En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 9 maj 2011

Inte riktigt sommar överallt

22 grader varmt i skuggan.
Klädset: Shorts, linne och träskor.
Kanske inte så smart då man går en promenad med hundarna och plötsligt befinner sig vid den plats här i byn som antagligen har kvar snö sist av alla.

Jaha, vad göra nu? Det blev en försiktigt traskande i kanten av snön så gott det gick och det är ju lätt att skaka snö ur träskor.











I går la vi båten i sjön, ett sommartecken så gott som något. Nu kommer K att leta reda på mjärdarna och sen lever gäddor och abborrar farligt i Hundtjärn ett tag framöver. Fisken är godast så länge vattnet är kallt och i en liten sjö som Hundtjärn blir det fort varmt. Det är därför vi använder den som badsjö.
Flugsnapparen låter nu sin gnisslande sång ljuda över vår tomt. Jag tror han har lagt beslag på två holkar för säkerhets skull. Den största var redan upptagen av blåmesen. Nu saknar jag bara svalan och göken sen tror jag att alla fåglar kommit. I rabatten blommar vildtulpan, pärlhyacint och scilla. Rabarbern är ett par decimeter hög och det knoppas både här och där även om träden ser rätt kala ut än så länge.
När jag var i Stockholm for K till Staan och köpte nya trädgårdsmöbler till framsidan. Vi hade förstås redan bestämt vad vi skulle ha, men dom var slutsålda när vi kom till skott och den nya sändningen kom inte förrän i veckan som var. De gamla möblerna hade gjort sitt för länge sen. Dom köpte vi 1971 då vi flyttade in i vårt radhus i Hallunda. K har bytt virket i dom en gång men nu var även stålstommen skavd och rostig och träet torrt och sprucket. Man måste ju ge sig någon gång. Nu fattas bara dynor som passar till den nya möbeln, men det ska väl bli det också så småningom.





30 kommentarer:

  1. Hittade hit via Stjärnkraft.
    Det är nästan så det ser skönt ut att svalka fötterna i snö. Jag travade runt i stan idag så mina fötter hade gillat det ;D

    SvaraRadera
  2. Ser att det varit sommar hos dig också idag! Vi har musöron på björkarna t o m! Ljuvlig tid detta...

    SvaraRadera
  3. Snön försvinner förhoppningsvis fort nu när värmen börjar komma men annars är det som du ju påpekade, lätt att skaka snö ut tofflorna :-)

    SvaraRadera
  4. Göken är på väg, kan jag lova. Idag känns det lite stelt på alla möjliga ställen efter vårens första ogräsrensning. Men det blir fortsättning idag.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  5. Snygga möbler ni köpt så det stämmer inte att ni i Norrland aldrig ställer in sparken utan använder den om ni sitter utomhus?
    Har inte hört göken än men flugsnapparna är på plats och krigar med talgoxarna om holkarna. Riktiga mobbare är de.

    SvaraRadera
  6. Snygg utemöbel ni skaffat,vitt är också så fräst med snygga dynor till perfekt.

    SvaraRadera
  7. Vilken trevlig tripp du verkar ha haft och så mycket ni hunnit med. Nu väntar vår-sommar hemmavid med nya trädgårdsmöbler, fåglar och blommor. Vilken fröjd att få det bästa av bägge "världarna".

    SvaraRadera
  8. Landet är långt ;-)

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  9. Som skilda världar när man ser din träsko bild.
    Vet man inte varför du är klädd så skulle man tro du var tokig.
    Underbara möbler ni införskaffat. Lite lantligt och det gillar jag. Ni får säkert många sköna stunder runt bordet
    Ha en fortsatt bra dag o du är det eran hund?

    SvaraRadera
  10. Fler som lider av vårrusningar kan jag se :D

    SvaraRadera
  11. Anki, det är alltid spännande med nya besökare så välkommen hit. Jag ska titta in till dig så fort jag får tid.
    Finns det något som är jobbigare för ben och fötter än att traska runt på gator av asfalt och betong? Skogsstigar är betydligt snällare att gå på.

    SvaraRadera
  12. Beppan, jag skulle tro att det inte är så stor skillnad på ditt och mitt klimat. Säkert kommer en svalare period inom kort så det är bäst att ta tillvara dom här dagarna på bästa sätt.

    SvaraRadera
  13. I min värld, jag ska nog lämna tofflorna hemma nästa gång jag går i skogen för dom är ganska opraktiska att ha när man går på skogsstigar.

    SvaraRadera
  14. Ölandsvindar, nu gäller det att vara snabb med grovrensningen av rabatterna för jag har en känsla av att myggen kommer tidigt i år. Och till och med jag blir besvärad av att ha knott i öron och ögon.

    SvaraRadera
  15. epsilon, jag måste kanske göra dig besviken men sparken ställde jag undan för ett par veckor sedan.
    Flugsnapparna är ena riktiga tuffingar och brukar ofta jaga bort både talgoxe och blåmes även om dom var där först eftersom dom är stannfåglar här.

    SvaraRadera
  16. Stickmamman, jag föredrar ljusa möbler före mörka. Dom senare blir så in i vassen heta av solen.

    SvaraRadera
  17. Ingabritt, och det bästa är förstås att få träffa sina systrar och umgås med dom några dagar.

    SvaraRadera
  18. Pennelina, ändå tycker jag att det varit ovanligt kort det senaste året.

    SvaraRadera
  19. Lisbeth, jag hoppas att möblerna kommer till användning, alltså att sommaren blir så pass att man kan sitta ute mycket.
    Det är nog en och annan som tycker att jag är lite tokig även utan träskor.
    Hunden är absolut vår och hon heter Cilla, en lagottotjej på fyra år. Dessutom har vi en lika gammal fodervärdstik av rasen Russkaya Tsvetnaya Bolonka (Rysk Färgad Knähund), lilla Helen. Högst upp till vänster kan du klicka på bilden och komma in på Cillas egen blogg där man bland annat kan följa hennes valpar från i höstas.

    SvaraRadera
  20. Gubben, många rusningar blir det både hit och dit. Mest dit skulle jag vilja påstå.

    SvaraRadera
  21. Nä, det är sommar på dagarna, men vinter och minus på nätterna. Så inte ens våren har kommit... Men dagarna är njutningsfulla.
    En bra resa till huvudstaden, läste jag. Men så snygg och ung du är! Det står ju att du är pensis... Vad är sättet för att förbli så himla snygg?
    Apel

    SvaraRadera
  22. Inte är Gustav från yttre rymden, utan från småland... Jag har haft enorm tur som mött honom, och han mig, vi är enormt lyckliga, fast vi har varit gifta i två decennier. Min syster valde också en smålänning efter sin skilsmässa, och har också en toppenman nu. Så vi är två lyckliga systrar!
    Hulda

    SvaraRadera
  23. Apel, men de senaste nätterna har det varit plusgrader om än inte så många.
    Nja, jag har nog aldrig räknats till dom snygga och du vet ju hur foton kan bli missvisande. Annars kan jag nog bara skylla på generna eftersom min mamma såg relativt ung ut för sin ålder och betydligt snyggare än jag då hon var 66.

    SvaraRadera
  24. Hulda, där ser man! Och jag som alltid har hört att smålänningar är snåla. Man ska nog aldrig ta så allvarligt på gamla ordspråk och talesätt. Grattis till er två!

    SvaraRadera
  25. Det snöade allt här också i förra veckan, men nu har värmen kommit rejält. Hoppas den stannar ett tag :)

    Så fina utemöbler ni har hittat.

    SvaraRadera
  26. Marianne, jag ska nog inte hänga undan täckjackan ännu. rätt som det är får vintern ett återfall.
    Möblerna är faktiskt köpta på ICA, men varför krångla till det genom att uppsöka avlägsna möbelbutiker när man kan handla på närmare håll.

    SvaraRadera
  27. Du, då förtjänar ni nya utemöbler! Jättefina var dom, liknar våra. Gillar dom där klassiska vita trämöblerna nu i plast- och falsk rottingstider.
    Oj, har ni snö kvar, måste kännas tokigt där barfota i träskorna!

    SvaraRadera
  28. Malin, det tyckte jag också! Rottingmöblerna är nog praktiska på sitt vis men de flesta är svarta och det vill jag inte ha.
    Här blandar vi årstiderna hej vilt, vi är inte så noga av oss.

    SvaraRadera
  29. Din "träskor i snö"-bild får mig att minnas den midsommarafton för många år sedan när det var kallare än på nyårsaftonen ett halvår innan. Här i den höga nord är det inte lätt att veta hur man ska förhålla sig till årstiderna. Nog så fiffigt att lämna sparken utomhus trots att vintern enligt almanackan ska vara förbi!

    Ert nya utemöblemang är SÅ snyggt!!! Ett sånt vill jag också ha, till terrassen. Då kunde det grånande teakmöblemanget få flytta ner på gården istället, för där håller ett ärvt trädgårdsbord på att kollapsa. Men vilja ha och kunna skaffa är tyvärr inte samma sak :o/ Så jag sväljer avundsjukan och gläds med dig istället :oD

    SvaraRadera
  30. Stjärnkraft/Nina, jag vet att det var en midsommar här som svägerskan hade lovikkavantar och övrig vinterutrustning på sig, men det var innan jag hade flyttat hit.
    Roligt att du gillar vårt nya trädgårdsmöblemang. Det har tagit mig några år att övertala maken om att de gamla hade gjort sitt. Dottern och jag hittade några snygga möbler på nätet och presenterade det för K, men då föll d det sig inte bättre än att ICA hade ett annonsutskick med i dgaaens Norran där nästan identiska möbler fanns till halva priset. K tyckte naturligtvis att han gjort ett fynd och jag var inte sen att haka på. Man får ju inte vara dum.

    SvaraRadera