En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 23 april 2011

När det knoppas

Likt ett färgglatt påskägg lyfter rabarberknoppen på hatten och kikar ut ur sitt skal.

Knoppen bredvid har hunnit lite längre och bestämt sig för att det är vår och dags att krypa fram.

Tussilagon lyser nu lite varstans med sina små solar.

Kejsarkronan ger sina årliga storslagna löften och blommor och blad. Tyvärr håller den bara hälften av sin löften. Bladen blir så fina och när dom är som präktigast... faller dom ihop och så är det slut för deras årliga uppvisning. Jag har provat att flytta dom till alla möjliga platser i trädgården men det är samma visa varje år, inte en blomma i sikte, och så lär det nog  bli även detta år.

Snösmältningen har som sagt gått med en rasande fart  även om det ligger kvar lite i skogskanter och  norrsluttningar. I dag, påskafton har det varit en molnfri solig och varm dag. Trädgårdsmöblerna har ställts fram och torkats av och påsklunchen åt vi ute på terassen. Långbyxorna fick sitta på men tröjan åkte av och det var precis lagom att ha bara ett linne upptill. Nu har emellertid kvällskylan slagit till och det är nollgradigt ute. Jag kom just på att dynorna ligger kvar ute. Bäst att plocka in dom annars finns det risk för att fåglarna lämnat visitkort på dom. 

I går var vi och uppvaktade sonahustrun i stan på hennes 40-årsdag. Tårta, bullar och kakor fyllde våra magar och allt var trevligt som det ska vara. Dessvärre råkade treåriga Lisa göra i byxorna och femåriga Elsa fick ont i magen alldeles innan vi for hem. Nu är det bara att hoppas på att det beror på för mycket påskgodis och tårta och att det inte är Cryptosporidium som slagit till.


  

20 kommentarer:

  1. Vilka läckra bilder. Speciellt dom på Rabarbern! NATTI!

    SvaraRadera
  2. Hej Cici
    Vårexplosionen i naturen är lika fin att få uppleva varje år.
    Nisse

    SvaraRadera
  3. Måste erkänna att jag är lite av en rabarberoman. Och då menar jag rabarber-oman, inte raberbe-roman (vad nu det skulle vara ...) Det är lika härligt varje vår när den första, rölliga och svultstiga knoppen sticker upp sitt kala huvud ur jorden!

    Sedan ifjol har jag två sorter. Den ena fanns på gården vid husköpet; en anemisk och magerlagd typ, som inte givit några stora skördar. Den andra är en gigantisk variant (säkert STINN med oxalsyra), som överlevt en extremstyvmoderlig behandling på sin förra adress och som förmodligen av pur glädje redan i höstas satte igång att växa som besatt :o) DEN ska det bli intressant att följa i år.

    Här hos mig har det inte påskats alls, om man inte räknar in den tunna portionsbiten lax som jag lagade till middag. Inte ägg så långt ögat når, inga påskhäxor upphängda i taket, inget fjäderprytt ris på bordet. Ja, snart sagt, ingen påsk alls. Vete fåglarna hur jag liksom inte alls hann med den här gången :o/

    Desto roligare att se och "höra" att andra fått till det lite bättre!

    SvaraRadera
  4. Nä usch nä, hoppas verkligen inte det är det där lilla krypet med det svåra namnet! Utan bara för mycket gottis!
    Visst är rabarberknoppar läckra... lite burleska nästan. Kul att det går fort nu med våren. Jag har tagit på mig korts nu och kan gå i sandaler, jippii!!
    Apel

    SvaraRadera
  5. Ja just det ni har den fula rackarn att tampas med. Tittade just på rabarber i går. Era kommer en längre bit på väg. Ha en bra dag Kram

    SvaraRadera
  6. Nu verkar våren även kommit upp till er!

    SvaraRadera
  7. Härligt att du också fått lite vår. Här har björkarna slagit ut. Har inte minne av att det varit så här tidigt något är.
    För mycket av det goda kan ställa till elände.
    Hoppas att barnen är pigga igen.
    Rabarberknoppar är riktiga konstverk - modern konst.
    Vi har haft en härlig påskhelg med riktigt sommarväder. Det har blivit länga promenader varvat med kalas av olika slag. I morgon är det vardag igen och slut på påskägg i alla dess former. Och vi ska åka ut på landet och se om Polaren har tålt vintern och mössen har lämnat
    husvagnen i fred.
    Ha enfin och bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Den stora rabarberknoppen är vackert fotad. Och tussisarna med en hatt av snö. Naturens under och speciellt märker man det om man bor på landet. Jag ser att du haft en fin påskhelg med nära och kära. Nu ska jag gör mig i ordning för körträningen. Det var 18 grader varmt här i skuggan.
    Må så gott och njut av våren.
    kram

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara bilder Cici, och vilken växtkraft. Men vad är det med Kejsarkronorna? Jag trodde dom var samarbetsvilliga. Där jag bott och haft sådana tycker jag att det är den blomma jag varit minst bekymrad över, dom har bara gjort sitt och blommat kravlöst.
    Underbara värme. Vi har också haft utehelg med mat och fika utomhus och behagliga 19 grader ibland.

    SvaraRadera
  10. Gökboet, kanske lite sent men jag säger natti natti. Det kan ju få gälla för natten till onsdagen.

    SvaraRadera
  11. Pensionär Nisse, och det kanske är märkvärdigare ju längre norrut man bor. När det är vinter och kallt så länge tror man knappt att det ska bli sommar igen. Man hinner glömma hur trädgården ser ut när inte all snö ligger som ett metertjockt täcke över alltihop.

    SvaraRadera
  12. Stjärnkraft/Nina, rabarberståndet på vår tomt har jag fått av någon för länge sen och bara stoppat ner bredvid potatislandet. Det växer som sjutton och mitt i sommaren brukar jag "slakta" den, dvs jag river av allt och så får den börja på nytt. På så vis får jag en ny omgång lite spädare stjälkar.

    På Holgerstomten växer det två jättebestånd rabarber som säkert har funnits där i alla år. Ingen sköter om dom och den som vill får skörda där.

    Påskpynt ska man nog vara sparsam om, dom ska ju straxt ner igen.

    SvaraRadera
  13. Apel, sonahustrun har anmält på kommunens hemsida att dom drabbats av vattnet för det verkar mest troligt i och med att de vuxna också kännt av det.

    Barnbarnen har sprungit omkring i barärmat och barbent dessa dagar och vi vuxna har visserligen behållt det långbenta men barärmade har vi varit större delen av dan. Jättehärligt!

    SvaraRadera
  14. Lisbeth, det är dom som har druckit av det kommunala vattnet inne i stan som är drabbade. I vår by är vi inte berörda.

    SvaraRadera
  15. Tant Grön, otroligt men sant!

    SvaraRadera
  16. Polargrevinnan, man unnar verkligen det svenska folket sol och värme en sån här helg då de flesta är lediga.
    Hoppas att Polaren, ska man uttala det med betoningen på den första stavelsen kanske, har klarat av vintern bra så att du kan nyttja den till sommaren som kommer utan alltför stora åtgärder.

    SvaraRadera
  17. kajsastina, det har varit ett sånt där lagom kaos av nära och kära i helgen.
    Jag läste att du skulle ut och träna på att köra först, men sen trillade poletten ner. Det är mycket roligar att sjunga i kör än att ligga på vägarna!

    SvaraRadera
  18. Ingabritt, jag brukar faktiskt komma överens med de flesta av dom jag stoppar ner i jorden. Det förargliga med kejsarkronan är att den får så ståtliga blad och lovar så mycket, så därför envisas jag med att låta den få vara kvar i trädgården. Jag kanske slänger den på komposten i sommar om den gör som vanligt. Skulle inte förvåna mig då om den gick i blom nästa sommar där den hamnat!

    SvaraRadera
  19. Nä, bläh... jag har sett det på teve, magsjuka av vattnet. Vilken tur att vi har egen brunn.
    Hulda

    SvaraRadera
  20. Hulda, bara man har kollat sitt brunnsvatten noga. Många privatbrunnar har undermånlig vattenkvalitet på grund av arsenik, järn, radon och allt vad det kan vara.

    SvaraRadera