En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 15 april 2011

Mitt i april

Kanske svårt att inse att våren är här när man ser snömängderna på lägdorna. Men då man i nästa stund hör trumpetandet från årets första trana och ett par svanar flyger i perfekt parallell över huvudet inser man att vintern går mot sitt slut.
Vid badplatsen har bord och bänkar börjat titta upp ur snön och badstenen syns allt mer. Att ge sig ut på isen nu är inte att rekommendera, inte ens för hundarna. Om en månad kanske dom kan ta sitt första bad här.


Vid Hundtjärns utlopp har isen sjunkit och vattnet rinner ner i det lilla fallet med alltmer tilltagande fart.
I skogen har myrorna vaknat till liv och myllrar på stacktoppen som är snöfri.



Och i rabatten utmed husväggen låg plötsligt den första daggmasken lite yrvaket. Jag skyndade mig att lägga den i en grop och ösa jord över så att inte solljuset blev honom övermäktigt.






Runt avloppsbrunnen har aklejorna börjat titta upp lite försiktigt.  
Den första krokusen har öppnat sig för solen och han har fullt med kompisar som kommer att göra honom sällskap i morgon.
Jorgubbsplantorna som står i pallkragar är snart fria från snötäcket och redan nu ser jag att dom är på gång.

Apropå gång så har jag skottat en sån ner till torkvindan och fällt upp den. Tvättmaskinen har gått för fullt och tvätttunnan som var fylld med råge är bottenskrapad.

Sondöttrarna med far kom på besök i dag och sommarleksakerna plockades fram ur förrådet. Far och farfar bråkade med veden vid den nya vedmaskinen under tiden som jag och barnen bara hade skoj.

Kanske sista gången i år som det går att åka kana nerför snöhögarna som blir mindre och blötare för varje timme.

Lite nostalgi: Denna tröja, som är handstickad av min mamma för kanske 35 år sen, använder jag flitigt sen jag ärvde den. Den har en liten fläck framtill som kom till redan då min mamma bar den och råkade få färg på den då hon stod vid stafflit och målade. Tröjan börjar bli lite noppig men duger bra till vardags och jag har i alla år tvättat den i maskin. Ett plagg som är svårt att göra sig av med.

Ni kanske kommer ihåg att jag avsa mig presenter då jag fyllde år. Nå, presenter fick jag i alla fall men inga prylar. Bland annat fick jag en spa-behandling av maken och av äldre sonens familj fick jag en get. Det vill säga, dom hade satt in pengar på actionaid till en dräktig get som en av kvinnorna i byn Kariwa i Mocambique kommer att få. Det tycker jag var en utmärkt present.
För er som är intresserade, gå in på www.actionaid.se så kanske ni får tips på presenter till dom som redan har allt.


 

23 kommentarer:

  1. Hej Cici.

    När jag sitter och läser din blogg och tittar på dina fina bilder blir jag väldigt rörd. Det känns så levande för du skriver med så'n inlevelse om dina anhöriga, din omgivning och naturen! Tack för att du delar med dig! OCH för din omtänksamhet på min blogg ♥

    Ha en go helg!

    PS.
    Du hade letat i min blogg ang. hur man gjorde "hjärter och dom andra valörerna" (?)....
    Det är inget som jag känner igen alls, så det måste ha varit någon annan av dina bloggvänner som tipsat dig om detta. Sorry! DS.

    SvaraRadera
  2. Gökboet, tack för din fina kommentar.
    Men visst vet du hur man gör små hjärtan i texten, du har ju gjort en i den här kommentaren?

    SvaraRadera
  3. Herreminje, så mycket snö ni har kvar däruppe ... På mina ägor ligger det en liten, liten slatt kvar på norrsidan av "Rucklet". Knappt tillräckligt för att krama ett par, tre snöbollar. Det smälte fortare än kvickt här på ön, när det väl satte igång.

    Tack för att du påminde mig om att jag måste starta ett par tvättmaskiner idag! Numera har jag en hittills okänd förmåga att totalglömma den saken.

    Trevlig helg med hopp om fint väder!

    ♥♥♥
    ... kunde jag inte låta bli att klippa och klistra från Gökboets kommentar ;o)

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert kort vid Hundtjärn.
    svårt att fatta att det är så mycket snö kvar och ändå gror växtligheten. Vilken kraft dom måste ha. Dom vet när det är dags och kämpar sig ständigt uppåt utan minsta gnäll. Där har vi en del att lära
    ha en bra dag Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, förresten. Om jag inte minns alldeles fel så är koden för att få till ett litet hjärta: ♥

    SvaraRadera
  6. Äh, nu BLEV det ju ett hjärta fast jag skulle visa koden. Nytt försök: & hearts ; (men skriv utan mellanslag!)

    SvaraRadera
  7. Det är så härligt när man kan börja att hänga tvätten ute,fint att få en get som andra kan ta hand om å ha nytta av.

    SvaraRadera
  8. Nu kom jag på det!
    ♥♥♥ Alt+Del+3
    ♣♣♣ Alt+Del+5
    Tecknen kommer fram när man släpper upp tangenterna. Att det skulle sitta så långt inne.

    SvaraRadera
  9. Geten var en jättebra present, ja även spabesöket. Precis i min smak. Jag brukar ge träd till folk jag inte riktigt känner men är bjuden till, det är också en bra present. Alltså plantering i Afrika.
    Du har två årstider samtidgt, inser jag, både vinter, ucsha va snö, och vår med blomster på gång.
    Tackar för erbjudandet att använda din torkvinda! Jag antar den när jag kommer förbi nästa gång, hihi...
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft/Nina, i dag har snön smält som glass i solsken. Vattendragen är överfulla med vatten i stället för is och snö och svanarna simmar i de små sjöarna som bildas ute på lägdorna.
    I kommentaren ovan kan du se hur man skriver in hjärtan och klöver. Det borde finnas spader och ruter någonstans också för jag antar att dom finns för att beskriva bridge eller liknanade.

    SvaraRadera
  11. lisbeth, man kanske skulle försöka vara en liten krokus eller snödroppe för nu börjar deras tid här uppe hos oss.

    SvaraRadera
  12. stickmamman, nu är det slut på att hänga tvättten inomhus, i alla fall om det inte regnar alltför mycket.
    En get i Afrika känns bra att ha.

    SvaraRadera
  13. Hulda, det är inte så mycket bevänt med våren i våra trakter. Det är först vinter sen blir det vårvinter och plötsligt är det sommar.
    Träd har jag både fått och gett bort men nu har det kommit nya hjälpaktioner så det finn mer att välja på. Bra tycker jag.
    Ni är så välkomna hit om ni har vägarna förbi.

    SvaraRadera
  14. Hahaha.. (^.^) Sorry! Det uppstod visst en liten missuppfattning :D Ett HJÄRTA visste jag hur man gör, men nå't annat hade jag ingen aning!! Men NU kan jag ju spader också!!!! Fast på min dator är det bara Alt och 3 resp. 5 (på siffrorna till höger på tangentbordet som gäller för hjärta resp. spadertecken)
    Alla tips mottages tacksamt!

    KRAM!

    Kram rara lilla du!

    SvaraRadera
  15. Gökboet, blir inte missförstånden större än så vore det lätt här i livet. Det finns flera krumelurer på sifferbordet till höger men av kortlekens färger har jag bara hittat igen hjärter och klöver.
    Ha en riktigt skön söndag!

    SvaraRadera
  16. Oj vad olika det är beroende på var man bor i landet, men nu kan jag tänka mig att det går fort?

    SvaraRadera
  17. Malin, nu går det med vindens hastighet och det är lika mend stormbyar i dag.

    SvaraRadera
  18. Aklejan visar sig allaredan, det gör den inte hos mig, men jag är ändå glad för din skull, eftersom du har en sån fruktansvärt låååååååååååång vinter. Hoppas vintern försvinner i ett nafs nu. Och jag vet, en torr solig sommar i norr är underbar! Gillar de ljusa nätterna. Ha det gott!
    Apel

    SvaraRadera
  19. Vilka bra presenter du fick. En get är ju precis vad man behöver, särskilt om den befinner sig i Afrika. Bra sida ska spara adressen.

    SvaraRadera
  20. Apel, nu har de korta nätternas tid börjat. Jag får nog dra ner persiennerna i fortsättningen om jag inte vill vakna av solen som lyser mig i ansiktet alltför tidigt. Växterna har legat under snön och haft det varmt och gott, så nu poppar dom upp den ena efter den andra. Särskilt som vi har södersluttning.

    SvaraRadera
  21. epsilon, jag gillar också getter som bor i Afrika. Jag gillar väl getter i vårt land också men känner att jag inte direkt längtar efter att ha en på tomten. Det känns bra om jag kan få flera att gå in på den sidan och kanske köpa sig en get, cykel eller fotboll.

    SvaraRadera
  22. Tack för att du tipsar om ActionAid och våra presenter mot fattigdom!

    Med varma hälsningar
    Catrin Rising
    Pressansvarig
    ActionAid
    catrin.rising@actionaid.se

    SvaraRadera
  23. Vad roligt att du blev glad för geten! Jag lovar att bidraget kommer till nytta och glädje i något av våra många projekt där vi ger getter till kvinnor!

    Med varma hälsningar

    Catrin Rising
    ActionAid
    catrin.rising@actionaid.se

    SvaraRadera