En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 17 april 2011

Överflöd

Att snösmältningen går med en rasande fart i dessa dagar kan jag se på bland annat Hundtjärnbäcken.  I torsdags fanns här bara ett snötäcke, man kunde inte ens ana att här fanns en bäck. Två dagar senare forsar vattnet fram ända till överkanten av vägtrumman och ytterligare en dag så svämmar vattnet över sina bräddar.

Den ensamma krokusen har nu fått massor av sällskap i sin lilla vrå av rabatten.  Passande så här till påsk med färgerna också.

Lägdorna mellan byavägen och Nördträsket blev, hokus pokus, snöfria. Visserligen finns det fläckar kvar men det mesta är nu vattenbemängda gräsytor. Klafs, klafs låter det när man går där och hundarna blir .. hm jättemysiga. Jag tror jag måste klippa ner Cillas päls helt och hållet nu för hon blir skitig så fort hon är ute.

I går eftermiddag for jag till flygplatsen och hämtade dottern och mågämnet som kom hem på besök en vecka. Sådanaa ärenden är alltid roliga, och mera roligt blir det i veckan. Måndag - K har snickarkurs. Tisdag - K åker till Kiruna fram och åter, jag har vattengympa. Osdag - deklaration hos revisorn , hm kanske inte så kul precis. Torsdag - troligen besök í Lycksele. Fredag - fira sonahustrun på hennes 40-årsdag. 

Nåja en dag i taget och nu är det sovdags. Nattinatti.


  

15 kommentarer:

  1. Jo men visst försvinner snön med en rasande fart när det väl har satt igång, och med det ser hundarna ut därefter.....

    Ha en bra fullspäckad vecka!

    SvaraRadera
  2. Härligt att dottern är hemma en vecka! Hoppas ni får det jättemysigt!

    SvaraRadera
  3. Verkar inte som ni heller haft så där överdrivet djup tjäle den här vintern, med tanke på hur fort det sugs undan. Här var det så lite markfrost att det knappt var värt namnet.

    Just den här tiden på året är jag rätt nöjd med att jag INTE har hund mera ;o) Min senaste, spinone italianon Ruffa, var en sån som gääärna drog iväg genom utfallsdiken, dyngstackar och annat mojs, men som tur var har spinonen inte särskilt sugande päls.

    Det låter sannerligen som du har veckan full, kvinna! Men mycket av det verkar ju vara trevligheter, så ha således en trevlig vecka!

    SvaraRadera
  4. Visst ja. Deklarationen! Tack för påminnelsen.

    VÅREN ÄR HÄR! Jippiiee!!! Jag har bestämt att Rämen sköljer redan den 22 i år :D

    SvaraRadera
  5. Gökboet, tänk vad vi hundägare står ut med mycket, helt frivilligt. Med sånt som hundarna ställer till med, menar jag.

    SvaraRadera
  6. Malin, det är alltid kul när barnen dyker upp.

    SvaraRadera
  7. Stjärnkraft/Nina, nog sitter tjälen i fortfarande, vattnet rinner i strida strömmar och söker sig till diken och bäckar. Att det blir mindre insjöar i svackor där det inte finns avrinning tycker sjö- och vadarfåglar är trevligt så länge det varar.

    Cilla har egentligen inte heller en päls som tar åt sig särskilt lätt, men det är klart att rullar man sig i granris och oljefläckar då blir även hon skitig.

    Men vedkapen som ständig bakgrund kommer nog den här veckan bli både rolig och fartig.

    SvaraRadera
  8. Gubben, ursäkta om jag störde vårruset med deklarationspåminnelsen, det var inte min mening.

    Så ni säger att sjöar och älvar SKÖLJER. Här uppe används ordet RIVER, vilket jag har lite svårigheter med eftersom det får mig att tänka
    att isen går sönder i flak. Det gör aldrig isen här, den sjunker sakta samtidigt som den tunnas ut för att så småningom helt försvinna.
    22 april är nog i tidigaste laget för oss, får nog vänta lite till, men man vet aldrig. Med denna plötsliga värme och stormvindar så kan det gå fortare än man tror.

    SvaraRadera
  9. Härligt att det går undan så fort med vinterborttagningen! Och full vecka har du, med ett roligt avslut.
    Deklaration hade jag alldeles glömt bort...
    Apel

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig vecka. Att få dottern är väl riktigt grädden på tårtan. ser ut som ni har tinat fram riktigt bra. Hoppas nu att vi slipper översvämningar i alla vattendrag ha en mysig dag

    SvaraRadera
  11. Apel, jo har det liks börjat är det lika bra att det går fort. Nu spirar det både här och där i trädgården. Samma underverk varje år. Hade det inte varit för att det blåser halv storm ute skulle jag varit ute med krattan nu.

    SvaraRadera
  12. lisbeth, jag tror också att veckan blir riktigt trevlig. Det tråkigaste är att handla all mat som behövs under storhelgen, men det får gå det också.

    SvaraRadera
  13. Svar: Ja, min blogg är väldigt anonym!!! Den går inte ens att söka på... och bara ett fåtal nära släktingar vet om min blogg! Hoppas jag!

    Tack för din omtanke!

    SvaraRadera
  14. Vad härligt när krokusarna kommer jag måste nog plassera mina vid nån vägg för jag har ännu snö där dom växer.

    SvaraRadera
  15. stickmamman, man uppskattar de här första blommorna extra mycket. Sen blir detså mycket på en gång. Flytta du krokuslökarna till det ställe som blir fortast snöfritt.

    SvaraRadera