En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 21 april 2011

Nyanlända

Först och främst måste vi gratulera Maria och Magnus som blivit stolta föräldrar för andra gången. Den här gången är det Harry  (eller kanske Malte, eller...jag vi får väl höra så småningom) som anlänt till Norrlångträsk.

STORT GRATTIS !
♥♥♥

Övriga nyanlända sommargäster är sädesärlan. storspoven, knipan och tussilagon.
Lägdorna som nyss var täckta med snö har nu börjat skifta i grönt på de ställen där snön inte ligger kvar.

Den här bilden tog jag i går då vi for genom Frostkåge på vägen hem från stan och besöket hos revisorn. På lägdorna i Frostkåge kan man vår och höst se massvis med fåglar, mest svanar och tranor, men i går såg jag endast några svanar, lätta att förväxla med snöfläckar.

Någon timme senare var jag till Båtvik, straxt norr om Byske, för att hämta dottern som hälsat på sambons föräldrar och där hade värme och blåst gått hårt åt isen.

På kvällen hade vi ett viktigt arbete att utföra. Vi måste packa små godispåsar till eventuella besök av påskkärringar dagen därpå. Det är noga att det är lika i varje påse så det är inte bara att hiva i lite godtyckligt. Dottern och jag frossade på ordentligt när vi var i affärn i Byske där lösviktsgodis såldes för 2.75. Stora välfyllda påsar blev det.


När vi ändå var igång blev det förstås lite annat också som kokt påskskinka, marinerad lammstek, potatissallad, sill, gräslök, ostar, påskmust och en hel del annat. Man vet aldrig när och hur många man blir i det här huset så det är säkrast att fylla skåpen. Laxen är i alla fall gravad,  nu fattas bara att svänga ihop en gravlaxsås. Men i afton blir det bara K och jag till middagen så då ska jag laga till stjärtbiten av laxen och göra något gott av den.



GLAD PÅSK!

7 kommentarer:

  1. Hejsan, hoppsan, vad snösmältningen gick undan när den väl fick fart! Lite najs att det börjar bli grönskiftningar nu, inte sant? Man blir liite trött på vitt i längden ;o)

    Och så rustas det på allvar till påsk där hos dig. Det jag minns med värme från min barndom är jakten på påskägg. Min inte alltid lika fiffiga mamma brukade placera ut små karamellägg överallt därhemma och sen skulle broderskapet och jag leta upp dem. Alla hittade vi förstås inte. Inte just då i alla fall. Så det var inte ovanligt att man strax före jul kunde plocka fram ett lite dammigt och kletigt godisägg från ett dittills missat gömställe.

    Jag hade planer på att köpa lamm till helgen, men besinnade mig. Eftersom det inte är någon annan som ska utfodras än jag själv kändes det som mer än överkurs. Men lax köpte jag!

    Ha nu en riktigt fin påskhelg! Vädermännen lovar er där uppe varmt och vackert såg jag igår kväll. Och ta det varligt med påskmusten. Det duger inte att åka dit för kvastfylla, sörru ;o)

    SvaraRadera
  2. Här har vi njutit av limegravad lax och idag tänkte jag inhandla lite inlagd sill i fiskaffären nere i hamnen som just våröppnat. Kaffestugan med sitt goda bröd har också slagit upp portarna men allt matbröd var slut redan mitt på dagen igår.Det märks att sommargästerna har dykt upp. I dag ska jag ta tubkikaren och se ut över Blå Jungfrun. Det är ju där Blåkulla ligger och det kanske är fullt av aktiviteter där nu. Det är ju bra flygväder iallafall. Trevlig fortsatt helg !
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Tranorna kanske kommer lite senare det brukar bli et himla liv av dom.Det brukar bli gott om dom runt omkring oss.Storspoven är en rackare som brukar hålla mig vaken på nätterna så han gillar jag inte.Svanarna kunde gärna få stanna för dom är ju så fina.Glad Påsk

    SvaraRadera
  4. Så här långt ut i skogen kommer det inga barn påskkärringar ;-)

    Härliga bilder!

    Påskkramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Hej Cicci, det är härligt när alla fåglar dyker upp, då är det vår. Jag ser att ni börjar få fritt från snö, sedan går det undan där i dina trakter.
    Önskar dig och familjen en fortsatt fin påsk med mycket god mat mm.
    Idag blir det en tur till olika kyrkogårdar för vår del, de ska ju också skötas om.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Cicci, det gar undan med snon hos er och nu ar varen har hos oss. Talade med en mycket god van i Umea och fick rapport om vadret. Alla dessa faglar ;som dyker upp nu. Jag sag en stor padda som lugnt traskade over grasmattan igar. Ska ut o satta mig i solen o sticka och ta en kopp kaffe.
    Glad forts pa pasken!
    kram

    SvaraRadera
  7. Det måste vara rekord på billigt godis Jag betalade 3.70 och det tyckte jag var rea.
    jag packade inga påsar men väntade på små flickor o pojkar. Ingen kom. Då kom jag på att vi ha låst trapp med porttelefoner. Tydligen har inte påskkäringarna lärt sig att trycka på sådana. Ha en fortsatt bra påsk

    SvaraRadera