En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 12 april 2011

Tiden rusar ifrån mig


Oj vad tiden går fort, jag hinner då rakt inte med bloggeriet.

Jag är just hemkommen från en tjejmiddag i stan. (Av någon anledning känns det avigt att säga dammiddag men helt ok att säga damlunch). Vi är ett gäng på fem tjejer modell äldre som brukar träffas med ojämna mellanrum alltsedan vi gick på KomVux tillsammans. Vi räknade ut i kväll att vi gick där -85 - -86, så det börjar vara några år sen. Tre av oss är pensionärer redan och två har ett par, tre år kvar att arbeta. Det blir en sån där kväll med mycket prat och skratt.

Jag blev förundrad över att det var så mycket folk på restaurangen tills jag blev upplyst om att det var hockey i kväll. Där satt bland annat ett gäng från  Västerbottens TV. I skrivande stund är ställningen 1-1 och förlängningen ska just börja. Gissa om det är hockeyfeber i stan! Måste tyvärr meddela att Färjestad just gjorde ett avgörande mål.

Just i dag har väl inte vädret varit det bästa men i går var en helt ljuvlig dag. På många sätt. Gulsparv, bofink och tofsvipa har siktats i byn. Förutom det härliga vädret hade jag tid på Aqua Spa klockan två. Jag hade fått en ansiktsbehandling i present av K och lagt till en massage av nacke och axlar. Jag hade fullt upp att hålla mig vaken, så avslappnade var det.

Efter dom behandlingarna var jag förbi garnaffären och köpte beräknad mängd garn till överkastet jag virkar. Dessutom tittade jag in i en mattaffär för att se vad som fanns av hallmattor och hittade direkt en som skulle passa. Mattan vi har nu är helt slut, Den är tvättad ett par gånger trots att dom inte kan tvättas, men nu är det så mjuk och sladdrig att den måste kasseras. Ett tag till får den tjänstgöra eftersom det just nu dras in grus, sågspån och torrt gräs. Visserligen är den nya mattan tvättbar men man vill ju inte börja med att skita ner den.

K har kommit igång med vedmaskinen så nu surras det ute på backen, och huset blir fullt av sågspån och annat boss. Vi lär inte behöva frysa de närmaste vintrarna i alla fall, även om detmesta som tas om hand just nu är blandved, sånt som blivit kvar efter avverkningen som gjordes i fjol.

Det blev lite vindsröjning i Holgers i helgen, då vi bland annat hittade slipsar av olika kulörer och kvaliteter. Leo hittade igen dotterns dockskåp och möblerade om under tiden som hans mamma och pappa härjade i skåp och garderober.

Om ni visste vad jag och dottern har sökt efter denna klänning. I flera år. Senast dottern var hemma hittade hon äntligen igen den. Visst är den fin? Vi köpte den till henne då vi bodde i Saudi, våren -80 då hon var 1½ år. Jag tror att det är det enda plagg hon har kvar från sin barndomstid. 

Nej nu är det hög tid att ta ut hundarna på sista kissrundan och sen krypa till kojs med en bok. Godnatt!



16 kommentarer:

  1. Våren har en förmåga att gå alldeles för fort till skillnad från den, i mitt tycke, alldeles för långa vintern.
    Du tar vara på tiden på ett alldeles lysande sätt tycker jag.
    Tjejmiddag, spabehandling, hundpromenader, virkning och "godbokläsning" ... you name it !
    Men tyvärr är det väl så att man ofta vill hinna med mer än vad dygnets timmar räcker till.
    "De ska va gött å leva !"
    .. och vilken prinsessa i sin fina klänning !

    SvaraRadera
  2. Visst går tiden fort när man har mycket kring sig. Jag säger också tjejmiddag - vet inte vad vi ska kalla oss. När några tanter träffas så blir vi tjejer - pratiga och fnittriga.
    Ansiktsbehandling är härligt. Fick också i present i höstas och tror jag ska ge mig en behandling i present till mig själv.
    Söt flicka i söt klänning. Vad bra att ni fann den, det är roligt att ha något barndomsminne kvar.
    Detär roligt med något nytt då och då till hemmet. Jag log när jag läste att du sparade den nya mattan ett tag. Vi har köpt en mindre dörrmatta för det är oljefläckar på den, men den nya har vi inte lagt på för den kan bli smutsig. Idiotiskt tänkande - i morron lägger jag på den.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Vad menar du med TYVÄRR gjorde Färjestad mål??? :)
    De flesta har nog mycket att göra nu när vinterslummern är över och man börjar kvickna till och får lust att starta nya projekt mm..
    Fantastiskt söt klänning föresten, kul att ha den kvar.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Det är inte bara av ondo att man inte hinner blogga ;-) Det är många som dragit ned på det nu.

    Härligt när man finner igen ting man saknat :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Mysigt med tjejmiddag! Tycker det heter tyjejmiddag oavsett vilken ålder man har, åldern är ju ändå bara en siffra och man är så gammal som man känner sig.
    Du, den där hallmattan får du gärna skicka ner till mig, vi behöver oxå en lång och den där var jättesnygg.
    "Rik" känsla att ha en massa ved, underbart!

    SvaraRadera
  6. Saudi, du känner inte våra goda vänner, familjen Toreld som var där nere vid den tiden. Hon arbetade som lärare och de var aktiva med square dance.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Vi har sparat ett dockskåp till vårt barnbarn han säger alltid när han är på besök att hämta huset. Jag suckar för syns skull för det tycker han är roligt. Leksakerna är i källaren och det är tungt ibland att bära upp. Vi kan inte ha det framme för det tar för mycket plats.

    SvaraRadera
  8. strandskatan,kanske det också är så att man får mer energi till våren och med energin kommer tankarna på allt man skulle, ville ha gjort.

    SvaraRadera
  9. Polargrevinnan, man kan ju ha en vardagsmatta och en man lägger på då man ska ha främmande. Eller? Skojar bara. Naturligtvis ska den nya mattan fram snart, men just nu när gubben drar in så mycket torrgräs, lera och sågspån känns det inte så där lyckat.

    SvaraRadera
  10. Tant Björn, i kväll gäller det. Vinna eller försvinna för SAIK. HEJA SKELLEFTE AIK!!!

    SvaraRadera
  11. Pennelina, det kanske är det säkraste vårtecknet i bloggosfären?

    SvaraRadera
  12. Malin, jag skulle gissa att portot skulle kosta mer än själva mattan, så jag tror den får bli här.
    Även om sommaren är i antågande så kommer det flera vintrar framöver, (får jag hoppas i alla fall), så det gäller att tänka frammåt några vintrar när det gäller ved.

    SvaraRadera
  13. Ölandsvindar, tyvärr är inte namnet bekannt, men det var ganska många svenska företag i farten i Saudi den där tiden. Vi bodde ute på landsbyggden mellan två små städer som heter Abha och Shamis, uppe på 2100 meters höjd inte så långt från Röda Havet. Min man jobbade åt Saudi Asfalt, en avknoppning av Nya Asfalt. Dom byggde en hel olympiad-anläggning där ute i ödemarken.

    SvaraRadera
  14. Selma, dockskåpet har dottern själv sparat och det står i det huset vi kalla Holgers, där K har sitt kontor. Däremot har vi en klappbox full med barnböcker och en stor Legolåda som står uppe i vardagsrummet i en hörna, samt ett pottskåp med diverse leksaker, ritmateriel och spel som står i köket. Snart har dom väl vuxit ifrån dom där sakerna och då åker dom ut. Om det inte blir så att dottern kommer med några små.

    SvaraRadera
  15. Dammidddag det för ju tankarna åt ett annat håll än tjejmiddag, lite mera hatt och handskar. Det verkar ju inte lika roligt.
    Och heja Färjestad, spännande i kväll igen.

    SvaraRadera
  16. epsilon, jag vet inte hur många som skulle vilja kalla sig för damer nu för tiden, det känns gammalmodigt.
    Grattis Färjestad till guldet!

    SvaraRadera