En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 31 maj 2011

Åska



 Och bönderna jobbar på, ingen rast ingen ro denna tid på året.

Nu är lägdan både sådd och vältad (om det heter så vet jag inte, men traktorna har tre vältar efter sig) så nu är det väl bara att sitta och vänta på att det ska börja spira i backen.


Bara nu inte gräsfröna har flutit iväg ner i bäcken efter det skyfall som drog in över byn mot aftonen.
Ovädret innehöll också årets första åskväder så det blev till att springa runt och dra ut sladdar både här och där. Just nu är det ett uppehåll men det börjar mörkna på himlen igen så det får bli ett snabbt inlägg.




Tyvärr regnade inte trastskiten bort från mitt nytvättade kammarfönster. Dessa trastar kan vara en smula påfrestande med sitt gnisslande snatter dygnet runt och framför allt med det dom släpper ifrån sig på husväggar, fönster, bilar och trädgårdsmöbler. Vägen borde i alla fall vara renspolad efter det våldsamma regnandet.
Skogsviolerna har börjat blomma. Dom är väldigt söta när man väl har upptäckt dom för dom är inte stora och försvinner lätt i fjolårsgräs och torra löv.

Några andra som sedan ett bra tag blommar för fullt är pelargonerna från i fjol. Fyra stycken har övervintrat i Holgers och har vuxit till sig ordentligt. Däremot är dom som stått inne i vårt kök i vinter spinkiga och vill itne riktigt starta upp.

Nu kommer åskan igen, bäst att sluta.



16 kommentarer:

  1. Ja du vi har också haft åska. Det börja och det slutade det började och det slutade. Så höll det på några timmar. Ser ut som om det ska kunna en gång till. Får väl hoppas att den har med sig lite värme för det behöver vi.
    Tror du inte att dina blommor kommer igen dom är väl lite chockade av flytten från det trygga köksfönstret
    Sov så gott
    kram

    SvaraRadera
  2. Usch för åska, det är nog en av de få saker jag inte riktigt gillar sen blixten slog ner i stallet med mig inuti stallet. Tack o lov fanns inga hästar inne men jag for som en vante genom hela stallet som tur var fick jag bara en släng av sleven och klarade mig bra förutom en bula i huvudet där jag slog i väggen. Fast efter det har jag stor respekt för åska o blixtar.

    SvaraRadera
  3. Hej Cici
    Det var åska här också igår. Den kändes ganska nära, så vi drog ur kontakterna. Inte för att jag vet om det behövs.
    Nisse

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen inte åska, men det blir skönt i luften efteråt. Vackra pelargoner. De jag köpt och satt i balkonglådan, ser vissna ut redan. Jag brukar inte klara pelargoner. Vattnar för mycket eller för litet? Idag bär det iväg att prova om mina skor. Skönt att få lättare skor till helgerna med examen, nationaldag och nästa veckas uppsjungning med kören. Jag hoppas att det vackra vädret kommer tillbaka till helgen.
    Önskar Dig en skön Kristi Him och så vidare!
    kram

    SvaraRadera
  5. Trist med åska och regn, även om bönderna gläds...

    Sommarvärme hos mig denna eftermiddag! Trädgårdsarbete på agendan. Satt potatis och rensat i jordgubbslandet och i hallonsnåren. Borde ha gjort det för länge sedan, men ibland rår man inte över tingens ordning.

    Härliga pelargoner!!

    SvaraRadera
  6. Om åska tycker jag inte. Nu känns det inte lika hotfullt i stan som på landet.
    Härligt när pelargonerna kommer igen år från år. Numera blir det nyinköp, i en lägenhet finns ingenstans att gömma dem under vinterhalvåret.
    En del fåglar är riktiga lortmajor ofta blir det skurning varje dag.
    Ha en skön och trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Tänk, vi har också haft Åskar på besök. Visserligen en snabbvisit men ändå tillräckligt för att stänga fönster och dörrar.
    Ja, du Cici, inte verkar bondelivet bara innehålla romantik. Vilket slit och vilken flit som måste till.
    Här har mina vita pelargonier blivit rosa (Nyinköpta) Får väl räknas in under fliken Naturens nycker.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Efter ett åskväder på Vänern 1973 så är jag ganska hysterisk när det drar ihop sig till blixt o dunder. Vill helst sitta under ett bord eller i en mörk skrubb. Tänker på alla bönder som alltid ska kämpa mot vädrets makter, endera för torrt eller för regnigt.

    SvaraRadera
  9. Lisbeth, åskan kom aldrig igen efter det vi gått i sägn och bra var det.
    Pelargonerna får väl kämpa på ett tag i lådan ute på altan, men tar dom sig inte mer än dom gjort hitentills så åker dom nog i komposten.

    SvaraRadera
  10. I min värld, hade jag fått en sån slevsläng hade jag nog haft mer än respekt för Tors framfart. Det värsta åskvädret jag varit med om upplevde jag faktiskt i Saudi. Då satt jag hopkrupen i en fåtölj och höll för öronen för att stå ut.

    SvaraRadera
  11. Pensionär Nisse, det är nog bättre att dra ut kontakterna en gång för mycket än en gång för litet. Då vi bodde inne i Skellefteå upplevde jag att det slog gnistor ur kontakterna. Det är väldiga krafter det är fråga om och det kan bli dyrbart för försäkringsbolagen ersätter inte maskiner och apparater som skadats av blixtnedslag.

    SvaraRadera
  12. Kajsastina, hoppas att skorna passar den här gången.
    Pelargoner tar nog mer skada av för mycket vatten än för litet. Man får sticka ner ett finger i jorden och känna efter om det är torrt eller fuktigt. Sen finns det så många sorter nu för tiden och dom kan nog vara olika tåliga. Jag håller mig till den där vanliga sorten, dom passar mig.

    SvaraRadera
  13. Beppan, oväder kan vara spektakulära och lite spännande, regnvädret grått och tråkigt. Men det luktar gott efteråt och är bra för det är torrt i många skogsmarker.
    Vi har också stoppat ner potatisen nu.

    SvaraRadera
  14. Polargrevinnan, man skulle nog kunna ställa undan pelargonerna i ett källarförråd, men det går ju bra att köpa nya också om man inte ska ha så många.
    Många fåglar tycker ju om att sitta på trädgårdsmöbler och altanräcken och lämnar gärna ett visitkort efter sig. Dom vikbara stolarna på altan brukar vi vika ner mot bordet så att dom åtminstone är rena där man ska sitta. Trastarna är nog ganska lika måsarna, dom skiter då dom flyger och det blir stora blaffor efter dom.

    SvaraRadera
  15. Ingabritt, jag undrar vem som uppfann uttrycket bonderomantik. Man ska nog vara en riktig entusiast för att klara av det hårda livet, särskilt den här årstiden då dom verkar jobba dygnet runt. Och mycket ensamjobb dessutom.
    Dom är säkert jättefina dom rosa pelargonerna också men sen beror det på om man har samplanterat dom med andra blommor där man har tagit hänsyn till färgerna. Inte säkert att det blir riktigt somman tänkt sig då. Men säkert överkomligt.

    SvaraRadera
  16. epsilon, sjön är nog en av de sista platser jag skulle vilja befinna mig på då det åskar, så jag kan tänka mig att du varit med om något riktigt dramatiskt. Kanske något att berätta om i din blogg?

    SvaraRadera