår av de filmer jag har hittat på YouTube så gör mammorna det här mot sina döttrar för att skydda dom från alldeles för tidiga graviditeter. Det är svårt att anklaga människor som ofta bor i byar och har liten eller ingen utbildning, att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Men utbildad personal reser runt och utför små teaterstycken där man förklarar hur fel det är men bröststympningen.

    SvaraRadera
  9. stickmamman, jag kan på ett sätt tycka att det är värre att de som borde veta bättre, de som har över tio års utbildning bakom sig, betalar stora summor för att experimentera med sin kropp, bara för att det är mode. För att inte talaom vad jag tycker om de läkare som sysslar med sånt.

    När det gäller bröststympning tror mammorna att dom gör det som är bäst för sina barn, för att skydda dom. De unga flickorna är ofta väldigt utsatta för övergrepp från männen, och då handlar det om mycket unga flickor. Vi får hoppas på att dom så småningom blir upplysta om hur tokigt det är.

    SvaraRadera
  10. Tack för ett mycket intressant inlägg, Cici! Som ett flertal andra kommentatorer hade jag ingen aning om att den här groteska typen av kvinnostympning ens existerar. Den mänskliga rasen med sina märkliga påfund upphör sannerligen aldrig att förvåna :o/

    SvaraRadera
  11. Vilken intressant läsning du bjuder på idag.
    Ofattbart att kvinnor 2011 kan behandlas som dom gör. Det också med hänsyn till den författare som levde för så länge sedan och hade sina åsikter klara.
    Som att byta världar
    Fåglarna hälsar att dom är på kurs idag. Kom gärna tillbaks en annan da

    SvaraRadera
  12. Man får ont i magen bara av att läsa om det ...

    SvaraRadera
  13. Ge sig på flickorna för att karlarna inte ska ge sig på dem. Har aldrig hört talas om detta förskräckliga och det verkar ju inte många andra heller ha. Man vill ju gråta, stackars arma flickor, kvinnor, mammor.

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft/Nina, det sker nog dessvärre mycket i det fördolda som vi aldrig får höra talas om. Men nu har detta i alla fall kommit upp till ytan så då kanske det kommer att upphöra så småningom. Man kan ju alltid hoppas.

    SvaraRadera
  15. Lisbeth, den egyptiska författaren lever fortfarande och är väldigt aktiv politiskt och socialt inom det nya Egypten.

    Tror du att vår generation kommer att uppleva total gemställdhet i detta civiliserade land som du och jag lever i?

    Såg att en koltrast hade letat sig till mitt fågelbord i dag, så jag slängde genast ut åppelklyftor. Fortsätt gärna att visa fåglarna vägen norrut mot oss.

    SvaraRadera
  16. frktjatlund, jag vet inte varför man inte slutar att förvåna sig. Man får inte glömma att även småpojkar utsätts för diverse tortyrliknande behandlingar i olika delar av världen.

    SvaraRadera
  17. epsilon, det var en chockerande nyhet för mig också. Kamerun är väl inte så ofta omtalat och känt, men det bor över 17 miljoner människor på en yta lite större än Sverige, så det är många flickor som berörs.

    SvaraRadera
  18. Så fruktansvärt detta med breast irioning. Har aldrig hört talas om denna variant av stympning. Man blir så beklämd!!! Så mycket lidande barnen utsätts för.
    Lagar verkar inte hjälpa heller. Ute på landsbygden ser inte de vakande ögonen vad som händer.....

    SvaraRadera
  19. Dessa övergrepp som än idag utövas på barn över världen, det är så fruktansvärt att jag bara vill gråta. Man skär av clitoris på unga flickor, stympar dom på annat sätt, allt för MÄNNENS skull. Flickor som mördas av familjemedlemar för att dom "dragit skam" över familjen genom att älska fel person, pappor som stolta erkänner att de dödat sina döttrar. Har vi inte kommit längre. HUR ska vi komma längre.

    SvaraRadera
  20. Det här var helt nytt för mig också och jag kan bara hålla med ovanstående kommentarer. Så hemskt.

    SvaraRadera
  21. Vad är det med MÄNniskorna?????
    Jag blir så inni norden arg så jag vet inte vad jag ska skriva!!!!
    Tack och lov att månen är tillbaka i alla fall!

    SvaraRadera
  22. Nej tror jag aldrig kommer att hända.
    Sen kan man ju ställa sig frågan Vad är Jämnställdhet?

    SvaraRadera
  23. "Två ting vet jag som är oändliga", sa Albert Einstein en gång. "Universum och människans enfald."
    Stephen Hawking formulerade det lite annorlunda.
    "Om vi någonsin kommer att finna intelligent liv där ute i universum vet jag inte. Det återstår fortfarande att hitta det här på jorden."

    SvaraRadera
  24. Beppan, Malin, Marianne, Inger och Lisbeth, vi får väl hoppas att den här gamla, hemska traditionen blir uppmärksammad och att det blir ett slut på det inom en inte allt för lång framtid. Jag har förstått att människorättsorganisationer är insatta i problemet och har börjat jobba på det.

    SvaraRadera
  25. Anonym, nu tror ju jag att det finns både intelligenta och godhjärtade människor i världen. Antagligen många fler av den sorten än av enfaldiga och onda. Den värsta sorten är troligen dom som är intelligenta och onda på en och samma gång. Sen är frågan vilka som kommer fram i ledande positioner och vilka som har styr och ställer här i världen. Kanske inte de man helst önskade skulle finnas där.

    SvaraRadera
  26. Hm. Är månen en han? Ja, så kanske det är. Stympning och deformering av kvinnans kropp får mig att gråta. Varje jävla kultur verkar ha sitt sätt att forma kvinnokroppen utifrån ett påhittat ideal.

    SvaraRadera
  27. Ja du, Cici, nog kunde man önska att en annan typ av människor satt vid makten. Men det är som det är. Jag fick redan på 70-talet lära mig att medkännande var ett handikapp om man ville komma sig upp här i världen.
    En lärare under en 14 dagars politisk och facklig internatkurs vid Skåvsjöholm uttryckte det så här (en mycket sen kväll inne på hans rum):
    "Ni får fan inte hålla på och tycka synd om folk. De ni trampar ner på väg uppåt skulle det ändå aldrig ha blivit något med. Det är så ni ska tänka."

    SvaraRadera
  28. Tant Grön, jag skulle gissa att även du har kallat honom för Mångubben. Solen, som kanske är viktigast i sammanhanget är naturligtvis en hon.
    Breast ironing har egentligen inget med kroppskultur, på det viset vi vanligen menar, att göra, utan dels vill man att flickorna inte ska se könsmogna ut, eftersom kvinnorna är mycket utsatta för männens våld, dels har man tydligen kommit att tro att det skyddar mot graviditet. Gråtfärdig blir man likväl.

    SvaraRadera
  29. Anonym, det vore intessant dels att veta om och vad du svarade på det, och vad det blev av den mannen. Det var ju sorgligt nog att han verkade som lärare så jag hoppas att han inte klättrade vidare på karriärsstegen.

    SvaraRadera
  30. Cici, det här hände precis när lagen om medbestämmande i arbetslivet hade kommit och alla fackligt aktiva skulle prepareras för att tänka på samma sätt som arbetsgivarna. Vi skulle lära oss att vi och dom inte handlade om facket mot arbetsgivarna utan istället skulle utläsas vi som är lite för mer än vanliga anställda, de med lite mer förmåner, eliten bland de kollektivanställda, arbetararistokratin som Karl Marx kallade dem.
    Och dom var naturligtvis den grå massan av vanliga anställda som aldrig skulle komma att bli något annat än just vanliga anställda. Lagen om medbestämmande innebär ju bl a att det lokala facket skall ha en representant i bolagets styrelse. En representant med tystnadsplikt gentemot de egna medlemmarna. Lärarens åsikter var alltså helt i medbestämmandelagens anda och naturligtvis gick det bra för honom i hans fortsatta karriär.
    Det här kan kanske verka som en utvikning från ämnet bröststympning men vad jag menar är att det är precis så här det fungerar, överallt och på alla nivåer, i samhället.
    Och, naturligtvis, överallt på jorden.
    Större eller mindre kotterier bildas och skaffar sig lite mer makt, och därmed lite mer förmåner och lite högre status, än andra.
    Männen i Kamerun tar för sig bland småflickorna och de kommunala tjänstemännen i Göteborg tar för sig bland de förmåner olika entreprenörer har att erbjuda.
    Samma andas barn, skulle man kunna säga. Man tar för sig om man får möjlighet till det.
    Eller för att ta ett exempel inte så långt från där du bor.
    När Piteå kommun hotades av en miljon i böter för att man spärrade in de dementa och journalisterna ville ha en kommentar från den ytterst ansvarige så gick inte det därför att vederbörande var på sin traditionella vartannatårsresa till västindien. En resa som givetvis bekostas av skattebetalarna. 43000:- hade resan kostat gången innan.
    "Vi är angelägna om att upprätthålla en nära och personlig relation till våra vänorter", löd förklaringen.
    Visst, säger jag, det är väl helt okej men nog vore det väl också på sin plats att upprätthålla en värdig äldrevård för de som bekostar de där västindienresorna.

    SvaraRadera
  31. Tack Cici för att du satte på pränt den mycket intressanta intervjun i P1 med Nawal el Saadawi. Jag höll som vanligt på och pysslade hemma, men satte mig ner för att lyssna. Imponerande kvinna. Jag hörde också om Kamerunflickorna och det är viktigt att sådana här otäcka saker dras fram. Människorättsorganisationer ska snarast protestera. Själv har jag varit dålig på att kommentera. Har traskat ut i solen idag, men har i några veckor nu haft problem med värk osv. Satt på en uteservering idag och solen värmde. Du har också sett och hört vårtecken ser jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  32. Men jisses, så stort påskris du har! Ska det verkligen in i huset? hihi....
    Hulda

    SvaraRadera
  33. Anonym, vad ska man säga? Jag blir bara så trött på att folk inte kan nöja sig med det dom har utan ska ha mera hela tiden. Spelar ingen roll vem eller vilka dom trampar på. Trots det fattar jag inte hur det kan beviljas av styrelser och andra behöriga. Vad är det som får dom att hålla tyst och bara låta sånt passera, som det i Piteå? Kompisanda?

    SvaraRadera
  34. kajsastina, jag ser att du har fullt upp med dina litterära resor. Tråkigt att du ska dras med värk. Hoppas att vårsolens värme gör det lite lättare. Har själv haft lite tid för bloggandet några dagar, då barn och barnbarn är här. Och dom går ju före.

    SvaraRadera
  35. Hulda, jamen varför ska man nöja sig med mindre?
    Några kvistar får nog stanna på brotrappen.

    SvaraRadera