En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 16 maj 2011

Mina tre senast lästa böcker

Aino Trosell: Offshore
Utgiven på Tidens förlag  1992   172 sid

Att författaren lyckat få in så mycket i denna bok, som är av det mindre formatet, är beundransvärt. Och hur hon kan beskriva en djuphavsdykares vardag både poetiskt och thrillerbetonat är inte sämre. Den kvarlämnade hustruns tankar är också något som jag kan känna igen och även där har ett kort intensivt spänningsmoment smugits in.

Jag blir väldigt nyfiken på AT, vars namn är så bekannt men som jag, mej veterligt, trots det inte har läst något av.
Jag kommer att spana efter hennes böcker på Kupan, där denna är inköpt för 10 kr, och på loppisar.

Colleen McCullough: Flickan utan röst
utgiven på Forums förlag 2004   258 sid

Då jag hittade flera korrekturfel på de första sidorna var jag nästan på väg att lägga undan boken, men så gav jag den en andra chans. Av titeln att döma skulle man kunna tro att det handlar om den omtalade flickan, men hon är bara med som en bifigur och mest i slutet av boken. Början och slutet av boken är faktiskt dåliga men mittenpartiet är bättre, en väldigt ojämt skriven bok.  Jag får för mig att den kan ha skrivits på det 60-tal den handlar om och först nyligen givits ut, mest på grund av författarens tidigare romansuccé "Törnfåglarna".
Det finns ingen större anledning att lägga någon tid på denna bok.


Bodil Malmsten: Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
Utgiven av Bonniers 1994  365 sid


Jag tycker om att höra Bodil Malmstens uppläsningar, hennes knastertorra speciella röst, hennes humor. Jag har tidigare läst "Nästa som rör mig" och "Priset på vatten i Finistère".
Den här boken är skickligt skriven, man nästan gruvar sig inför katastroferna som man förstår ska drabba den medelålders alkoholiserade och sexmissbrukande skådespelaren. Att han ännu inte gett upp sitt äktenskap, trots att hans före detta hustru är omgift sen flera år, och att den största katastrofen är att hans enda, nu vuxna dotter håller sig undan från honom.
Till slut tycker jag att boken blir nästan för tungsint och jobbig, det finns liksom inget som lyser upp framtiden eller inger något hopp. Men man kan lätt förstå hur en skådespelares vardag är helt annorlunda mot till exempel min. Jag tror inte att jag vill byta.

20 kommentarer:

  1. Det har blivit lite läsning här sedan ögonen började trassla... tur att det finns ljudböcker :-D

    Kram <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Hej! Offshore, och flera andra av Ainos tidigare böcker finns även i nyutgivning på Anderson Pocket.
    Du kan läsa mer på Ainos hemsida www.ainotrosell.se eller på FB, www.facebook.com/ainotrosell

    Goda hälsningar,
    Carina

    SvaraRadera
  3. Kul med lite tips, jag läser just nu Nattfåk av Johan Theorin, en otroligt bra,spännande bok som utspelar sig på Öland, mitt paradis på jorden. Han har skrivit två böcker, båda utspelar sig där, läs dom om du inte redan har gjort det!

    SvaraRadera
  4. Pennelina, ljudböcker är en god ersättning när man har svårt att läsa eller har händerna upptagna av något annat, ett handarbete till exempel.

    SvaraRadera
  5. Carina, hej! Det är alltid lite överraskande när det dyker upp en helt oväntad kommentar som denna.
    Jag har som snabbast varit inne på AT:s hemsida och den verkar tydlig och lättläst. Jag ska titta lite grundligare senare. Tack för tips om var AT:s böcker finns i pocket. Jag ska försöka läsa många fler av hennes böcker, helt klart.

    SvaraRadera
  6. Malin, läsa böcker är livsnödvändigt. I alla fall för mig. Johan Theorins böcker har jag läst, alla tre, Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge. De två första är helt klart mycket bättre än den tredje.

    SvaraRadera
  7. Det första boktipset jag jag kolla upp
    Det andra varnade du för
    Det tredje står jag över. Han inte lärt mig gilla henne
    Nu blev jag sugen på att lyssna på mig bok
    Skyndar till divan
    Ha en bra dag i morgon

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, du får väl skriva en recension om boken du lyssnar på just nu. Hoppas att du har stort nöje av den.

    SvaraRadera
  9. Blev riktigt sugen på att läsa något av Aino Trosell, har heller aldrig läst något av henne. Ska till stan i dag, kommer att hålla ögonen öppna på secondhandbutiken.

    SvaraRadera
  10. Jaha, du. Ur Ainos produktion har jag inte läst någonting sedan 1980, då jag läste "Socialsvängen". Och den boken minns jag inte ett smack av efter all denna tid.

    McCullough betyder "Törnfåglarna", men där slutade mitt intresse för den författarinnan. Lite väl mycket blahi-blaha och romantik dragen till sin spets.

    Och så Bodil då. Skam till sägandes har jag inte läst en enda av hennes böcker, så det är väl hög tid att jag gör det nu? "Priset på vatten i Finistère" har många tyckt om, så det blir kanske den jag tar en klunk av först :o)

    Något riktigt roligt har dock hänt! Jag har för första gången på åratal LÄST en bok, en sån där tryckt sak. Visst tog det på ögonen, men jag har gjort det!!! Och den som fick den äran är min favoritförfattarinna alla kategorier: Anne Tyler. Jag älskar hennes böcker och allra mest när jag läser dem på originalspråket engelska. Den här, "Påminnerskan", var dock inte en av hennes bästa, även om den nog var läsvärd på sitt sätt.

    SvaraRadera
  11. Jag delar din uppfattning om Bodil Malmstens bok
    "Den dagen då kastanjerna blommar". Köpte den på Kupan för några år sedan. Jag gillar böcker som handlar om miljöer och människor som jag inte kommit i kontakt med.
    På tal om miljö så är jag hemkommen från Bad Gastein - en helt ny miljö och natur för mig.
    Lite mycket att göra när man kommer hem. Nu har jag satt mig en stund vid datorn och vilar benen.
    De har varit ute för en del strapatser i alperna.Jag ska läsa bloggar ett tag, sen blir det mera plock med vinterkläder, som måste plockas undan så sommarkläderna får lite plats.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. P.s. Fel titel på boken men vi menar samma bok.

    SvaraRadera
  13. Marianne, jag hoppas att du berättar om du hittat någon av hennes böcker och vad du sen tycker om den. Sen antar jag att du kommit hem fullastad med påsar efter dagens shopping.

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft/Nina, nu gör du mig nyfiken på Anne Tyler för ajghar nog inte läst något av henne. Snart får jag göra en lista över alla författare jag ska leta böcker efter. Blir det tillräckligt angeläget får jag beställa på nätet, men det är alltid bra om man kan fynda på Kupan eller någon loppis.

    SvaraRadera
  15. Polargrevinnan, jag ser fram emot en beskrivninga av dina alpstrapatser!
    Lite full i skratt blev jag när du hade skrivit fel boktitel, för det var exakt som jag ett tag hade döpt om boken till.

    SvaraRadera
  16. Kul med tips! Noterat!
    Just nu är det faktaböcker som gäller för mig - den tid jag har över till läsning. Foto för hela slanten.
    Hoppas få mer tid att läsa annat också framöver - en av mina favoritsysselsättningar. bland det mest avkopplande jag vet.

    SvaraRadera
  17. Ska nog kolla upp Aino T. När kastanjerna .... är allt bra tung men Bodil M kan ju vara rätt tungsint även om Finistere är jätterolig. Och hon bloggar ju läsvärt.
    Jag läser just nu En riktig författarhustru, Selma Lagerlöfs brev till Valborg Olander. Tänk vad hon hann med - alla dessa böcker, jordbruket på Mårbacka, skrädmjöl, resor, välgörenhet. Mycket läsvärd.

    SvaraRadera
  18. Beppan, men så tar du många fina bilder också. Min läsning äger för det mesta rum sedan jag lagt mig och det är ofta sent. Så ibland kan det bli nog så upphackat. Om sommaren behagar infinna sig skulle man kunna tänka sig att ta en bok med sig till hammocken.

    SvaraRadera
  19. epsilon, en annan som jag blir förundrad över att hon hann med att skriva är Moa Martinsson. Som var i en än svårare situation än Selma.

    SvaraRadera
  20. Just inkommen från solande på balkongen. Sätter mig för att svalka mig och vila innan middagen. Tack för att du påminde mig om Aino Trosell, har läst ngn för längesén, "Vinter..`? Ska skriva upp o läsa fler. Kan ännu inte promenera långt - ska skaffa specialskor först i juni. Därför blir det mycket läst. Är ju allätare och varvar med egna litet lättare böcker och Bokresan jorden runt. Jag gillar de tips jag fått därför att jag lär mig mer om andra länder och kulturer. Jag läser gärna om mina favoriter i bokhyllan. Läser just nu maj månads böcker i Bokresan, Janet Frame, Towards another summer. Sedan blir det sommarlov och då ska jag läsa ca tio eventuella nobelpristagare - också tipsat av bloggerskan lyrans noblesser. Sedan har jag ju barnbarnsträffar, stickning och ska också få börja med styrketräning, vilket jag ser fram emot.
    Skön helg!
    Kram

    SvaraRadera